همشهری آنلاین: خاویر سولانا اظهار کرد که احتمالا مذاکرات میان پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان با ایران در ترکیه برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویتر گزارش داد: خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا که امروز (سه‌شنبه 24 شهریور) در بروکسل با خبرنگاران صحبت می‌کرد در پاسخ به سوالی درباره مکان مذاکرات پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان که قرار است اول اکتبر (9 مهر) انجام گیرد، گفت: فکر می‌کنم به احتمال زیاد در ترکیه باشد.

سولانا گفت که سیاست غرب هم‌چنان مسیر دو سویه است که مشوق‌هایی را به ایران برای رها کردن برنامه‌ هسته‌‌ایشنهاد می‌کند و در عین تهدید به تحریم‌های بیش‌تر را نیز به همراه دارد. اما او گفت که اکنون زمان صحبت کردن درباره‌ تحریم‌های جدید نیست.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ما قصد داریم برای ورود به مذاکرات تلاش کنیم. سولانا گفت: بیایید در این باره صحبت کنیم.

او از تهران خواست از فرصت حضور آمریکا در روند گفت‌وگوها در دولت باراک اوباما استفاده کند.

سولانا گفت: همواره قصد دارم در مذاکرات تلاش کنم و به حداکثر ممکن دست یابم. اما این اولین‌باری نیست که ما ملاقات می‌کنیم. ما همدیگر را خوب می‌شناسیم.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، افزود: برخی چیزها وجود دارد که جدید است. آمریکایی‌ها به شکلی رسمی حاضر خواهند بود؛ این جدید است و من فکر می‌کنم باید از سوی ایرانی‌ها به شکل مثبت ارزیابی شود.

بوراک اوزوگرگین، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ ترکیه ـ تایید کرد که ترکیه پیشنهاد کرده است که میزبان این نشست باشد.

وی افزود: ما به دوره‌ حساسی وارد شده‌ایم که باید عاقلانه از آن استفاده شود.

ترکیه، تنها کشور مسلمان عضو ناتو و متحد نزدیک آمریکا که به دنبال گسترش روابط اقتصادی و انرژی با ایران است اوایل سال جاری میلادی گفته بود که برای رفع اختلافات آمریکا ـ ایران تلاش می‌کند.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا عصر دوشنبه درباره مساله هسته‌‌ای ایران مذاکره کردند و الکساندر استاب ـ وزیر امور خارجه فلاند ـ گفت که در صورت لزوم و در صورت موفق نبودن گفت‌وگو‌ها به تحریم‌های بیش‌تری نیاز خواهد بود.

او افزود که این تحریم‌ها باید از طریق سازمان ملل انجام شود اما اگر چنین چیزی ممکن نشود، اتحادیه اروپا به طور یک‌جانبه اقدام خواهد کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان روز دوشنبه در تماس تلفنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وی، با اشاره به آماده شدن بسته به روز شده پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران، آن را بستر مناسبی برای گفت‌وگوها با هدف تحقق صلح، عدالت و پیشرفت خواند.

سعید جلیلی با یادآوری گفت‌وگوهای سال قبل در ژنو  به تحولات جدید در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است در گفت‌وگوهای اکتبر با جدیت و انگیزه‌ای مضاعف که حاصل مشارکت بی‌نظیر 85 درصدی ملت ایران در انتخابات اخیر است، جهت همکاری‌ها و تعامل بیش‌تر تلاش کند.

در این گفت‌وگوی تلفنی خاویر سولانا با اشاره به مطالعه دقیق جزئیات بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران به شش کشور گفت: بررسی دقیق‌تر ابعاد و زوایای این بسته نیازمند گفت‌وگوی دو طرف است.

سولانا با خاطرنشان کردن تحولات رخ داده در منطقه و جهان، ابراز امیدواری کرد گفت‌وگوهای اکتبر که برای بررسی بسته پیشنهادی کشورمان برگزار خواهد شد، سودمند باشد.

کد خبر 90530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز