تردد امن در پایتخت و گرفتار نشدن در حوادث به ویژه در روزهای بارانی، نیازمند رعایت مواردی است که به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران توجه به آنها منجر به کاهش حوادث می‌شود.

سید جلال ملکی

همشهری آنلاین: جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه در آب و هوای بارانی و شرایط بارانی و باد و طوفان، خصوصا در شب‌ها محدودیت دید ایجاد می‌شود، به رانندگان توصیه می‌کند با سرعت مطمئنه حرکت کنند و در قسمت‌های مسکونی، شهرک های مسکونی، جلوی مدارس، مساجد، پاساژها و جاهایی که افراد تردد می‌کنند با احتیاط تردد داشته باشند.

سرعت مطمئنه در باران چقدر است؟

برخی از رانندگان بدون کمترین توجه به وضعیت آب و هوایی در معابر با سرعت همیشگی رانندگی می‌کنند، این درحالی است که ملکی تأکید می‌کند سرعت مطمئنه، سرعتی نیست که روی تابلوی راهنمایی رانندگی نوشته شده بلکه سرعت مطمئنه سرعتی است که ما بتوانیم خودرو خود را کنترل کنیم. ممکن است روی تابلو، سرعت را ۶۰ کیلومتر نوشته باشد اما در شرایط بارانی در جای شلوغ من باید با ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر حرکت کنم که با یک نیش ترمز بتوانم ماشین را متوقف کنم.

او می‌افزاید:‌ بارندگی می تواند به شدت معابر را لغزنده کند، برای همین در هوای بارانی مراقب لغزندگی معابر باشید و تا هنوز خیلی وارد فصل بارندگی و طوفانی نشده ایم، برف‌پاک‌کن، لنت ترمز و چراغ خودروهای خود را رفع نقص‌ کنید.

عابران پیاده چه کنند؟

البته رعایت نکات ایمنی در روزهای بارانی مختص رانندگان نیست و عابران پیاده هم ملزم به حفظ قواعدی هستند که سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد:‌ اگر در روزهای عادی بدون احترام به خط عابر و پل‌های عابر پیاده از وسط خیابان عبور می‌کنند، حداقل در ساعات عصر و شب و خصوصا در هوای بارانی که رانندگان دید محدودتری دارند از خط عابرپیاده، زیرگذر یا پل‌های عابر پیاده عبور کنند و حتی الامکان لباس‌های رنگی و روشن یا روپوش های نایلونی براق بپوشند تا رانندگان از حضور آنها آگاه شوند.

مسیر ورود آب به منازل را ببندید

پارکینگ‌ یا انباری برخی منازل پایین تر از سطح زمین است و احتمال آبگرفتگی در آنها وجود دارد، از این رو سخنگوی سازمان آتش‌نشانی دراین باره تأکید می‌کند : در چنین مواردی باید مسیر ورود آب به داخل این محیط ها را مسدود و کف‌شور و مسیر خروج آب را پیش از بارندگی تمیز کنند تا گرفتگی نداشته باشد. همچنین گرفتگی آب‌رو(ناودان) های پشت بام که ممکن است با برگ و خاشاک یا لانه پرنده ها مسدود شده باشد بباید برطرف شود در غیر این صورت ممکن است آب برف و باران تا چند روز روی پشت بام بماند و به لایه های داخلی سقف و دیوارها نفوذ کند.

قدردانی از نیروهای خدمات شهری شهرداری

آماده باش نیروهای سازمان آتش نشانی برای امدادرسانی به شهروندان با توجه به شرایط جوی موضوع دیگری است که سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از آن به عنوان اقدامات معاونت خدمات شهری شهرداری تهران تشکر می‌کند و می‌گوید: نیروهای خدمات شهری شهرداری هر سال در این ایام کانال‌ها و مسیل‌های رودخانه ها را لایروبی می‌کنند. در سال‌های دور با یک بارندگی آب از این کانال ها بیرون می‌زد وما هر روز حادثه آبگرفتگی داشتیم، ولی در سال‌های اخیر حوادث آبگرفتگی به حداقل رسیده و این موضوع به تلاش نیروهای خدمات شهری برای لایروبی کانال ها قبل از ایام بارندگی برمی گردد.

کد خبر 894008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha