مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

تعداد بناهای قدیمی عودلاجان با معماری ارزشمند شان، آنقدر زیاد هستند که در هر گوشه و کنار محله بتوانید به یک اثر تماشایی برسید. یکی از این خانه‌ها، خانه موتمن الاطباء است.

خانه موتمن الاطبا

همشهری - سعیده مرادی: خانه موتمن الاطباء که عمارت ضرابی هم نامیده می‌شود از نخستین خانه‌های چند طبقه تهران بوده که به میرزا زین‌العابدین ضرابی، پزشک ناصرالدین شاه تعلق داشته است.

خانه پزشک ناصرالدین‌شاه

ورودی این عمارت با راهرویی باریک به حیاطی نسبتا بزرگ متصل‌ می‌شود. این حیاط با ۲ حوض و درختان مختلفی مانند خرمالو و انجیر تزئین شده است. خانه موتمن‌الاطباء با احتساب زیرزمین آن۳ طبقه داشته و در هر طبقه تعدادی اتاق به چشم می‌خورد که با سقف چوبی و پیش بخاری‌های گچبری‌ شده نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند. در این خانه گردشگران می‌توانند با لباس‌های دوران قاجار عکاسی کنند. کافه سنتی بخش دیگری از این جاذبه گردشگری است.

بنایی از دوران فتحعلی شاه

نقشه خانه موتمن الاطبا توسط مهندس عبدالغفار رسم شد و بر اساس گفته‌های زین العابدین خان موتمن، نوه موتمن الاطبا این خانه مساحتی حدود ۸۰۰ متر مربع دارد و قدمت آن به حدود بیش از ۲۰۰ سال می رسد. بنابراین می‌توان گفت ساخت این خانه به دوران فتحعلی شاه قاجار بازمی‌گردد.

لوکیشنی برای سریال‌های معروف

شاید امروز بیشتر آدم‌ها با بازدید از این خانه، سریال شهرزاد را به خاطر بیاورند؛ اما خانه موتمن الاطبا پیش از این نیز میزبان فیلم‌های دیگری نیز بوده است. زیرزمین این خانه پیش از آنکه میزبان بازیگر فرهاد، مصطفی زمانی در سریال شهرزاد باشد، پذیرای پدر (مهران رجبی) و دختر (نازنین فراهانی) در فیلم خانه پدری بوده است.

نشانی: خیابان پامنار، روبروی مسجد آیت الله کاشانی، کوچه موتمن‌الاطبا، پلاک ۱۳

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو:ایستگاه ملت

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: مسجد

هزینه ورودی: ۳۰ هزار تومان

ساعت بازدید: ۹ تا ۱۷

گردش در اولین خانه ۳ طبقه تهران

کد خبر 892703
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha