خطیب جمعه قم گفت: تجمع‌ها و راهپیمایی‌های مختلف در جهان در حمایت از مردم فلسطین به عنوان یک بسیج جهانی علیه جنایات رژیم صهیونیستی یکی از دستاوردهای نبر تاریخی و باشکوه طوفان الاقصی است.

سید محمد سعیدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از حوزه، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: در قرآن ثمره عبادت را تقوا معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: انسان بر اساس عمل به عبادت الهی با مرتبه‌ای از تقوا ملازم می‌شود که خود را از منهیات الهی باز می‌دارد که ترک گناه یکی از عبادت‌های بزرگ است. انسان با این عبادت به درجه‌ای بالاتر از تقوا می‌رسد؛ یعنی تقوا برای شروع، ادامه و ارتقا و سیر تکاملی عبادت انسان راهنمایی برای بنده برای عبادت‌های کامل‌تر می‌شود «إن تَتّقوا الله یَجعَل لَکُم فُرقاناً»

امام جمعه قم با اشاره به روز بسیج، گفت: بسیج بیش از اینکه سازمان باشد یک فرهنگ و تفکر است و کسانی که این فرهنگ را پذیرفتند بسیجی محسوب می‌شوند هرچند داخل این سازمان نباشند. بسیجی فرهنگ خود را به دیگران صادر می‌کند و این یک رسالت است و نمونه آن را در طوفان الاقصی، جبهه مقاومت و بسیج جهانی آن مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: تجمع‌ها و راهپیمایی‌های مختلف در جهان در حمایت از مردم فلسطین به عنوان یک بسیج جهانی علیه جنایات رژیم صهیونیستی یکی از دستاوردهای نبر تاریخی و باشکوه طوفان الاقصی است.

خطیب جمعه قم افزود: مقاومت مردم غزه صحنه‌های اعجاب‌آوری را از بسیج مردم دنیا رقم زده و دستاوردهای جهانی را به وجود آورده است. این جنگ نه فقط جنگ فلسطین و اسرائیل، کفر و اسلام، مقاومت و استکبار بلکه جنگ شرافت انسانی با خباثت شیطانی است.

وی ادامه داد: جنود شیطانی آنچه در اختیار دارند به صحنه آوردند اما مردم مجاهد غزه جز خدای متعال کسی را ندارند و این یعنی همه چیز را دارند و به فضل خداوند چنان نصرتی نصیب رزمندگان مقاومت خواهد کرد که شیرینی آن همه تلخی‌ها را از بین خواهد برد.

تولیت آستان حضرت معصومه (س) با اشاره به آیه «أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِیب»، گفت: برخلاف محاسبات و چشم ظاهربین برخی از مردم نصرت خداوند نه زودهنگام است و نه دیرهنگام بلکه به هنگام و به موقع است.

وی با اشاره به روز بزرگداشت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی (۷ آذر)، بیان کرد: هفتم آذر سالروز رویدادی است که نیروهای دلاور دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حداقل امکانات ضربه مهلکی به نیروی متجاوز بعثی وارد کردند و با شجاعت بسیار از حریم ایران دفاع کردند و با افتخار به درجه عظیم شهادت رسیدند.

نماینده ولی فقیه در قم گفت: حضور حرم اهل بیت وعش آل محمد (ص)، مرکز حوزه‌های علمیه و حضور مراجع عظام تقلید، خاستگاه و مرکز انقلاب اسلامی و وجود مسجد مقدس جمکران که میعادگاه عاشقان و منتظران حضرت مهدی (عج) است چهار ویژگی شهر قم است که حرمت شهر قم را چند برابر کرده است.

وی گفت: همه مسئولان، مدیران، مردم و کسانی که برای فریضه امر به معروف و نهی از منکر خودجوش عمل می‌کنند باید بدانند که این امتیازات نیاز به مراقبت در همه جوانب دارد و در همه عرصه‌ها به ویژه عفاف و حجاب که شکل ظاهری قم را تشکیل می‌دهد همه به ویژه مدارس، خانواده‌ها، مساجد، نهادهای امنیتی و انتظامی و دستگاه قضایی باید به طور ویژه عمل کنند و همه به جهاد تبیین برای حفظ این ارزش اسلامی و انسانی و ظاهر قم قیام کنند و با هنجار شکنان با قاطعیت برخورد مؤثر کنند.

تولیت آستان حضرت معصومه (س) یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مدیران، اساتید و طلاب جامعه الزهرا (س) فرمایشات مهمی نسبت به حوزه‌های علمیه و جامعه الزهرا (س) داشتند. ایشان فرمودند که حوزه علمیه بخش جدایی‌ناپذیر حاکمیت دینی در جامعه است و حوزه‌های علمیه باید برای مسائل مهم جامعه از جمله اقتصادی و خانواده نظر داشته باشند.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در رابطه با حوزه علمیه خواهران از اهمیت بالای تربیت بانوان فاضله و مسلط بر معارف دینی برای اثرگذاری در جامعه یاد کردند. ایشان جامعه الزهرا (س) را مرهون ابتکار امام راحل دانستند و فرمودند این مجموعه اثرگذار از پدیده‌های بی نظیر و برآمده از انقلاب اسلامی است و وظایف مهمی را برای این مجموعه‌ها تعریف کردند که با جدیت، مجاهدت و ابتکار مسئولان سیر تکاملی و تأثیر در جامعه بیفزایند.

آیت‌الله سعیدی در خطبه اول عنوان کرد: تقوا در همه امور باعث ارزشمندی آن امور می‌شود؛ مثلاً درباره حضور در مسجد و اقامه نماز تقوا حرف اول را می‌زند. خداوند در این رابطه می‌فرماید: «لَّمَسۡجِدٌ أُسِّسَ عَلَی ٱلتَّقۡوَیٰ مِنۡ أَوَّلِ یَوۡمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِیهِ؛ قطعاً مسجدی که از روز نخست بنیان آن بر [اساس] تقوا نهاده شده، سزاوارتر است که در آن [به نماز] بِاِیستی» و در باره مسجدی که بر اساس تقوا بنا نشده است می‌فرماید: «لاتقوم فیه ابداً»

وی گفت: خداوند در آیه ۱۰۷ سوره توبه می‌فرماید: «وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَکُفْرًا وَتَفْرِیقًا بَیْنَ الْمُؤْمِنِینَ وَإِرْصَادًا لِمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ ۚ وَلَیَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا الْحُسْنَیٰ ۖ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ؛ و (گروهی دیگر از منافقانند) آنان که مسجدی برای زیان به اسلام برپا کردند و مقصودشان کفر و عناد و تفرقه کلمه بین مسلمین و ساختن کمینگاهی برای دشمنان دیرینه خدا و رسول بود، و با این همه قسم‌های مؤکّد یاد می‌کنند که ما جز قصد خیر غرضی نداریم، و خدا گواهی می‌دهد که محققا دروغ می‌گویند.»

خطیب جمعه قم بیان کرد: منافقین برای برپایی مسجد دیگر بهانه‌های عوام فریبانه ای داشتند می‌گفتند ما نمی‌توانیم در غیر مسجد نماز بخوانیم و مسجد نبی فاصله زیادی دارد و مسجد قبا نیز برای سالمندان مناسب نیست به همین خاطر مسجد دیگری (مسجد ضرار) بنا کردند. این در حالی است که منافق اهل نماز نیست و با کسالت نماز می‌خواند.

وی با بیان اینکه منافقین به دنبال براندازی نظام اسلامی از طرق خود نظام اسلامی بودند، ادامه داد: آنها به دنبال نابودی مساجد از طریق خود مسجد بودند، مسجد محل وحدت و اجتماع مسلمانان بر اساس تقوا است. مسجد محل نفع رساندن به مؤمنین و نشر معارف توحیدی است؛ اما قران درباره منافقین و کید آنها می‌فرماید: «وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَکُفْرًا وَتَفْرِیقًا بَیْنَ الْمُؤْمِنِین»

امام جمعه قم اضافه کرد: این نقشه منافقین با سایر نقشه‌های آنان تفاوت زیادی داشت و خداوند در ۴ آیه سوره توبه از نقشه شوم و توطئه منافقین مسجد ساز حیله‌گر پرده برداشت.

وی با تأکید بر اینکه منافقین برای اهداف پلید خودشان مسجد ساختند، اظهار کرد: آسیب رساندن به مسجد قبا از راه بی‌رونق کردن و شکستن حرمت و اعتبار آن (تخریب مسجد از طریق مسجد)، ترویج کفر به خدا و رسول خدا از طریق مسجد ضرار و از بین بردن وحدت مسلمان و تبدیل آنها به دو دستگی و ایجاد تفرقه بین مؤمنان از اهداف منافقین برای احداث مسجد ضرار بود.

تولیت آستان حضرت معصومه (س) تصریح کرد: خطر برخی از گناهان نظیر ایجاد اختلاف مانند خطر کفر است به همین خاطر خداوند در آیه ۱۰۷ سوره توبه این دو خطر را ببا یکدیگر بیان کرده است.

وی گفت: انگیزه چهارم منافقین از ساخت مسجد ضرار ایجاد یک قرارگاه و مخفی گاه برای شخصی به مام ابوعامر راهب بود؛ این شخص رهبر سیاسی و معنوی منافقین بود که قبل از آن در مدینه به محاربه و جنگ با اسلام پرداخت و شکست خورد و فرار کرد اما برای بازگشت به مدینه و از سرگیری مقابله با اسلام نیاز به قرار گاه امن و پنهانی داشت.

کد خبر 902554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 40
  • رضا IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۴
    17 2
    ای کاش کمی هم فکر معیشت مردم بودید شما ...
  • عبدالله IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۵
    16 1
    دقیقا درست میگه..فقط ظاهر براشون مهمه..حالا در پنهان جامعه چه خبره اصلا به کسی مربوط نیست..