مهدیه گودرزی: شهرستان بروجرد به‌عنوان شهری دینی، فرهنگی و تاریخی با جمعیتی در حدود 320هزار نفر دارای 135باب مساجد شهری و 126باب مساجد روستایی است که 10 بنای متبرک را نیز در خود جای داده است.

این شهر از دیر‌باز حب قلبی خود را با امامت و شریعت با پرورش عالمان و عارفان گران سنگی همچون آیت‌الله العظمی بروجردی و دیگر علمای عالیقدر به اثبات رسانده و لیکن آنچه که مشهود است بی‌مهری‌هایست که از جانب برخی مسئولان نسبت به شهر عالم‌پرور بروجرد روا داشته می‌شود آنگونه که مساجد و بقای اماکن متبرکه این شهر به‌حال خود رها شده‌اند. با این بهانه در بین مردم رفته‌ایم و در این خصوص با آنها به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

یکی از شهروندان بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری گفت: برخی مساجد بروجرد بوی کهنگی می‌دهند و آنقدر مخروبه‌اند که احساس امنیت را از مردم و مراجعان می‌گیرند. زهرا صادقی افزود: ما تاکنون به‌جز در مناطق شمال شهر صورت زیبایی از مساجد و حتی امامزاده‌ها ندیدیم با این اوضاع چه انتظاری از مردم می‌رود که برای نماز خواندن و یا زیارت کردن در این مکان‌ها توقف کنند.

وی گفت: علاوه براین این مکان‌ها از نظر بهداشت و لوازم مورد استفاده در حد استاندارد نیستند و جذابیتی برای جوانان و نوجوانان ما ندارند. این شهروند بروجردی هم چنین اضافه کرد: بسیاری از امامزاده‌های شهر ما در فضایی محدود و ساختمانی کوچک و نامناسب قرار گرفته‌اند و حتی فاقد شجره‌نامه و سند معتبر تاریخی هستند.

 صادقی اظهار داشت: مسئولان باید بخشی از هزینه‌های دریافتی و مخارج امامزاده‌ها را به مرمت، زیبا‌سازی و توسعه خود آنها اختصاص دهند و به وضعیت ساختمانی آنها بیشتر رسیدگی کنند.

وی همچنین افزود: به‌دلیل نبودن کنترل و نظارت، بسیاری از مردم جهت استراحت و تفریح به این مکان‌ها می‌روند و مدت‌ها در آنجا توقف می‌کنند که این مسئله نه تنها وضعیت بهداشت امامزاده‌ها را به مراتب بدتر می‌کند که هدف از مراجعه به آنها را هم زیر سئوال می‌برد.

 زهرا صادقی بیان کرد: مساجد و امامزاده‌ها معرف فرهنگ و دین‌مداری هر شهر‌ند و باید برنامه‌هایی دینی -‌ فرهنگی آموزنده و در عین حال متنوع و سرگرم کننده داشته باشند که متاسفانه باید گفت ما تنها در ایام محرم و رمضان آن هم به ندرت برنامه‌هایی را که از سوی مساجد هدایت شوند را می‌بینیم و در بقیه ایام سال این مکان‌ها در وضعیتی ساکن به‌سر می‌برند.

 دیگر شهروند بروجردی در این خصوص گفت: مساجد و بقاع متبرکه جزو آثار فرهنگی ما هستند و باید برای حفظ و بقاع آنها رسیدگی بیشتری شود. افروز رحیمی بیان داشت: در بسیاری از امامزاده‌های بروجرد رفت و آمد مراجعان و زوار کنترل نمی‌شود و مردم در بی‌نظمی کامل تردد می‌کنند.

 وی افزود: فضای امامزاده‌ها و مساجد نیز برای حضور مردم چندان دلخواه نیست حتی از وجود محدود فضای سبز هم بی‌بهره‌اند. این شهروند بروجردی اظهار داشت: این مکان‌ها با توجه به قدمت و سابقه خوبی که در شهر ما دارند به هیچ عنوان رفاه ندارند و از وسایل گرمایشی و سرمازای کمی برخوردارند.

 وی گفت: در مساجد و امامزاده‌های بروجرد تنها از وسایلی محدود همچون کتاب‌های ادعیه، قرآن و مهر استفاده می‌شود که من فکر می‌کنم وجود لوازمی مانند چادر نماز و کتابخانه‌ای کوچک از کتب مراجع و عظام در این مکان‌ها ضروریست. رحیمی علاوه براین با تاکید بر استفاده بخشی از بودجه دولت و مردم در جهت بازسازی و زیباسازی این مکان‌ها، از برگزاری برنامه‌های دینی -‌ فرهنگی در محدود مساجد شهر ابراز نارضایتی کرد و از مسئولان خواست تا بررسی بیشتری در این زمینه داشته باشند.

 نرگس ابدالی نیز در این خصوص اذعان داشت: مساجد و امامزاده‌های شهر بروجرد از امکانات کمی برخوردارند به‌طوری که تعداد زیادی از آنها حتی سرویس بهداشتی هم ندارند. وی گفت: نظافت به‌عنوان مهمترین رکن، که در مساجد و به‌ویژه امامزاده‌های ما به‌دلیل رفت و آمد زیاد و عدم کنترل مسئولان رعایت نمی‌شود و این امر فرهنگ ما را زیر سئوال می‌برد.

وی افزود: در بسیاری از امام زاده‌ها محل عبور مشخصی برای رفت و آمد خانم و آقایان وجود ندارد و حتی به‌دلیل وسعت کم و فضای محدود ناچارا در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. این شهروند بروجردی همچنین اضافه کرد: امامزاده‌های شهر ما ادعیه و زیارتنامه کمی مختص به‌خود دارند که آن هم به‌دلیل کهنگی زیاد قابل استفاده همگان نیست.

دیگر شهروند بروجردی در این خصوص گفت: ما در سطح شهرستان امامزاده‌هایی داریم که زیارت آنها برای ما باعث افتخار است ولی متاسفانه این امامزاده‌ها به‌دلیل دور بودن از شهر از حداقل امکانات حتی از جاده‌ای صاف و اسفالت محرومند. اکرم مرادی افزود: هدف از رفتن و بازدید امامزاده‌ها صرف زیارت نیست بلکه به‌دلیل قرارگیری برخی از آنها در روستاهایی خوش آب و هوا تفریح و استراحت نیز هست که از این حیث هیچگونه امکانات رفاهی به آنها تعلق نگرفته است.

وی بیان داشت: این جاذبه‌های یک مکان دینی و فرهنگی است که مردم را به سمت خود می‌کشاند ولی آنطور که امامزاده‌های ما ساخته شده‌اند عدم حضور مردم چیز غیر‌قابل پیش‌بینی نیست. مرادی همچنین اضافه کرد: از نظر من این بی‌اطلاعی و عدم حضور مسئولان در امامزاده‌ها و حتی مساجد شهرستان است که باعث می‌شود نسبت به مشکلات و کمبودهای آنها بی‌توجه باشند و گرنه آنها در هر پست و مقام موظف به رسیدگی و حل مسائل موجود هستند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بروجرد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این رابطه گفت: ما طرح‌های عمرانی زیادی برای امامزاده‌های شهر بروجرد در نظر گرفته‌ایم که به‌دلیل بودجه کم این‌کار به کندی صورت می‌پذیرد. خالصی افزود: ما درصدد هستیم خصوصیات فرهنگی بیشتری را به مساجد و امامزاده‌های خود ببخشیم که لازمه آن توجه بیشتر شهرداری و شورای شهر است.

وی گفت: ما خود بر این امر واقفیم که امامزاده‌های شهر ما هم چون خالدعلی، ضیاءالدین، امامزاده جعفر و شاهزاده ابوالحسن دارای ساختمانی مخروبه و نیمه‌کاره، فضایی کثیف و نامناسب و عدم سرویس بهداشتی هستند ولی همگی این موارد رقمی در حدود 600میلیون تومان نیاز دارد که تهیه آن در توان ما نیست.

 خالصی ادامه داد: ما از نمایندگان شهر، فرماندار، امام جمعه، و سایر مسئولان می‌خواهیم که دست در دست ما بگذارند تا بتوانیم جلوه بیشتری از فرهنگ و بار معنوی شهر به مساجد و امامزاده‌هایمان بدهیم و رضایت مردم را فراهم سازیم. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بروجرد همچنین اظهار داشت: موقوفات شهرستان ما نسبت به سایر شهرستان‌های استان بسیار کم است و باید در این زمینه مسئولان استان چاره‌ای بیندیشند.

خالصی گفت: ما باید در جهت فرهنگ‌سازی و جوان‌گرایی گام برداریم لذا همکاری مردم و مسئولان را در این زمینه خواستاریم.

همشهری استانها

کد خبر 89580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز