یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه بورس: 23 شهریور در شرایطی قرار است مراسم معارفه بیمه البرز انجام ‌شود که بورس تهران هنوز با پذیرش سهام این شرکت در بورس موافقت نکرده است.

به گزارش همشهری، براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی‌ قرار است گردهمایی معارفه شرکت سهامی بیمه البرز با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ و فعالان بازار سرمایه برگزار شود و پس از آن سهام این شرکت تا اواخر شهریور ماه در بورس عرضه شود؛

اما مسئولان بورس تهران اعلام کرده اند با توجه به ابهامات گسترده در گزارش‌های مالی این شرکت،  مجوز عرضه سهام این شرکت را دربورس صادر نخواهند کرد.

به‌نظر می‌رسد بورس تهران دیگر حاضر نیست تسلیم وعده وعید‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ شود و این بار قاطعانه برسر موضع خود ایستاده و تاکنون حاضر به پذیرش شرکت بیمه البرز در بورس نشده است.

سازمان خصوصی‌سازی‌ در طول چند سال گذشته هربار سهام شرکت‌ها را بدون ارائه اطلاعات کامل و انتشار گزارش‌های شفاف در بورس عرضه کرده و این موضوع زمینه ساز مشکلات گسترده‌ای برای سهامداران و بازار سرمایه شده است.

سازمان خصوصی‌سازی‌ که تنها به تحقق بودجه سالانه خود می‌اندیشد هر بار سهام یک شرکت را با این وعده که گزارش‌های مالی این شرکت پس از عرضه شفاف می‌شود دربورس عرضه می‌کند اما نه تنها گزارش‌های مالی این شرکت‌ها شفاف نمی‌شود بلکه اطلاعات منتشر نشده دیگری نیز افشا می‌شود که بازار سهام را دچار تلاطم‌های اساسی می‌کند.

پس از عرضه سهام این شرکت‌ها ، بورس تهران  با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌شود، نمونه آخرین واگذاری سازمان خصوصی‌سازی‌ مربوط   به عرضه سهام شرکت مخابرات  است که ناگفته‌های زیادی در مورد آن وجود داشت و مدت‌ها بورس تهران را با مشکل مواجه کرد. چنین شرایطی باعث شد بورس تهران در تازه‌ترین رویکرد خود تصمیم بگیرد مجوز عرضه سهام هیچ شرکتی را بدون ارائه گزارش‌های شفاف صادر نکند.

بر همین اساس هیأت پذیرش اوراق بهادار روز چهارشنبه هفته گذشته پرونده بیمه البرز را مورد بررسی قرار داد و به‌دلیل 23 مورد ابهام در گزارش‌های این شرکت مانند عدم‌ثبت شرکت به‌عنوان شرکت سهامی عام،  تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی شده سال 88 و نیاز به افشای کامل اطلاعات امیدنامه،  این شرکت را در بورس پذیرش نکرد.

این در حالی است که غلامرضا حیدری کردزنگنه رئیس سازمان خصوصی‌سازی بارها و بارها اعلام کرده است سهام شرکت‌های بیمه تا پایان شهریور در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شوند و اقدام هیات پذیرش و رد درخواست بیمه البرز خلاف خواسته سازمان خصوصی‌سازی است.

در همین حال حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس نیز در آخرین اظهارنظر خود در این باره تأکید کرد: هیأت پذیرش از شروط تعیین شده و 23 مورد اعلامی برای بیمه البرز کوتاه نمی‌آید.

وی ادامه داد: هرچند برنامه برگزاری نشست معارفه این شرکت امروز اعلام شده است اما تا زمان پذیرش این شرکت چنین نشستی برگزار نخواهد شد و سهام آن نیزچهارشنبه عرضه نمی‌شود.  مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران تأکید کرد: این شرکت و دیگر شرکت‌های متقاضی ورود به بورس باید با شفاف‌سازی‌ کامل و ارائه اطلاعات کامل پذیرفته شوند تا منافع همه سهامداران حفظ شود.

بر این اساس باید دید آیا بار دیگر بورس تهران تسلیم خواسته‌های خصوصی‌سازی‌ خواهد شد یا این بار سهام یک شرکت به‌صورت شفاف در بورس تهران عرضه می‌شود؟

ثبت اساسنامه بیمه البرز

همزمان با تشدید اختلاف‌ها برسر واگذاری سهام بیمه البرز مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین که قیمت‌گذاری سهام بیمه البرز را بر عهده دارد  اعلام کرد: مراحل ثبت اساسنامه شرکت‌های بیمه  روز شنبه انجام شد و این شرکت‌ها در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیدند.

محمد آرام بنیار در گفت‌وگو با ایسنا به تصویب بندهای 23گانه هیات پذیرش درخصوص امیدنامه بیمه البرز اشاره کرد و افزود: تمامی این بندها به‌صورت کامل توسط مجموعه بیمه البرز آماده شده و ظرف امروز یا فردا به بورس ارائه می‌شود.

کد خبر 90388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز