همانقدر که فرسودگی خودروها می‌تواند معادلات را در مورد آلودگی هوا تغییر دهد، موتورسیکلت‌ها هم در این صحنه نقش مهمی برعهده دارند و براین اساس باید گفت که ویراژ موتورسیکلت‌های فرسوده باری بر دوش شهروندان و شهر شده‌است.‌

موتورسیکلت

به گزارش همشهری آنلاین، نقش موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا آنقدر مهم است که سردار محمدباقر سلیمی، معاون عملیات پلیس راهور فراجا، آلایندگی این وسیله نقلیه را «بحران و ازجمله دغدغه‌های اصلی آلودگی هوا در حوزه وسایل نقلیه» برشمرد.‌به‌گفته او «انباشت موتورسیکلت‌های آلاینده، ناشی از ترک فعل دستگاه‌های متولی است و شاهد عقب‌ماندگی ۵۰ساله در اسقاط و جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده هستیم.»

۲دلیل آلایندگی و فرسودگی موتورسیکلت‌ها

دلیل اول: ریشه در قانون یا نبود قانون مناسب برای تعیین سن فرسودگی و شرایط جایگزینی این وسایل نقلیه دارد که منجر به سهم ۹۰درصدی، موتورسیکلت‌های فرسوده از کل موتورها شده است.

دلیل دوم: با ‌ اینکه پس از ۵۰سال در سال۱۳۹۶ شاهد وضع قانون روشن در حوزه اسقاط وسایل نقلیه ذیل قانون هوای پاک بودیم، در عمل دستگاه‌های متولی هیچ عملکردی در حوزه وظایف خود نداشته‌اند.

اینفوگرافیک | ویراژ موتور سیکلت‌های فرسوده | نقش موتورها در آلودگی هوا مشخص شد

کد خبر 904833
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسماعیل IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
    0 0
    الان ساده ترین موتور ۸۰ میلیون است اکثرآ فقرا یا زیر خط فقرها موتورسیکلت دارند با احتساب شش سال میشه سالی۱۳ میلیون باید بزارند کنار اگر حتی قیمت شش ساله دیگه همین ۸۰ میلیون باشد بازهم غیر ممکن است مگه شش سال پیش ۸۰ تومن بود خیر ۲۵ میلیون بود ، در صورتی که با نو کردن رینگ و پیستون و کاربراتور و یا انژکتور موتور نو میشود ،در ضمن موتور های اسقاطی رو جمع آوری می کنند و مزایده میکنند یکی میخره قطعاتش میشه قطعات موتورسیکلت های نو و پولش می ره حساب ... اگه واقعآ همه موتورهایی که گرفتند و اسقاط بودند باید می‌رفت ستاد نوسازی یا کارخانه نه اینکه مزایده میشد ...