پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۸۵ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

همسایه کناردستی‌مان - ترکیه - که اتفاقا محل حضور بسیاری از گردشگران ایرانی در فصول تعطیلی و پرسفر است، یکی از کشورهایی به شمار می‌رود که بسیاری از مکان‌ها و آثار تاریخی را در خود جای داده است

 اما این اماکن، طرفداران چندانی در میان مسافران ایرانی ندارد، چرا که آنها بیشتر برای استفاده از برنامه‌های تفریحی و گذراندن اوقات فراغت به این کشور سفر می‌کنند.
به هر صورت، اگر گذرتان به ترکیه - این کشور کوچک اما پیشرو در جذب گردشگان – افتاد، تنها به سواحل و جذابیت‌های مصنوعی آن اکتفا نکنید و به وجه تاریخی آن نیز توجه داشته باشید.شما می‌توانید یکی از شهرهای معروف جهان یعنی شهر «آیزایونی» را در این کشور از نزدیک ببینید.

این شهر در دوران اولیه بیزانس، مرکز روانشناسی بود و در دوران امپراتوری روم با بهره‌مندی از صنعت پشم‌بافی و توسعه شهر، به ثروتی زبانزد دست یافت.
گالری‌ها و بازارچه‌هایی زیر باغچه‌های حیاط‌های این شهر بنا شده که فضایی رؤیایی را برای گردشگر به وجود می‌آورد. این شهر تاریخی در 57کیلومتری مرکز شهر «کوتاهیا» واقع شده است.

از بناهای دیگر معروف ترکیه، «ایاصوفیه» است که در میدان سلطان‌احمد استانبول قرار گرفته و از بزرگ‌ترین بناهای تاریخی دوران بیزانس به شمار می‌رود. ایاصوفیه در زمان «کنتانتینوس اول» ساخته شده است.

برای ساخت این بنا 10هزار کارگر و صد استاد زحمت کشیده‌اند و 5سال وقت صرف شده است.این بنا در حال حاضر به صورت یک موزه، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی ترکیه است.

شهر «هاتوشاش» ترکیه نیز اسرار و رموز تاریخی بسیاری را در خود جای داده که دیدن آنها جالب و به‌یادماندنی است. این شهر در دوران برتر در «بوغاز کوی» به دست ساکنان این محل یعنی‌ «هاتیلرها» ساخته شد و بعدها به دست «هیتیلرها» افتاد.در این شهر می‌توان مقبره‌های بزرگ بازمانده‌ از دوران «هاتی‌ها» را دید.

بر اساس قدیمی‌ترین سند به‌دست‌آمده در بوغازکوی از دوران «هیتیت‌ها» این بنا در سال‌180 قبل از میلاد به دست پادشاه «شه‌کوساراآنیتا» ویران شد. این شهر در 45کیلومتری «چوروم»، 34کیلومتری بوغازکوی و 210کیلومتری آنکارا واقع شده است.

«متروپولیس» از بناهای معروف ترکیه است که حدود 725سال قبل از میلاد مسیح، به نام مقبره مادر مقدس بنا شده است. این مرکز که در دوران بیزانس مرکز روانشناسی بوده، در جنوب شهر ازمیر و در روستای «ینی‌کوی» از توابع «ایلچه‌توربانلی» واقع شده است.
مقبره «آپولون سیمنتیئوس» نیز که در «گل‌پینار‌چاناک» واقع است، از نظر معماری و پیکرتراشی‌‌های موجود در آن، از جذابیتی خاص برخوردار است.بازسازی این بنا از سال 1998 شروع شده و همچنان ادامه دارد.

شهرهای تاریخی «برگاما» و «انیزنیک» نیز از دیگر مناطق تاریخی ترکیه به شمار می‌آید که بازدید از آنها را به شما توصیه می‌کنیم.

شهر انیزنیک که به شهر موزه میراث دوران «گمیلنیستیک» مشهور است، در دوران گسترش مسیحیت، جزو شهرهای پیشرو محسوب می‌شده است. این شهر تاریخی که قبلا به «نیجر» معروف بوده، مهم‌ترین بنای باقیمانده از دوران بیزانس را در خود جای داده که همان کلیسای «محل جمع‌شدن هفت مشاور سوفیا» است.برگاما نیز دیگر شهر تاریخی است که تاریخ بنای آن به موزه بکر چای (حدود 3هزار سال پیش از میلاد مسیح) بازمی‌گردد.

این شهر زمانی اردوگاه نظامی ‌اسکندر، برگاما و... بوده است. مقبره‌هایی که امروزه فقط پایه‌هایی از آنها باقی مانده، در زمان‌های دور محل نمایش مجموعه‌های هنری پادشاهان برگاما، اشیاء وقفی و سلاح‌های دشمنان آنها یعنی گالات‌ها بوده است.

کد خبر 8980

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز