پنجشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رییس‌جمهور کشورمان در حین رای دادن نمایندگان مجلس به کابینه پیشنهادی دولت دهم با حضور در جمع خبرنگاران گفت:

به نظر من این دوره آغاز فصلی جدید از همکاری‌های کارشناسی، تخصصی و دلسوزانه بین خادمان مردم در دولت و خادمان مردم در مجلس بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمود احمدی‌نژاد با آرزوی قبولی طاعات و عبادات ملت ایران در این ماه مبارک گفت: خدا را سپاسگزاریم که بررسی رای اعتماد به کابینه پیشنهادی در ماه مبارک رمضان و در آستانه میلاد امام حسن مجتبی و در هفته دولت، گرامی‌داشت شهیدان بزرگ انقلاب، رجایی و باهنر واقع شده است.

وی افزود: همان‌طور که همه جهان دید، در ایران مردم و اندیشه‌ زلال الهی ملت ایران حاکم هستند، اراده ملت ایران در چارچوب آرمان‌های الهی بر تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی جاری است.

وی خاطرنشان کرد: در قانون اساسی ما آنچنان به رای مردم اهتمام و اهمیت داده شده است که در برخی از ارگان‌ها و نهادها از دو یا سه جهت رای مردم اعمال می‌شود، یکی از این‌ها کابینه یعنی اعضای دولت است. رییس‌جمهور برآمده از رای قاطع ملت ایران است، او وزرایش را انتخاب و تعیین می‌کند که تنها این روند در برخی از نقاط دنیا کفایت می‌کند، یعنی اینکه بگویند که وزرا منتخب مردم به صورت غیر مستقیم است، این در حالی است که این موضوع در قانون اساسی ما دو قبضه شده است.

رییس جمهور افزود: نمایندگان مجلس برآمده از آرای ملت ایران هستند، نمایندگان مردم ایرانند، بر این اساس از یک طرف رییس جمهور برآمده از رای مردم، وزرا را معرفی می‌کند و از طرف دیگر نمایندگان برآمده از رای مردم به این وزرا رای اعتماد می‌دهند، یعنی وزرا کارشان و اتصالشان به متن و اراده مردم از دو ناحیه است.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: نظارت‌های گوناگون نیز که در سه قوه و در کار وزرا وجود دارد، این حلقه‌ها را تکمیل‌تر می‌کند، همانطور که همگان مشاهده کردند انتخاب وزرا توسط رییس جمهور به طور کاملا آزاد انجام شد، مشورت‌ها و نظرخواهی‌های گوناگون و بررسی‌های جامع انجام شد و بر این اساس نگاه رییس جمهور در کابینه متبلور شد و کابینه‌ای هماهنگ، متحد، متخصص، کارآمد، مردمی و دلسوز معرفی شد.

احمدی‌نژاد افزود: در طرف تکمیلی دیگر همه دیدیم که نمایندگان مجلس با دلسوزی و جدیت و با احساس مسوولیت مثال زدنی و علاقه کار بررسی را نزدیک به 15 روز قبل و برخی از نمایندگان دیگر حتی قبل از معرفی کابینه شروع کردند و دیدیم که فضای مجلس یک فضای کاملا آزاد، پیگیر و جدی بود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: همه مسائلی که در جلسه رای اعتماد باید در مورد یک نفر مطرح می‌شد در این جلسه نیز مطرح شد، از ویژگی‌های فردی، زندگی شخصی، تخصص، اطلاعات، تجربه و سابقه و توانمندی و کارآمدی همه زیر ذره‌بین دقیق نمایندگان مردم مورد بررسی قرار گرفت، از سوی دیگر فضای تعامل بین مجلس و دولت یک فضای دوستانه، اعتقادی،‌ آرمانی و فضای احساس در یک سنگر بودن بود، همه این موارد نشانه رشد و تعالی و ظرفیت‌های بی‌نظیر نظام جمهوری اسلامی برای اداره درست یک جامعه و توجه عمیق به رای مردم و صیانت از حقوق مردم و منافع ملت است.

به گزارش ایسنا احمدی‌نژاد با تشکر از هیات رییسه مجلس و همچنین لاریجانی گفت: بالاخره 5 روز بحث مستمر و مداوم و در کنار آن فراکسیون‌ها، کمیسیون‌ها و جلسات استانی و تخصصی برگزار شد و آنچه که نظر دولت و نمایندگان بود، در این جلسات مطرح شد و همه حرف‌های یکدیگر را شنیدند، نظرات دلسوزانه و برای اصلاح و تکمیل بود، بالاخره یک نفر ممکن است تند، کند یا فریاد بزند و یا کسی دیگر نرم سخن بگوید. اینها هیچ تاثیری در اینکه بگوییم کار عالمانه و صادقانه بود ندارد، برداشت من این بود که همه در این جلسات تلاش خود را کردند که بهترین تصمیم برای ملت گرفته شود.

رییس جمهور در ادامه تاکید کرد: نتیجه‌ای که نمایندگان بدهند ما آن را خیر برای کشور و ملت می‌دانیم. کابینه‌ای را که نمایندگان مجلس تحویل دولت بدهند، بلافاصله تشکیل می‌دهیم و مسائل کشور را دنبال می‌کنیم. البته انتظار من این بود و هست که همه رای بیاورند، این امری طبیعی است و‌ آثار خودش را دارد، اما اگر یک نفر یا دو نفر یا هر جوری که کابینه تحویل ما داده شود، ما از نمایندگان تشکر می‌کنیم و انشاءالله کارمان را آغاز خواهیم کرد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: به نظر من این دوره آغاز فصلی جدید از همکاری‌های کارشناسی، تخصصی و دلسوزانه بین خادمان مردم در دولت و خادمان مردم در مجلس بود.

در ادامه این کنفرانس خبری هنگامی که مجری اعلام کرد که خبرنگاران قصد پرسیدن سوال دارند، احمدی‌نژاد گفت: دوشنبه هفته آینده کنفرانس خبری داشته و از همه دعوت می‌کنم در طول 2 ساعت سوال‌های خود را مطرح کرده و من در خدمت آنها هستم و به سوالات جواب می‌دهم و آقای دکتر لاریجانی هم حتما در وقت مناسبی این کنفراس را برگزار می‌کند.

در این هنگام مجری برنامه به رییس جمهور گفت: ‌از آنجایی که خبرنگاران مدتی است اینجا منتظر مانده‌اند لطفا چند سوال را پاسخ دهید.

در ابتدا خبرنگار شبکه خبر پرسید آقای رییس‌جمهور چقدر به توانمندی اعضای کابینه‌ای که معرفی کرده‌اید اعتقاد دارید و فکر می‌کنید این کابینه چقدر می‌تواند پاسخگوی حضور 40 میلیونی مردم در انتخابات ریاست جمهوری دوره‌ی دهم باشد؟ که رییس جمهور در پاسخ به این پرسش گفت:‌ اگر بخواهیم تراز شایستگی ملت ایران را ملاک قرار دهیم، مطلقا؛ اگر تمام عمرمان را نیز شبانه‌روز بدون حتی یک دقیقه کار و تلاش کنیم قطعا نمی‌توانیم شکر نعمت ملت ایران را به جای آورده و در تراز شایستگی‌های ملت ایران وظیفه‌مان را انجام دهیم، اما به نظر بنده اگر ارزیابی مقایسه‌ای انجام دهیم می‌توان در مقایسه با کابینه‌های گذشته این گونه گفت که به نظر می‌رسد این کابینه به لحاظ توانمندی‌های فردی، ‌تخصصی، ‌آشنایی به کار و همگرایی داخلی امتیاز بالاتری را می‌تواند کسب کند.

رییس جمهور اظهار امیدواری کرد بتوانیم قدردان نعمت ملت ایران باشیم و آن وظیفه‌ای که را که برعهده‌مان هست به حد توانمان انجام دهیم.

در ادامه‌ خبرنگار روزنامه‌ جام‌جم پرسید؟ آقای زاکانی در مخالفت با بهبهانی وزیر پیشنهادی راه و ترابری نکاتی را مطرح کرده و اسنادی را به نمایندگان شان دادند که این اسناد مبنی بر تخلف مسوولیت‌ ایشان در وزارت راه بود، سوال بنده این است که از آنجا که شما قطعا در جریان مسائل هستید آیا این اظهارات را قبول دارید یا خیر؟ که احمدی‌نژاد پاسخ داد: فضای مجلس در این دوران فضای همدلی و همگرایی بود، در این محیط نمایندگان آزادند که نقد و مشکلات‌شان را بگویند خوشبختانه این کار نیز انجام شد، اما خواهش من از رسانه‌ها این است که بحث‌ها را تمام کنند، بحث‌ها امروز تمام شد. هرچند وزیر که بتوانند رای لازم را کسب کنند از این به بعد باید سراغ انجام وظیفه برویم. با این وجود آنچه که بنده شنیده‌ام این نماینده نگفتند که آقای بهبهانی خلاف قانونی را مرتکب شدند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ‌قانون اساسی اجازه داده است کسانی که مشاغل آموزشی دارند بتوانند بیش از یک شغل داشته باشند، بنابراین می‌توانند از مزایای این مشاغل نیز بهره‌مند شوند، این قانون اساسی و عادی ماست و آقای دکتر بهبهانی در این موضع مطلقا تخلف قانونی نداشته‌اند، این نماینده‌ی محترم نیز گفتند که دکتر بهبهانی خلاف میثاقی که با رییس‌جمهور بسته‌اند، عمل کرده‌اند، البته اگر در این میثاق نیز مقداری دقت می‌شد متوجه می‌شدند که چنین چیزی نبود، چراکه در این میثاق آمده است که به دریافتی‌های دولت قانع باشند و خودشان کار اقتصادی بیرون نکنند، آقای بهبهانی نیز این میثاق‌نامه را امضا و رعایت کردند.

رییس جمهور گفت: بنده از دقت نظر آن نماینده محترم تشکر می‌کنم، بالاخره باید روی آرمان‌ها و ارزش‌هایمان محکم بایستیم و از آقای دکتر بهبهانی نیز تشکر می‌کنم که آن میثاق را به خوبی عمل کردند.

به گزارش ایسنا، ‌هنگامی که قرار بود خبرنگار خانه ملت سوالی را مطرح کند رییس جمهور گفت:‌ انگار قرعه‌کشی را کج‌کی انجام داده‌اید و اجازه بدهید رسانه‌های دیگر سوال بپرسند.

در این هنگام خبرنگار خانه‌ ملت گفت: بالاخره خانه ملت حق ویژه‌ای نیز در اینجا دارد که در این هنگام رییس‌جمهور گفت می‌دانم، اما یک سوال هم از آقای لاریجانی بپرسید.

پس از این سخنان کوهکن گفت‌: خانه‌ ملت اجازه دهند که میهمان‌های دیگر سوال بپرسند.

هنگامی که خبرنگار خانه ملت از پرسیدن سوال منصرف شد، رییس جمهور گفت: ایشان سوالشان را بپرسند.

در ادامه خبرنگار رادیو پرسید که قرار است پس از نیم قرن عمیق‌ترین جراحی اقتصادی کشور تحت عنوان طرح تحول اقتصادی انجام شود، با توجه به اینکه دیدگاه‌های مجلس و دولت متفاوت است و در طول چند سال گذشته دولت ثابت کرده است که چیزی که مجلس تصویب می‌کند اگر باب میل نباشد تا حدودی با ملاحظات اجرا می‌کنند، آقای دکتر احمدی‌نژاد آیا همان رویه‌ای که طبق قانون اساسی در مجلس مصوب خواهد شد را به همان روال این طرح عمیق اقتصادی اجرا می‌شود یا خیر؟ که رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش گفت: بنده از آن اتهامی که زدید می‌گذرم، بالاخره فضا باز است و هر که نسبت به دولت هرچه می‌خواهد می‌گوید و ما چون جستجو نمی‌کنیم صحبت‌ها بیان می‌شود.

وی افزود:‌ پنج روز در رابطه با رای اعتماد به کابینه پیشنهادی در مجلس صحبت شد که چهار روز آن در رابطه با اعضای این کابینه بود، تقریبا همه‌ی وزرای قبل کارشان در مجلس مورد نقادی جدی قرار گرفته است، یعنی 21 وزیر قبلی به طور جدی در مجلس نقد شدند. بنده تمام بحث‌ها را گوش کردم. بنابراین می‌توان گفت که حتی در این بحث‌ها یک مورد یک وزیر ما متهم نشد که قانون را اجرا نکرده و یا اینکه قانون را شل اجرا کرده است. البته در فضای سیاسی بحث‌هایی را می‌گویند و شما نیز آنها را مطرح می‌کنید که مشکلی نیست، اما چنین چیزی نیست.

رییس جمهور در رابطه با لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها نیز گفت: این لایحه، ‌لایحه‌ا‌ی بسیار مهم و تاثیرگذار در همه‌ بخش‌های اقتصادی است، دولت سنگین‌ترین کار 50 سال اخیر و یا 80 سال اخیر را بر روی این لایحه انجام داد، خوشبختانه با ابتکار مجلس کمیسیون ویژه‌ای نیز برای این لایحه تشکیل شد و در مجموع نیز کار بسیار جدی انجام شد، طبیعی است که بر روی یک کار بسیار بزرگ و پیچیده در ابتدا نظرات تفاوت‌های خیلی زیادی از یکدیگر داشته باشند، کما آنکه در گذشته به خاطر همین تفاوت‌ها هیچ گاه به نتیجه نرسیدیم. با این وجود با کار جدی دولت و مجلس دیدگاه‌های کارشناسی و علمی بسیار به هم نزدیک شده است و بنده فکر می‌کنم که گام بعدی بر هم منطبق خواهد شد.

احمدی‌نژاد افزود: آنچه که از این لایحه بیرون می‌آید وفاق ملی ‌مجلس و دولت است، بنابراین همه باید دست به دست هم بدهیم تا این لایحه اجرا شود، نباید گمان شود که اجرای این قانون فقط به عهده دولت است، بلکه محوریت آن با دولت است و نیازمند حمایت، ‌نظارت و کمک مجلس است، همه با هم کشور را اداره و اقتصاد را اصلاح می‌کنیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: با این که بیشترین حمله‌ها علیه سیاست‌های اقتصادی دولت است، اما وزیر اقتصاد دولت مورد هیچ نقدی قرار نگرفت. معنی آن است که در صحنه‌ اجرا، ‌کار درست انجام می‌شود، اما به هر حال نظراتی وجود دارد و افرادی فکر می‌کنند که بهتر می‌توان کار را انجام داد. بر این اساس مطالبی نوشته و سخنرانی می‌کنند، این موضوع اشکالی ندارد، ما از این امر استقبال و از نظرات آنها استفاده می‌کنیم.

وی افزود:‌ اگر مشکلی در بخش اقتصاد وجود داشت، مطمئنا نمایندگان محترم این موضوع را زیر ذره‌بین گذاشته و نقد می‌کردند، اما همه دیدیم که وزیر اقتصاد مخالفی نداشت.

وی خاطرنشان کرد‌: همچنین دیدید که برخی از وزرای اقتصادی ما اصلا مخالفی نداشتند، این موارد نشان می‌دهد سیاست‌های اصلی اقتصادی دولت، ‌وفاق بین کلیات مجلس و دولت است و عالمانه است. مطمئن باشید که در بحث هدفمندکردن یارانه‌ها نیز آن چیزی که الان با کار فشرده جلو آمده است و انشاءالله از مجلس محترم نیز خارج خواهد شد کار درستی است و باید با همه‌ی توان این کار را انجام دهیم.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: در این کار باید رسانه‌ها، ‌دانشگاه‌ها، صنعت‌گران، ‌کشاورزان، ‌کارگران و کسبه هم باید کمک کنند، اینها یک عزم ملی می‌خواهد، چرا که خدمتی به کل کشور و کل اقتصاد است، بنابراین باید تلاش شود این موضوع در فضای تفاهم و دوستانه اجرا شود.

در پایان یکی از خبرنگاران پرسید پیام شما به جلسه‌ی 1+5 چیست؟ ‌که رییس جمهور پاسخ داد: کسی دیگر نمی‌تواند ایران را تحریم کند، البته ما استقبال می‌کنیم که تحریم کنند و ما خودمان، خودمان را اداره می‌کنیم اما ما بسته پیشنهادی‌مان را به آنها داده‌ایم.

به گزارش ایسنا، ‌این جلسه‌ خبری با حضور وزرای پیشنهادی کابینه دهم و رحیمی معاون پارلمانی رییس‌جمهور و لاریجانی برگزار شد

اظهارات لاریجانی

علی لاریجانی پس از رای‌گیری برای وزرای پیشنهادی کابینه دهم در یک کنفرانس مطبوعاتی در کنار محمود احمدی‌نژاد حاضر شد و با تشکر از همه اعضای دولت و نمایندگان که از روز یکشنبه تا به امروز در خانه ملت حضور داشتند و بحث‌های مختلف را شنیده‌اند، گفت: تقریبا 37 تا 38 بحث درباره هیات دولت صورت گرفت و 127 الی 128 نفر صحبت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی گفت: این تکثر نشان می‌دهد که طی این روزها مجلس فرصت یافت نظرات خود را در مورد هیات دولت مطرح کند. همان‌طور که آقای رییس جمهور مطرح کرد این ساختاری که در قانون اساسی طراحی شده نشان می‌دهد که نگاه مقنن قانون اساسی چنان بوده که از هر فرصتی برای نفوذ اراده ملی و آرای ملت استفاده کند.

