سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری نام 2 وزیر از 3 وزیر باقیمانده دولت دهم را از مجلس پس گرفت

علت این موضوع را اگرچه دولت «تداخل با شب‌های قدر» اعلام کرد اما نایب رئیس مجلس، یکی از وزیران پیشنهادی، معاون پارلمانی نهاد ریاست‌جمهوری و همین طور مشاور معاون پارلمانی ریاست‌جمهوری روایات دیگری از علت تقاضای استرداد نامه احمدی‌نژاد بیان کردند.

محمدحسن ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد که پس گرفتن اسامی وزرا، با الهام از جلسه دولت و رهبری بوده است. پیش از این نیز، ابوترابی نخستین کسی بود که در جریان تاخیر یک هفته‌ای احمدی‌نژاد در اجرای نامه رهبر انقلاب مبنی بر لغو حکم معاون اولی اسفندیار رحیم مشایی، پیش از پایگاه‌های خبری دولت و صداوسیما، خبر از صدور نامه رهبری با این محتوا داد.

بدیهی است، بعدا

دیروز محمدرضا باهنر که در غیاب علی لاریجانی ، ریاست جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را به‌عهده داشت، پیش از پایان این جلسه، گفت: آقای احمدی‌نژاد در نامه‌ای به مجلس عنوان کردند که نامه معرفی 2وزیر را فعلا مسترد و این امر را به بعد از مراسم‌های ایام قدر موکول می‌کنند.

پس از آن، محمدحسن غفوری‌فرد اصل نامه رئیس‌جمهور به لاریجانی را قرائت کرد. در این نامه آمده است: بدیهی است بعدا براساس اصل 133 قانون اساسی نسبت به معرفی وزرای پیشنهادی اقدام خواهد شد.

باهنر پس از قرائت نامه ادامه داد: با این وضعیت جلسه هفته آینده که مشخص شده بود تا بررسی این 2وزیر پیشنهادی صورت گیرد، منتفی می‌شود و تا پنجم مهرماه جلسه علنی نخواهیم داشت. آموزش‌وپرورش و رفاه و نیرو 3وزارتخانه بی‌وزیر دولت دهم هستند.

محمود احمدی‌نژاد عصر یکشنبه هفته جاری در نامه‌ای،  فاطمه آلیا و علی ذبیحی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و نیرو به مجلس معرفی کرده بود.

چهره‌های توانا و کارآمد و مقبول

نایب‌رئیس مجلس اما پس از اتمام جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران در باره پس گرفتن این نامه معرفی گفت: این اقدام با الهام از رهنمودها و تذکرات راهگشای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار و گفت‌وگو با هیات‌ دولت انجام گرفته است و انتظار جدی همه نمایندگان مجلس توجه به سخنان معظم‌له است.

محمد‌حسن ابوترابی ادامه داد: به نوبه‌خود از این اقدام رئیس‌جمهور تشکر کرده و امیدواریم در معرفی وزرای 3وزارتخانه‌ای که در دستور کار دولت و مجلس است، این ‌نظرات مورد توجه قرار گرفته و چهره‌های توانا و کارآمد و مقبول که بتوانند زمینه ارتقای کارایی این 3وزارتخانه کلیدی و مهم را فراهم بیاورند، معرفی کنند.

به خاطر تعطیلات

در همین حال مشاور معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه پس گرفتن لیست وزرا به معنی تغییر آنها نیست، به مهر گفت: با توجه به اینکه ارائه لیست وزیران پیشنهادی به مجلس همزمان با تعطیلات قوه مقننه بود، ما حق را به مجلس می‌دهیم. ایرج ندیمی ادامه داد: ممکن است نمایندگان برنامه‌هایی از پیش برای تعطیلات خود طرح‌ر‌یزی کرده باشند یا درگیری‌هایی داشته باشند.

ایشان نهی نکردند

معاون پارلمانی نهاد ریاست‌جمهوری نیز علتی برای استرداد نامه معرفی آلیا و علی‌ذبیحی بیان کرد.  مسعودپور گفت: دولت به خاطر اینکه فرصت بیشتری برای رایزنی با مجلس داشته باشد، نامه خود را در مورد معرفی 2وزیر پیشنهادی از مجلس پس گرفت.

او با رد استعفای آلیا یا تصمیم رئیس‌جمهور برای استفاده نکردن زنان در کابینه به ایسنا گفت: بیانات دوشنبه‌شب مقام معظم رهبری در جمع اعضای دولت کاملا شفاف و روشن بود و ایشان استفاده از زنان در کابینه را نهی نکردند بلکه توصیه کردند که نظر آقایان فقها نیز درنظر گرفته شود و به دیدگاه آنها نیز توجه شود.

معاون پارلمانی نهاد ریاست‌جمهوری درباره احتمال تغییر گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهور نیز گفت: ممکن است این دو نفر باز هم معرفی شوند و یک خانم نیز برای وزارت رفاه معرفی شود و احتمال این نیز وجود دارد که رئیس‌جمهور نظر خود را تغییر دهد و به جمع‌بندی دیگری برسد.

حفظ نسبت 3 وزیر زن

مدیرکل پارلمانی دولت در حالی خبر از احتمال زن بودن وزیر پیشنهادی رفاه می‌دهد که اسفندیار رحیم مشایی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری در حاشیه کنفرانس خبری اخیر محمود احمدی‌نژاد نام زهره‌الهیان، از نمایندگان مجلس، را «یکی از گزینه‌ها»ی تصدی وزارت رفاه دانست.

در فهرست اولیه وزیران پیشنهادی احمدی‌نژاد هم 2زن برای تصدی آموزش‌ و پرورش و رفاه معرفی شدند که رای اعتماد مجلس را کسب نکردند. مرضیه وحید دستجردی که سابقه نمایندگی در دوره‌های گذشته مجلس را نیز دارد، گزینه وزارت بهداشت بود که با رای نمایندگان، وزیر شد.

توضیحات آلیا

اما فاطمه آلیا که در فهرست رایحه خوش خدمت –حامیان احمدی‌نژاد- وارد مجلس شد  و در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری نیز ریاست ستاد بانوان تبلیغات انتخاباتی احمدی‌نژاد را داشت، شرح دیگری از پس گرفتن نامش روایت کرد.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ با توجه به اینکه مجلس از هفته آینده به‌مدت 2هفته تعطیل است، من از صبح دیروز با رئیس‌جمهور تماس گرفتم و گفتم که تعطیلات قبلی مجلس به‌خاطر مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست‌جمهوری در مجلس انجام نشد و اگر نامه معرفی وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و نیرو دیروز در مجلس اعلام وصول شود تعطیلات مجلس به هم می‌خورد.

آلیا پس از پایان جلسه علنی صبح دیروز در جمع خبرنگاران تصریح کرد: بعد از صحبت با رئیس‌جمهور با رئیس مجلس نیز صحبت کردم و گفتم که قرار است تا رئیس‌جمهور نامه تکمیلی به مجلس ارسال کند و شما نامه اول را فعلاً اعلام وصول نکنید.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه آقای لاریجانی این موضوع را قبول کرد، ادامه داد: آقای احمدی‌نژاد به‌دلیل تعطیلات مجلس در حال تنظیم نامه‌ای برای پس گرفتن موافقتنامه اول بود و در فاصله‌ای که این نامه در حال تنظیم بود متأسفانه رئیس مجلس نامه معرفی وزرای پیشنهادی را اعلام وصول کرد که من به آقای لاریجانی مراجعه و اعتراض کردم و به ایشان گفتم که بهتر بود اعلام وصول این نامه را به آخر جلسه موکول می‌کردید و لاریجانی نیز به خاطر اعلام وصول آن عذرخواهی کرد.

قبلا هم پیشنهاد شده بود

فاطمه آلیا در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد رئیس‌جمهور فرد دیگری را به جای شما به مجلس معرفی کند؟ گفت: تا الان تصمیم رئیس‌جمهور این است که اینجانب به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شوم.

اوهمچنین گفت که در دوره دولت نهم و مجلس هفتم نیز تصدی وزارت آموزش و پرورش به وی پیشنهاد شده بود.

کد خبر 89997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز