به گزارش همشهریآنلاین، در بخشی از این مصوبه، منابع ارزی مورد نیاز با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات، سرمایهگذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی با تأیید سازمان سرمایهگذاری خارجی و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله منابع ارزی با منشأ خارجی تأمین خواهد شد.
همچنین تمام مسئولیتهای حقوقی مرتبط با اصالت و انطباق ارکان اصلی خودرو با مدارک شناسایی، سوابق اظهار شده تعمیرات و تصادفات خودروی وارداتی بر عهده واردکننده است و در صورت عدم انطباق، خودروی مورد نظر مرجوع خواهد شد.
حداکثر ارزش خودروهای نو این آئین نامه، ۴۰ هزار یورو و خودروهای کارکرده ۲۰ هزار یورو تعیین شده است.
دولت همچنین در این مصوبه، واردات خودروی فرمان راست را ممنوع اعلام و تاکید کرده است: باتری مورد استفاده در خودروهای موضوع این آئیننامه باید از نوع لیتیوم- یون باشد؛ ضمن اینکه واردکنندگان حقوقی مکلف به ارائه گارانتی باتریهای خودروهای مذکور به مدت حداقل ۵ سال یا کارکرد یکصد هزار کیلومتر میباشند.
همچنین در خصوص شاخص اتمام عمر باتری خودروهای برقی و بردافزا، بر دارا بودن قابلیت حداقل ۷۵ درصد پیمایش اولیه با یک بار شارژ کامل تاکید شده که بر اساس آن شاخص اتمام عمر باتری خودروهای هیبریدی و پلاگین دارا بودن قابلیت حداقل پیمایش ۶۰ کیلومتر با محرکه تنها موتور برقی با یک بار شارژ است.
بازده موتور الکتریکی خودرو برقی در حالت نو، حداقل ۸۵ درصد است و مسئولیت اجرای دقیق این موارد نیز به عهده شرکتهای واردکننده گذاشته شده است.
اصلاح محاسبات جریمه دیر کرد تسهیلات در یک بانک دولتی
در پی ورود سازمان بازرسی به موضوع نحوه محاسبه و اخذ جریمه دیرکرد تسهیلات گیرندگان قرض الحسنه در بانک تجارت، مدیرعامل این بانک دستور اصلاحات لازم و استرداد مبالغ تضییع شده از حقوق مشتریان را صادر کرد.
در نامه جعفر حسینی بازرس کل بانکها و بیمه سازمان بازرسی کل کشور آمده است که بانک مرکزی در بخشنامههایی در سالهای ۸۸ و ۹۰ انجام تسهیم بالنسبه (تفکیک مبلغ بازپرداخت شده توسط مشتری، به نسبت اجزاء بدهی) مبالغ دریافتی از مشتریانی که بخشی از قسط تسهیلات خود را به بانکها پرداخت مینمایند را ابلاغ کرده و این درحالی است که بررسی این سازمان نشان میدهد در مواردی که قسمتی از اقساط تسهیلاتِ قرض الحسنه توسط مشتریان آن بانک پرداخت میشود، آن بانک تسهیم بالنسبه مبلغ واریزی را اعمال نکرده و تا تکمیل نشدن مبلغ کل قسط توسط مشتری، تسویه آن بخش از مبلغِ قسط واریزی را انجام نمیدهد که این رویه نادرست، علاوه بر اینکه مغایر با بخشنامه فوق الذکر است، موجب اعمال جرایم برای کل مبلغ قسط (بخش پرداخت شده و نشده) و تضییع حقوق مشتریانی میگردد که بخشی از اقساط خود را پرداخت کردهاند.
جمعآوری ۳۰۰ هزار ماینر غیرمجاز
محمد الهداد، معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر و مجری طرح مقابله با استخراج غیرمجاز رمزارز، گفت: تاکنون ۳۰۰ هزار ماینر غیرمجاز با حدود ۱۰۰۰ مگاوات توان مصرفی در کشور کشف و جمعآوری شده است.
وی با اشاره به امحای تدریجی بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز در انبار سازمان اموال تملیکی، متوسط مصرف برق هر دستگاه ماینر را ۳ کیلووات ذکر کرد و افزود: هر دستگاه ماینر ۳.۵ کیلوواتی در هر ساعت حدود یک لیتر گازوییل یا یک مترمکعب گاز مصرف میکند و مصرف گازوییل یک مزرعه رمزارز با ۱۰ دستگاه ماینر ۳.۵ کیلوواتی در هر شبانه روز معادل ۲۵۰ لیتر سوخت قاچاق است و ما همچنان جرم انگاری این موضوع را تحت عنوان قاچاق برق پیگیری میکنیم.
راهآهن تهران - مشهد بالاخره برقی میشود؟
بنابر اعلام جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه آهن، برقی سازی راه آهن مسیر تهران - مشهد در اولویت برنامه های این شرکت قرار گرفته و افزایش سرعت سیر و ظرفیت حمل بار در این مسیر پرتردد، در اولویت برنامههای راه آهن است.
رشد ۱۳ درصدی معدن در گرو FATF
محمدرضا بهرامن، نایبرئیس اتاق ایران و رئیس خانه معدن میگوید: رشد ۱۳ درصدی مورد نظر برنامه هفتم برای بخش معدن، نیازمند جذب سرمایه ۵۵ میلیارد یورویی است و بدون حل مشکل FATF جذب این سرمایه ممکن نخواهد بود.
محمدرضا بهرامن، ادامه داد: FATF هزینههای تجارت ما را به شدت بالا برده و موجب شده تا شرکتهای بزرگ حاضر به همکاری با ما نشوند. این موضوع جدا از تحریمهای آمریکاست و کلید رفع آن در دستان خودمان است.
کاهش 12 درصدی ورود اب به سدها
بر اساس آخرین آمار ورودی آب به سدهای کشور در مقایسه با سال قبل ۱۲ درصدی کمتر است در حالی که به واسطه رهاسازی آب برای کشت پاییزی، میزان کل خروجی آب از مخازن سدهای کشور نسبت به سال قبل فقط سه درصد کمتر شده است.
نظر شما