لاریجانی با بیان این‌که همان‌طور که رییس جمهور توسط مردم انتخاب می‌شود وزرا نیز باید بر اساس قانون اساسی رای اعتماد بگیرند، ادامه داد: این نگاه جمهوری اسلامی است که شأن و جایگاه مردم در آن بسیار رفیع است.

لاریجانی ادامه داد: بنده فکر می‌کنم نگاهی که در این مدت جاری و ساری بود نشان دهنده الفت و دوستی و برادری بود، هر چند ممکن است در برخی موارد در خصوص برخی وزارتخانه‌ها نقدی جدی مطرح می‌شد اما دوستانه و عادلانه بحث‌ها صورت گرفت و خوشبختانه وزرا نیز با دقت نظر و بردباری به سوالات پاسخ دادند که از آنها سپاسگزاریم.

لاریجانی با اظهار خشنودی که همگان در طول این چند روز متانت را حفظ کردند، گفت: فرآیند این جلسات همگرایی بود که به نفع کشور است و هر چه نتیجه آرای مردم توسط نمایندگان‌شان برای هیات دولت مشخص شود باعث خیر و برکت برای کشور است و ما امیدواریم با یک توان مضاعفی این بار دولت آقای احمدی‌نژاد شکل بگیرد.

لاریجانی ادامه داد: قطعا مجلس حامی دولت است و در چارچوب نظامات قانونی به دولت کمک می‌کند تا بتواند با سرعت بیشتری نیازهای مردم را مرتفع کند.

رییس مجلس تاکید کرد: این روزها از لسان برخی صاحب‌نظران غربی سخنان زیادی برای تفرقه‌افکنی مطرح شد که به نظر من این ناشی از آن است ‌که آنها به خصوصیات بومی کشور ما ناآشنا هستند.

لاریجانی با تاکید بر این‌که شاید مسوولان کشور ما آرای متفاوتی داشته باشند، اما در منافع ملی کشور یک‌صدا و هم رای هستند ادامه داد: در دفاع از اسلام و تفکر اسلامی همه مسوولان کشور ما قطعا یک‌صدا هستند و مجلس و دولت و قوه قضاییه در این مشی یک فکر را دنبال می‌کنند.

رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که مکانیزم‌های قانونی کشور راه و رسم‌هایی را مشخص کرده است، افزود: من از نظر آقای احمدی‌نژاد استقبال می‌کنم که ساز و کارهای جدیدی را برای همگرایی قوا طراحی کنیم و ارتباطات برای افزوده شدن توان‌ها نزدیک‌تر شود.

لاریجانی گفت: ما حتی برای این‌که هیات دولت در آینده اگر تغییراتی داشت یک برنامه دقیق داشته باشیم یک طراحی جدیدی در آیین‌نامه انجام داده‌ایم و فکر می‌کنیم نظم بیشتری حاصل کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، لاریجانی در بخشی از سخنانش در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص طرح تحول اقتصادی گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها یک بسته‌بندی خاصی دارد، و در مجلس کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی این طرح تشکیل شده است و تاکنون هم 50 جلسه داشته است که آقای حسینی از وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در این جلسات شرکت کردند.

وی گفت: ما نظرات بخش خصوصی و کارشناسی را هم گرفته‌ایم، خود من نیز در یکی دو جلسه این کمیسیون شرکت کردم و خوشبختانه همگرایی خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد و برخی نظرات نقش میانه‌ای داشتند.

لاریجانی در حین سخنانش زمانی که از نتیجه رای نمایندگان به وحیدی وزیر دفاع مطلع شد، خطاب به احمدی‌نژاد که در کنارش ایستاده بود، گفت خبر خوشی برای شما دارم، آقای وحیدی برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، توانست یکی از حداکثر آراء مثبت نمایندگان را جلب کند

کد خبر 89460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز