مدیرکل بازرسی سازمان غذا و دارو دزخصوص مکمل‌های ورزشی عرضه‌شده در آرایشگاه‌های زنانه به مصرف‌کنندگان هشدار داد.

مكمل هاي مورد نياز

به گزارش همشهری آنلاین، قاسم حیدری مدیرکل بازرسی سازمان غذا و دارو ضمن هشدار درباره عرضه غیرقانونی و مصرف مکمل‌های ورزشی در آرایشگاه‌های زنانه گفت: این محصولات معمولا فاقد نظارت و تأییدیه‌های لازم از سوی مراجع بهداشتی بوده و مصرف آن‌ها می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای سلامتی داشته باشد.

بروز مشکلات قلبی، کبدی و کلیوی

وی بروز مشکلات قلبی، کبدی و کلیوی را از جمله مشکلات احتمالی مصرف این مکمل‌ها ذکر و تأکید کرد: افراد باید مکمل‌های ورزشی و تغذیه‌ای را تنها از داروخانه‌ها و مراکز مجاز تهیه کنند و از خرید محصولات مشکوک و غیرمجاز که در آرایشگاه‌ها عرضه می‌شود، خودداری کنند.

حیدری گفت: عدم نظارت کافی بر محتویات این مکمل‌ها و نبود اطلاعات دقیق درباره نحوه مصرف آن‌ها، خطرات استفاده از این محصولات را به شدت افزایش می‌دهد.

وجود کورتون در داروهای نیروزا

علیرضا رستمی سرپرست فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو نیز پیش‌تر به ایرنا گفته بود بسیاری از داروهای مکمل و نیروزا که در بازار سیاه دارویی در ایران یافت می‌شود، حاوی ترکیبات خطرناک و داروهای شیمیایی همچون کورتون‌ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه افراد باید مکمل‌ های موردنیاز خود را از طریق داروخانه‌ها تامین کنند، افزود: گاهی برخی از مکمل‌ها و حتی داروهای گیاهی از مبادی غیررسمی به کشور وارد می‌شوند و از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی هم برای مصرف آنها تبلیغاتی انجام می‌شود، اما استفاده از آنها می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد.

ممنوعیت توزیع مکمل‌ها در فروشگاه‌های ورزشی و عطاری‌ها

رستمی اظهار کرد: نظارت بر مراکز عرضه فرآورده‌های سلامت بر عهده سازمان غذا و دارو است، به ویژه اینکه در تمامی استان‌ها، معاونت‌های غذا و دارو این بازرسی‌ها را انجام می‌دهند و این مراکز شامل عطاری‌ها نیز است.

وی ادامه داد: ولی متاسفانه مراکزی هستند که اقدام به عرضه برخی فرآورده‌ها مثل مکمل‌های ورزشی می‌کنند که به هیچ عنوان مجاز نیستند. مکمل‌های ورزشی فقط باید در داروخانه‌ها توزیع شوند و توزیع آنها از طریق فروشگاه‌های ورزشی و عطاری‌ها غیر مجاز است.

کد خبر 892856
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha