شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

گروه ادب وهنر- ندا انتظامی: طبق یک قانون نانوشته در دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی، نباید در ماه رمضان منتظر اجرای کنسرت بود

درست برخلاف هنرهای دیگر که این روزها رونق خاصی دارند - ازجمله سینما، تئاتر و حتی تلویزیون - و برنامه‌های عادی خود را دنبال می‌کنند، نت‌ها سکوت پیشه کرده‌اند. این محدودیت شامل موسیقی‌های مذهبی هم می‌شود و اجرای موسیقی این دوران که شامل انواع صلوات خوانی، بسم‌الله خوانی، منقبت خوانی و خواندن مناجات و... است سال‌هاست که از یاد رفته و اگر به مدد چند جشنواره یکی‌دو روزه نبود این آثار نیز به فراموشی سپرده می‌شد.

استقبال خواهد شد

شاید نخستین پاسخی که بتوان برای اجرا نشدن کنسرت در این ماه شنید، عدم‌استقبال مخاطب باشد. اما اگر به سال گذشته برگردیم و همزمانی ماه مبارک رمضان و هفته دفاع مقدس را به یاد بیاوریم، به اجرای کنسرت «این فصل را با من بخوان» می‌رسیم که استقبال خوب مردم از این کنسرت نشان‌دهنده آن است که اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای موسیقی این ایام درنظر گرفته شود، حتما مخاطب خاص خود را پیدا خواهد کرد. بابک رضایی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران معتقد است که می‌توان برای این ایام هم برنامه موسیقی درنظر گرفت.

رضایی در ادامه اضافه می‌کند: نیازی نیست برای این ایام برنامه خاصی در نظر گرفت اما می‌توان با توجه به این مناسبت، موسیقی خاصی تدارک دید. او اشاره به برنامه‌ای می‌کند که هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی برای این ایام تدارک دیده است و شاید در چند روز آخر این ماه اجرا شود.

همه جا موسیقی است

برنامه‌های تلویزیون، سینما و تئاتر که بخشی از آن را موسیقی تشکیل می‌دهد همچنان در این ایام رواج دارد و استقبال مخاطب هم از برخی تیتراژهای سریال‌های ماه رمضانی گواه این ادعاست که موسیقی برای مخاطب در این ایام جذاب است.

اما جالب اینجاست که وزارت ارشاد درحالی‌که به‌طور رسمی چراغ موسیقی کشور را در این روزها خاموش می‌کند، در برنامه‌های دیگر خود در این ایام، از موسیقی نهایت استفاده را می‌برد.

به گزارش سایت موسیقی ما، پنجشنبه گذشته در جشن صنعت چاپ، که علی‌القاعده هیچ ربطی به موسیقی ندارد، جمله‌ای روی کارت دعوتنامه این جشن به چاپ رسید که موجب شد کارت دعوت این برنامه به بازار سیاه برسد و البته نسخه‌های تقلبی آن نیز به‌فروش برود.

درج جمله سورپرایز برای علاقه‌مندان موسیقی پاپ روی این دعوتنامه باعث شد عده‌ای سودجو با پرینت تقلبی این کارت‌ها برگزارکنندگان جشنواره صنعت چاپ را با دردسر مواجه کنند. حضور محسن یگانه روی سن نشان داد که غافلگیری برگزارکنندگان این جشن چه بوده و اینکه موسیقی می‌تواند تا چه حد در برپایی جشن جدی صنعت چاپ شوروحال ایجاد کند، ولی خود موسیقی به‌صورت رسمی نمی‌تواند در این روزها اجرایی داشته باشد.

باز هم شجریان

اگرچه در نیمه نخست سال، تعداد کنسرت‌های برگزار شده به20 هم نمی‌رسد و لغو کنسرت‌ها ناامید‌کننده بود اما فروش آخرین آلبوم محمدرضا شجریان نشان داد مخاطبان موسیقی هنوز آثار مورد علاقه‌شان را دنبال می‌کنند؛

حتی اگر قطعات یک آلبوم را سال گذشته در کنسرت شجریان و گروه شهناز دیده و شنیده باشند. به گزارش ایلنا، آلبوم «رندان‌مست» در طول یک هفته از انتشار آن چیزی حدود 70 هزار نسخه فروخته است که این میزان استقبال از یک آلبوم موسیقی سنتی قابل توجه است. تاکنون 40 هزار لوح فشرده و 30 هزار نوار کاست از آلبوم رندان مست به فروش رسیده است و این فروش همچنان ادامه دارد.

از طرف دیگر، پخش اینترنتی قطعه زبان آتش و گسترش سریع آن نشان داد که چقدر مخاطبان تشنه موسیقی‌ای هستند که در این 6ماه سال از آنها دریغ شده است. زبان آتش با شعری از فریدون مشیری و ساخت موسیقی توسط مجید درخشانی و همکاری ارکستر سمفونیک تهران به سرعت در بین مخاطبان، دانلود و پخش شد.

برای مهرماه

بهترین وقت سال برای اجرای کنسرت موسیقی به پایان رسید و حالا هنرمندان عرصه موسیقی گام‌هایی برای اجرای کنسرت در مهرماه برمی‌دارند. 10 و 11 مهر 1388 در سالن همایش برج میلاد بهنام ابطحی کنسرتی را که قرار بود تیرماه اجرا کند به روی سن می‌برد. 9 و 10 مهرماه سالن رودکی میزبان گروه جوان دراب است که در 2بخش به اجرای برنامه می‌پردازند.

کنسرت‌هایی برای آن‌ور آب

هنرمندان عرصه موسیقی امسال مخاطبان خود را در آن سوی آب‌ها پیدا می‌کنند. حسام‌الدین سراج با همراهی گروه موسیقی «پارس» از 17 تا 24 مهر ماه سال‌جاری تور خود را در 3 کشور آلمان، هلند و سوئد برپا می‌کند.

گروه موسیقی«آراز» به خوانندگی رحیم شهریاری از 11 مهر ماه تور خود را در شهرهای آمریکا برگزار می‌کند. گروه موسیقی ایرانی «نوای امید» به نوازندگی پژمان حدادی، جورج الیس و سعید کامجو نیز طی تاریخ‌های 27 و 29 شهریور ماه در لس‌آنجلس و سن‌دیگو کنسرت می‌دهند. تور کنسرت کیوان ساکت نیز پاییز سال‌جاری در اروپا و آمریکا برپا خواهد شد.

محمدرضا شجریان؛ استاد آواز ایران و گروه شهناز نیز کنسرت‌های اروپایی خود را یکی دو روزی است در شهرهای مختلف اروپا آغاز کرده‌اند.

کد خبر 89651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز