«قدیمی‌ترین هرم جهان» در جنگل جاوه ممکن است ۲۵۰۰۰ سال قدمت داشته باشد. اما باستان شناسان به طرز اعجاب انگیزی ادعا کرده اند که این هرم ساخته دست بشر نیست؛ سازه ای که به عنوان بزرگ ترین مکان مگالیتیک در جنوب شرقی آسیا شناخته می شود.

کشف یافته‌های باستانی «قدیمی‌ترین هرم جهان» در جنگل جاوه

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی : با وجود اینکه رکورددار جهان به عنوان هرم Djoser Step در مصر ثبت شده، تحقیقات ادعا می کند لایه ای از هرم Gunung Padang در اندونزی حتی از آن هم قدیمی تر است.

بزرگ ترین مکان مگالیتیک

Gunung Padang یک هرم زیرزمینی عظیم است که در زیر تپه‌ای در جزیره جاوه اندونزی پنهان شده است. نام آن از زبان ساندانی، زبان بومی آن منطقه، به «کوه روشنگری» ترجمه می‌شود، زیرا در طول تاریخ، مراسم مذهبی در آن انجام می‌شده است.

این سازه به‌عنوان بزرگ‌ترین مکان مگالیتیک در جنوب شرقی آسیا شناخته می‌شود

یک هرم زیرزمینی با قدمت ۲۵۰۰۰ سال که ساخته بشر نیست!



بیشتر بخوانید:

منشأ تپه گدازه‌ای طبیعی

تحقیقات مؤسسه دانشمندان اندونزی بر این باور است که هسته هرم از گدازه‌های عظیم آندزیتی به‌دقت تراشیده شده است. این به آن دلیل است که کارشناسان بر این باورند که این هرم به‌احتمال زیاد «منشأ یک تپه گدازه‌ای طبیعی» است.

پس از آنکه طبیعت شکل‌دهی این سازه را آغاز کرد، انسان‌ها آن را با مجسمه‌سازی و ساختن آن «از نظر معماری» به پایان رساندند.

مطالعات دراین‌خصوص نیز بر مهارت‌های پیشرفته سنگ‌تراشی که قدمت آن به آخرین دوره یخ‌بندان بازمی‌گردد، روشن می‌کند.

ظهور کشاورزی

این یافته‌ها این باور متعارف را به چالش می‌کشد که تمدن بشری و توسعه تکنیک‌های ساخت‌وساز پیشرفته، تنها با ظهور کشاورزی در حدود ۱۱۰۰۰ سال پیش پدیدار شدند.
شواهد از Gunung Padang و سایت‌های دیگر، مانند Gobekli Tepe در ترکیه نشان می‌دهد شیوه‌های ساخت و ساز پیشرفته قبلاً هم وجود داشته است؛ زمانی که شاید کشاورزی هنوز اختراع نشده بود.

مشکل هوازدگی بناهای متروکه

کارشناسان همچنین بر این باورند که سازندگان این سازه باورنکردنی باید قابلیت‌های بنایی قابل‌توجهی داشته باشند. گونونگ پا دانگ ظاهراً برای چندین هزار سال متروکه بود که منجر به هوازدگی قابل‌توجهی شد.

این ساخت‌وساز دوباره حدود ۷۹۰۰ تا ۶۱۰۰ قبل از میلاد آغاز شد و ستون های سنگی مختلف و خاک های شنی را اضافه کرد.

جالب اینجاست که در این مدت، سازندگان عمداً بعضی قسمت‌های قدیمی‌تر سایت را دفن کردند یا دوباره ساختند.

خودنمایی شکل عجیب تپه

دنی هیلمن ناتاویجاجا، ژئوفیزیک‌دان ارشد می‌گوید شکل «عجیب» تپه از چشم‌انداز خودنمایی می‌کرد. تیم باستان‌شناسان و زمین‌شناسان آژانس ملی تحقیقات و نوآوری اندونزی به‌تدریج چندین لایه از این سازه را که در فضایی به وسعت ۱۵ هکتار گسترش‌یافته و در طی هزاران سال ساخته شده بود، کشف کردند.

قدیمی‌ترین سازه یکپارچه جهان

به گفته محققان، لایه‌های زیرزمینی Gunung Padang مربوط به ۹۵۰۰ تا ۲۸۰۰۰ سال پیش است. این مکان تاریخی را نه تنها به اولین هرم، بلکه به قدیمی ترین سازه یکپارچه در جهان تبدیل می کند.

یک هرم زیرزمینی با قدمت ۲۵۰۰۰ سال که ساخته بشر نیست!

هرم جوسر در مصر

توجه داشته باشیم قدیمی‌ترین عنوان هرم فعلی متعلق به هرم جوسر در مصر است که تخمین زده می‌شود حدود ۴۶۹۲ سال قدمت داشته باشد.
به گفته باستان‌شناسان، پیش‌ازاین مشخص شده بود که هرم غول‌پیکری که در بالای آتشفشان خاموش ساخته شده است، ممکن است گنجینه‌های باستانی ناشناخته‌ای را پنهان کند.

ضمن آنکه عمیق‌ترین بخش این مجموعه نیز تقریباً ۱۰۰ فوت پایین‌تر قرار دارد و دارای اتاق‌های مخفی است.

کد خبر 894759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۷
    0 0
    استفاده کردم ممنونم