آسمان‌نمای گنبد مینا در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، در پنجمین روز از آبان سال1403 میزبان رویدادی بود که به قدردانی از دختران و زنان فعال و افتخارآفرین در عرصه نجوم و فضا اختصاص داشت.

رویداد دختران فضا

همشهری آنلاین: اگر کنجکاوید بدانید در این رویداد متفاوت علمی چه اتفاقاتی افتاده است، در این گزارش به جزئیات آن پرداخته‌ایم.

رویداد با مشارکت کجا برگزار شد؟

  • انجمن دوستی دختران بین‌الملل
  • مجمع شهرداران آسیایی

چه کسانی در مراسم حضور داشتند؟

زهرا بهروزآذر، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت چهاردهم
یلنا سرووا، فضانورد روس
یلنا لوچیتسکایا، فضانورد آنالوگ روس
وفا صدقی، مدیر پروژه پیام و کارشناس حوزه فضایی
سیدمحمدحسین حجازی، مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد

در رویداد چه گذشت؟

  • سخنرانی مسئولان
  • توضیحات کارشناس حوزه فضایی درباره ماهواره پیام و نقش تأثیرگذار زنان در حوزه علم نجوم
  • برپایی کارگاه علمی کودک و فضا
  • نمایش آثار ارزشمند موزه هوافضای استاد سیروس برزو که در نیم قرن اخیر توسط او جمع‌آوری شده است.

از چه کسانی و چرا قدردانی شد؟

  • حنانه خرمدشتی، دارنده مدال طلای جهانی المپیاد نجوم اختر فیزیک2024
  • باران پورسیف، دارنده مدال برنز المپیاد جهانی رباتیک
  • مژده دلیرشارمی، مدیر انجمن دوستی دختران بین‌الملل
  • یلنا لوچیتسکایا، فضانورد آنالوگ روس

رصدخانه تخصصی در مجموعه عباس‌آباد

آسمان‌نمای گنبد مینا در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، یکی از 2رصدخانه تخصصی است که در اختیار علاقه‌مندان به علم نجوم قرار دارد. در کشور 2رصدخانه تخصصی وجود دارد که یکی از آنها گنبد مینا و دیگری آسمان‌نمای سازمان جغرافیایی واقع در خیابان معلم است. سومین رصدخانه نیز قرار است به‌زودی در شاهرود راه‌اندازی شود. اراضی عباس‌آباد با مقیاس 560هکتار توانسته به‌طور جدی در زمینه موضوعات گردشگری و علمی ایفای نقش کند.

مسئولان در مراسم چه گفتند؟

دختران ما در فضا هم نامدارند

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت:همانطور که زنان و دختران سرزمین‌مان در کشور و عرصه‌های بین‌المللی افتخارآفرینی می‌کنند، در زمینه نجوم و فضا نیز افتخارآفرین هستند که باعث مباهات و سربلندی‌ است. همانطور که دختران ما در زمین نامدار هستند، در فضا هم نامدارند و به‌عنوان فردی که در زمینه تعلیم و تربیت فعالیت می‌کنم قدردان زحمات این عزیزانم و همچنان از پژوهشگران و محققان جوان ایرانی می‌آموزم.

اینجاییم تا صدای شما را بشنویم

زهرا بهروزآذر، معاون رئیس‌جمهور:جوانان و به‌ویژه دختران در ساخت آینده ایران نقش مهمی دارند. شما هستید که امروز و فردای ایران را می‌سازید و در لبه دانش و علم و فناوری حرکت می‌کنید. ما امروز اینجاییم تا صدای شما را بشنویم و فاصله میان دولت و نهادهای مدنی ترویج علم را به حداقل برسانیم. ما به دختران فعال در عرصه‌های فناوری کمک خواهیم کرد تا بتوانند بدرخشند و به آرزوهایشان در عرصه‌های علم و فناوری دست یابند.

مبلغ تکنولوژی داخلی به جهانیان باشیم

سیدمحمدحسین حجازی، مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد:منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد به عضویت سازمان گردشگری ملل متحد UNTOURISM درآمده است. سال گذشته زوراب پولولیکاشویلی دبیرکل گردشگری سازمان ملل متحد به تهران و این مجموعه آمد و پس از دیدن امکانات موجود بسیار متعجب شد. این درحالی است که با اطمینان خاطر می‌گویم تمام تکنولوژی این مجموعه توسط نخبگان ایرانی و شرکت‌های دانش‌بنیان مهندسی معکوس شده است. با داشتن چنین امکاناتی لازم است مبلغ آن به جهانیان باشیم. در شرایطی که دشمنان این مرز و بوم تلاش می‌کنند تا بذر ناامیدی در دل مردم بکارند، با توجه به رویکردهای علمی و فرهنگی می‌توان برای کشور در عرصه بین‌المللی افتخار آفرید.

کد خبر 895019
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha