دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
۰ نفر

این روزها تاکسی‌های برقی که ظاهری لوکس و زیبا دارند، همچون نگین درمیان سایر خودروها می‌درخشند و بیش از پیش در خیابان‌های تهران به چشم می‌آیند. از آنجا که این خودروها برای خیلی‌ها ناشناخته هستند، شایعات و اخبار منفی و همچنین پرسش‌هایی درباره آنها مطرح است.

تاکسی برقی

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور، سراغ تعدادی از رانندگانی رفته‌ایم که با این وسیله جدید ‌ دوستدار محیط‌زیست‌ کار می‌کنند. آنها از چند و چون استفاده از خودروهای برقی در شهری مانند تهران و خوب و بد آن می‌گویند.

خوب به لحاظ فنی
مهدی قاسمی، بیش از ۱۰هزار کیلومتر با تاکسی برقی خودروی کی‌ام‌سی E۵۰A درتهران رانندگی کرده است. او درحالی‌که مانیتور پشت فرمان را نشان می‌دهد، ‌درباره کیفیت این خودروها می‌گوید: شتاب و سرعت این ماشین‌ها بالاست و تا ۲۰۰کیلومتر هم می‌رود، اما در سرعت‌های بالای ۱۲۰، چون اتاق ماشین سنگین است، در چاله و سرعتگیرها جلوبندی آن دچار مشکل می‌شود. ولی در کل از لحاظ فنی ماشین خوبی است و مشکل تعویض آب و روغن، خرابی تسمه تایم، رادیاتور و... نداریم.

افزایش پیمایش خودرو با هر بار شارژ
علی اصغر خطیبی، یکی دیگر از راننده‌های تاکسی برقی تهران است که حدود ۲۵هزار کیلومتر با این خودرو رانندگی کرده است. او درحالی‌که کاپوت ماشین را بالا می‌آورد، می‌گوید: ظرفیت باتری این ماشین ۴۰۰کیلومتر اعلام شده اما درصورت استفاده متناوب از کولر و روشن بودن ضبط صوت حدود ۲۲۰کیلومتر می‌توان تردد کرد. کاش باتری‌های دیگری را جایگزین کنند که با این شرایط بتوانیم ۵۰۰تا ۶۰۰کیلومتر رفت‌وآمد کنیم. شنیده‌ام برخی از خودروسازان برای تعویض باتری و افزایش ظرفیت آن فراخوان داده‌اند که امیدوارم برای تاکسی برقی هم این اتفاق بیفتد.

نگران سرویس و قطعات یدکی نباشید
یکی از نگرانی‌هایی که درباره خودروهای برقی وجود دارد، موضوع تعمیرات و قطعات جانبی آن است. قاسمی این اطمینان خاطر را به افراد می‌دهد که برای قطعات جانبی مشکلی نیست و نمایندگی هر قطعه‌ای که لازم باشد را دارد. او می‌افزاید: البته تاکنون قطعه‌ای از ماشینم خراب نشده تا نیاز به تعمیر نداشته و در مورد سایر همکاران هم تا آنجا که اطلاع دارم همینطور است. چند مورد انگشت‌شمار داشتیم که ماشین هنگ کرده بود که راننده با برداشتن و گذاشتن دوباره سر باطری مشکل را برطرف کرد.

کمبود جایگاه شارژ
این راننده تاکسی با تأکید بر اینکه خودروهای برقی به لحاظ فنی خوب هستندو مشکل خاصی ندارند، کمبود جایگاه‌های شارژ و هزینه‌های بالای شارژ خانگی را معضل پیش روی دارندگان این وسیله می‌داند: تعداد جایگاه‌های شارژ کم و اغلب شلوغ است. باتوجه به اینکه برخی از بچه‌های ما در مسیر فرودگاه کار می کنند، نبود جایگاه شارژ در خارج از شهر تهران و جاده های بین شهری یکی از مشکلات خودرو های برقی است و نمی توانیم برای شهر های اطراف ‌ مسافر گیری کنیم. اگر بخواهیم باتری را در خانه شارژ کنیم هم مبلغ قبض برقمان سر به فلک می‌کشد. باید جایگاه‌های شارژ را افزایش دهند و همچنین شرایطی فراهم شود که بتوانیم از ۱۲شب به بعد با هزینه‌ای معقول باتری را در خانه شارژ کنیم.

هزینه‌های نگهداری
موضوع بعدی درباره خودروهای برقی، نگرانی از هزینه‌های جانبی است. درحالی‌که تاکسی‌های برقی ۵سال گارانتی دارد در سرویس اولیه، فقط ۴۰هزار تومان پول برای شیشه‌شور می‌گیرند. قاسمی می‌گوید: هر ۱۰هزار کیلومتر هم خودرو باید سرویس شود که هزینه آن یک میلیون تومان است و در مجموع هزینه خاصی ندارد. موضوع مهم‌تر اینکه ۵۰تا ۶۰کیلومتر مانده به پایان میزان شارژ باتری، ماشین به راننده هشدار می‌دهد تا بتوانید خودتان را به نزدیک‌ترین جایگاه شارژ برسانید.

نمایش معایب خودرو روی کیلومترشمار

کد خبر 894672
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha