مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۶
۰ نفر

رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی باز هم قربانی گرفت و این بار دختربچه‌ای ۶ساله به نام حوا در جریان مراسم عروسی در روستای زنگنه از توابع شهرستان فسا در استان فارس، بر اثر اصابت گلوله جانش را از دست داد. 

تیراندازی در عروسی

همشهری آنلاین - فتانه احدی: این حادثه دردناک صبح پنج شنبه سوم آبان‌ماه رخ داد. آن روز در روستای زنگنه، بسیاری از خانواده‌ها به مراسم عروسی یکی از اهالی دعوت شده بودند و قرار بود ساعاتی شیرین و به‌یادماندنی را کنار هم رقم بزنند اما حوالی ساعت ۵:۳۰ عصر حادثه هولناکی رخ داد. در میان هیاهوی میهمانان و صدای ساز و دهل، ناگهان چند گلوله شلیک شد و پس از آن فقط صدای جیغ و شیون بود که به گوش می‌رسید.

ناگفته‌های مرگ تلخ حوا کوچولو در عروسی خونین

مرگ حوا

تیراندازها ۳ جوان از اقوام عروس و داماد بودند که که همزمان با ورود داماد به مراسم قصد داشتند با تیراندازی هوایی شور عروسی را دو چندان کنند. غافل از اینکه یکی از گلوله‌ها به دختربچه‌ای ۶ساله به نام حوا اصابت کرده و جان او را خواهد گرفت.

فرخنده رحیم پور، عمه حوا در گفت و گو با همشهری می‌گوید: در روز عروسی همه ما از این خوشحال بودیم که داماد بعد از سختی‌های زیادی که برای تشکیل زندگی از سرگذرانده بود، توانسته بود با کمک فامیل و اقوام مراسم عروسی خود را برپا کند. او پسردایی من بود و مراسم در خانه‌ دایی‌ام در حال برگزاری بود. داماد در حال آماده شدن بود و صدای موسیقی کل روستا را پر کرده بود. ما در حال بدرقه داماد بودیم تا به دنبال عروس برود که ۳ نفر از جوان‌های فامیل شروع کردند به تیراندازی هوایی. اما یکی از تیرها به شانه برادرزاده ۶ ساله من اصابت کرد و او روی زمین افتاد.

این شاهد عینی ادامه می‌دهد: همه از این حادثه شوکه شده‌ بودیم. وقتی حوا بر زمین افتاد، همه با جیغ و فریاد به سوی او دویدند. یکباره مراسم بهم خورد و همه دور حوا حلقه زدند. او را بلافاصله به درمانگاه قره‌بلاغ بردند اما شدت جراحت به حدی بود که دقایقی بعد حوا جانش را از دست داد و مرگ او، عروسی را به عزا تبدیل کرد.

فرار متهم

عامل اصلی این حادثه پسردایی پدر حوا بود. او بعد از تیراندازی از ترس فرار کرد اما وقتی فهمید که حوا در اثر اشتباه او جانش را از دست داده است به کلانتری رفت و خود را تسلیم کرد.

عمه حوا می‌گوید: ما منتظریم تا مراحل قانونی طی شود. برادرم و همسرش به قدری حالشان بد است که نمی‌دانند چه کنند و چه تصمیمی بگیرند. برادرم از یک طرف در سوگ دخترش است و از طرف دیگر ناراحت عزا شدن عروسی پسردایی‌اش و اینکه با قاتل دخترش که پسر دایی‌اش است، چه کند؟ از هر سو روزگارش سیاه شده است.

قرار نبود سلاح وارد عروسی شود

با توجه به اینکه در سال‌های قبل نیز چنین حوادثی رخ داده بود، آوردن اسلحه به مراسم عروسی از سوی بزرگان منع شده بود، اما باز هم جوانان بی‌اعتنا به حرف بزرگترهای خود برای اینکه خودی نشان دهند، تیر اندازی هوایی کردند. عمه حوا این‌ها را می‌گوید و ادامه می‌دهد:‌ متاسفانه جوانان از روی چشم و هم چشمی بدون توجه به صحبت بزرگترها برای اینکه بخواهند خودی نشان دهند، اسلحه به عروسی می‌آورند و چنین حوادثی را رقم می‌زنند.

او توضیح می‌دهد: این عروسی از هر طرف برای خانواده و نزدیکان عزا شد. دلم برای عروس و داماد می‌سوزد که با سختی توانستند، عروسی بگیرند. آنها برای ۱۲۰۰ نفر غذا آماده کرده بودند اما یک نفر هم غذا نخورد. عروس در آرایشگاه منتظر داماد بود، اما هنوز زندگی‌اش آغاز نشده، لباس عروس از تن درآورد و لباس عزا بر تن کرد. به خاطر این رسم غلط صحنه‌های تلخ و جبران ناپذیری را به چشم دیدیم.

رسمی که کشته‌های زیادی داده است

پس از آن پنج شنبه غم‌انگیز روستای زنگنه، حوا کوچولو یکشنبه به خاک سپرده شد. مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس شهرستان فسا می‌گوید: رسم غلط تیراندازی جان بسیاری را تا کنون گرفته است. مردم منطقه که به کار کشاورزی و دامداری مشغولند و در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند، همواره اسلحه‌های ساچمه‌زنی مجوز دار به همراه دارند و به همین دلیل داشتن اسلحه مجوز دار منع قانونی ندارد. اما متاسفانه گاهی از این سلاح‌ها در مراسمات عزا و عروسی به عنوان یک رسم غلط استفاده می‌کنند.

مجتبی نوح پیشه اضافه می‌کند: براندازی این رسم غلط و خطرناک به عنوان یک مطالبه مردمی در شورای تامین استان مطرح شده است، اما قوانین محکمی برای ممنوع شدنش وجود ندارد. البته به تازگی فشنگ‌هایی وارد بازار شده است که ساچمه ندارد و فقط تولید صدا می‌کند تا در عروسی‌ها استفاده شود اما باز هم ما شاهد این اتفاقات غم‌انگیز در بین مردم این منطقه هستیم که به شدت بر رسوم خود پایبندند حتی به غلط.

کد خبر 894725
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha