سوسن کشاورز در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به جزییات تحصیل دانشاموزان استثنایی در سال تحصیلی جدید، از فعالیت 16 هزار معلم و مربی آموزش و پرورش استثنایی در یک هزار و 400 مرکز مستقل و یک هزار و 380 مرکز ضمیمه نیز خبر داد.
وی در پاسخ به میزان بهرهگیری دانشآموزان استثنایی از امکانات آموزشی به روز ویژه این دانشآموزان در مدارس، از تدوین کتابهای آموزشی ویژه دانشآموزان استثنایی با استفاده از علوم نرمفزاری جدید و برگزاری دورههای آموزشی ضمن خدمت برای معلمان استثنایی خبر داد و گفت: بخش توانبخشی کودکان استثنایی شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنواییسنجی، بیناییسنجی، مشاوره و مددکاری با بهرهگیری از تجربیات جهانی در حال اجراست.
معاون وزیر آموزش و پرورش از امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی کشور با هدف گسترش و توسعه فعالیتهای آموزشی، پرورشی، توانبخشی، پژوهشی و ارائه خدمات حمایتی نیز خبر داد و بیان کرد: این تفاهمنامه با هدف ایجاد هماهنگی و همکاری بین سازمانهای متولی ارائه خدمات به افراد دارای نیازهای ویژه منعقد شده است.
وی هفت محور این تفاهمنامه را «همکاری در تدوین برنامههای آموزشی»، «گسترش ارتقای خدمات توانبخشی، آموزشی و پرورشی»، «همکاری برای اجرای برنامههای پیشگیری از معلولیتها و حمایتهای اجتماعی از دانشآموزان استثنایی و خانوادههای آنها»، «تلاش مشترک برای آگاهسازی و تغییر نگرش جامعه نسبت به افراد با نیازهای ویژه»، «همکاری در برگزاری سمینارها و همایشهای مشترک»، «همکاری در زمینههای پژوهشی شامل اجرای طرحهای پژوهشی مشترک» و «همکاری در اجرای برنامههای رفاهی ـ حمایتی شامل انواع کمک هزینهها، خدمات بیمهای و حمایتهای اجتماعی از افراد معلول و خانوادههای آنها، هزینه ایاب و ذهاب و غیره» ذکر کرد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ضمن بیان این مطالب، به نتایج اولیه طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به مدرسه در سال تحصیلی 89-88 نیز اشاره کرد و با اعلام این که این طرح در 821 پایگاه سنجش از ابتدای تیر ماه در سراسر کشور آغاز شد و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد، گفت: از ابتدای اجرای طرح سنجش از اول تیر تا پایان دهه اول شهریور، حدود 626 هزار نوآموز در سراسر کشور تحت ارزیابی های بینایی، شنوایی، اختلالات گفتاری و رفتاری قرار گرفتند که از این میان، بیش از 552 هزار و 700 نوآموز به مدارس عادی معرفی شدند.
وی افزود: 73 هزار و 279 نفر نیز به دلیل احتمال داشتن مشکلاتی، به مرحله تخصصی سنجش ارجاع شدند که از این میان، بیش از 16 هزار و 500 نفر به داشتن مشکل بینایی و بیش از 10 هزار و 200 نفر به داشتن مشکل شنوایی مشکوک بودند.
کشاورز بیان کرد: هشت هزار و 100 نوآموز نیز احتمالا بیش از یک مشکل داشتهاند که از این میان، بیش از 700 نفر دارای مشکل بینایی ـ شنوایی، بیش از سه هزار و 700 نوآموز دارای مشکل بینایی و بیش از دو هزار نفر نیز دارای مشکل شنوایی تشخیص داده شدند.