گروه سیاسی: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با اقتدار، آماده ارائه‌ بسته پیشنهادی برای تحقق عدالت، پیشرفت و صلح در عرصه‌ بین‌المللی است.

به گزارش همشهری خبر این اظهار نظر سعید جلیلی دقایقی پس از آن منتشر شد که خبرگزاری رویترز در نخستین ساعت کاری صبح نیویورک، در صفحه بین‌الملل خروجی اینترنتی خود به نقل از «یک مذاکره‌کننده ارشد ایرانی» نوشت: ایران آماده است که گفت‌وگوهای هسته‌ای را با قدرت‌های جهانی (کشورهای موسوم به 1+5) از سرگیرد.

رویترز اما در حالی که منبع این خبر را زیرنویس شبکه ایرانی پرس‌تی‌وی عنوان کرد، اعلام کرد که شبکه دولتی پرس‌تی‌وی که برنامه‌های آن به زبان انگلیسی پخش می‌شود، بدون اعلام جزئیات بیشتری در زیرنویس خود نوشت: ایران آماده ارائه بسته هسته‌ای جدید است.

اظهارات جلیلی و خبر رویترز در حالی در خبرگزاری‌ها ترجمه و منتشر شد که تمرکز خبری خبرگزاری‌های ایرانی بر انتشار اخبار روز دوم بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی متمرکز شده بود.

رویترز خبر از سرگیری مذاکرات هسته‌ای داد اما دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، از ارائه بسته‌ای «برای تحقق عدالت، پیشرفت و صلح در عرصه‌ بین‌المللی» سخن می‌گفت. او در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اقتدار و بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای خود آماده همکاری برای رفع نگرانی‌های مشترک در عرصه‌ بین‌المللی است.

دلایل توقف مذاکرات

سعید جلیلی، تحقق عدالت، پیشرفت و صلح در عرصه‌ بین‌المللی را هدف اصلی کشورمان در ارائه بسته پیشنهادی جدید خواند و یادآور شد: سال گذشته پس از ارائه نخستین بسته پیشنهادی گفت‌وگوهای ژنو برگزار شد اما به‌دلیل مشکل طرف مقابل دچار وقفه شد.

ایران استقبال می‌کند

جلیلی با اشاره به برخی دلایل طرف مقابل برای توقف گفت‌وگوها از جمله بحران گرجستان، بحران اقتصاد جهانی و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا افزود: ابتدای سال‌جاری پیشنهاد ادامه گفت‌وگوها مطرح و با استقبال جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. جلیلی افزود: با توجه به گذشت یکسال از ارائه نخستین بسته پیشنهادی و  وقوع تحولات جدید در عرصه جهانی، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد بسته خود را به‌روز خواهد کرد.

اولین روزهای سپتامبر

اوایل ماه آوریل سال‌جاری میلادی گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌علاوه آلمان) به ایران پیشنهاد دادند که برای بررسی برنامه هسته‌ای خود پشت میز مذاکرات بازگردد.

سران کشورهای گروه 8 (جی8) نیز در اجلاس خود که اوایل جولای برگزار شده بود، از تهران خواستند که تا ماه سپتامبر این کار را انجام دهد.

گفت‌وگوی 1+5 درباره ایران

اکنون در آغاز ماه سپتامبر  آلمان اعلام کرد که کشورهای گروه 1+5 امروز در این کشور درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو خواهند نشست. به گزارش آریا، به نقل از رادیو آمریکا، دیدار این هفته قدرت‌های جهانی بر احتمال اعمال تحریم‌های سخت‌تر بر جمهوری اسلامی متمرکز خواهد بود. ینس پلوتنر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفت که این دیدار در سطح بالایی برگزار خواهد شد، اما از زمان و مکان دقیق این دیدار جزئیاتی ارائه نکرد.

با این حال مقامات سازمان ملل و فرانسه می‌گویند دیدار کشورهای عضو گروه 1+5 در شهر فرانکفورت برگزار خواهد شد. 5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی و تلاش برای توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران دیدارهایی منظم داشته‌اند.

لاوروف: باید ایران را جذب کرد

وزیر امور خارجه روسیه گفت: کرملین معتقد است که حل موضوع هسته‌ای ایران فقط از طریق دیپلماسی امکان پذیر است. به گزارش نووستی، سرگئی لاوروف که در مؤسسه دولتی روابط بین‌الملل مسکو سخن می‌گفت ادامه داد: در رابطه با ایران باید گفت که ما جایگزین معقولی به‌جای راه‌حل دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای آن نمی‌بینیم.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: بهترین روش برای تاثیرگذاری از خارج بر شکل‌گیری مقاصد ایران، نه منزوی‌سازی‌ و نه تهدید و توسل به زور، بلکه جذب گسترده به همکاری است. لاوروف گفت: تنها بدین ترتیب می‌توان نقشی عینی در امر حمایت از ثبات و امنیت در خاورمیانه و در کل جهان داشت.

کد خبر 89326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز