یک فناوری مکانیکی خاص باعث می‌شود که در برخی گره‌های ترافیکی بحرانی، بتوان لاین‌های قسمتی از بزرگراه را به نفع جهتی که رفت‌وآمد بیشتر دارد، وسیع کرد. این کار با استفاده از کامیون‌های خاص road zipper و بلوک‌های نیوجرسی که با اتصالات فلزی مانند زنجیر به یکدیگر وصل هستند، انجام می‌شود.

نیوجرسی بزرگراه خارجی

همشهری - محمد سرابی: ترافیک ۲ سمت بزرگراه همیشه برابر نیست. حتی با بهترین محاسبات ترافیکی و عمرانی هم می‌شود دید که در اوج ترافیک یک سمت بزرگراه شلوغ‌تر از سمت مقابل است. ساخت و استفاده از نیوجرسی بتنی قابل جابه‌جایی، حدود ۴۰ سال قبل در آمریکا شروع شد و اکنون در برخی شهرها مانند پل گلدن گیت سانفرانسیسکو به‌نام اختصاری «زیپ» شناخته می‌شود.

نیوزلند - اوکلند

برنامه صبح و عصر

در سال۱۹۹۰ نخستین نمونه نیوجرسی قابل جابه‌جایی در روی پل بندرگاه اوکلند در کشور نیوزلند نصب شد. این پل ۸خط عبوری دارد ولی بارترافیکی آن خیلی زیاد است. پل بخشی از بزرگراه‌های کشوری است و ۱۷۰هزار خودرو هر روز از آن عبور می‌کنند. یک‌بار با اضافه کردن اتصالات فلزی عرض پل را بیشتر کردند اما دیگر امکان عریض‌تر کردن مسیرها وجود ندارد. ترافیک صبح و عصر در ۲جهت متفاوت است و هر بار یک طرف پل شلوغ و طرف دیگر خلوت می‌شود. به همین دلیل شهرداری اوکلند به‌دنبال راهی برای استفاده بهتر از فضای روی پل بود. نیوجرسی‌های قابل حمل این مشکل را حل کردند. نیوجرسی‌های جدید و ۲کامیون جابه‌جاکننده روی عرشه قرار گرفتند و هر روز صبح و عصر کامیون‌ها یک مسیر را باریک‌تر و یک مسیر دیگر را وسیع‌تر می‌کنند. سرعت حرکت این کامیون‌ها ۶کیلومتر بر ساعت بود. ابتدا قرار بود هر کدام از کامیون‌ها ۵سال کار مفید داشته باشند اما این دستگاه‌ها تا ۱۹سال بعد به‌کار خود ادامه دادند. کامیون‌های جدید که به جای آنها ساخته شدند ۲برابر قبلی‌ها سرعت دارند. بلوک‌های جدید هم باریک‌تر هستند و فضای بیشتری برای خودروها باقی می‌ماند. در طرح جدید مسیر بلوک‌های قابل‌جابه‌جایی از روی پل به سمت یکی از خروجی‌ها ادامه پیدا کرد و به ابتدای یکی از خیابان‌های شهر رسید تا ترافیک درست در زمان ورود به پل تنظیم شود.

چطور در برخی کشورها بزرگراه‌هاپهن و باریک می‌شوند

چین - جینان

اتوبوس و موانع پلاستیکی

دستگاه جابه‌جاکننده نیوجرسی‌ها نوعی از ماشین‌آلات راه‌سازی است و شباهتی به‌خودرو یا کامیون ندارد. شاید این دستگاه به‌نظر پیچیده و گران بیاید اما در مقایسه با استفاده از جرثقیل و کارگر برای تکان دادن نیوجرسی‌ها سرعت و نظم بیشتری دارد. در کشور چین این فناوری تغییراتی کرده است. نیوجرسی‌ها از جنس پلاستیک رنگی ساخته می‌شوند و وزن بیش از حد ندارند. بدنه دستگاه جابه‌جایی آنها هم شبیه اتوبوس است. وقتی این دستگاه شروع به‌کار می‌کند به‌نظر می‌آید که یک اتوبوس در حال جابه‌جایی مانع‌های پلاستیکی است. در فضای شلوغ شهری این شکل دستگاه کمتر جلب توجه می‌کند و برای رانندگان هم روبه‌رو شدن با آن عادی است. در سال۲۰۱۷ این دستگاه در شهر جینان، مرکز استان شاندونگ به‌کار گرفته شد و فیلم‌هایی از حرکت آن در اینترنت منتشر شد. هرکدام از نیوجرسی‌ها ۵۰کیلوگرم وزن داشتند و دستگاه با سرعت ۸کیلومتر بر ساعت آنها را جابه‌جا می‌کرد. ابتدا ساعت ۵ تا ۷ عصر و فقط یک روز در هفته برای این جابه‌جایی تعیین شد زیرا مشخص نبود که واکنش جریان ترافیک به این تغییرات چگونه باشد.

در سال۲۰۲۲ هم تصاویری از یک دستگاه جابه‌جاکننده نیوجرسی‌ها در پکن منتشر شد. این دستگاه کوچک‌تر بود و با سرعت کمی کار می‌کرد اما قادر بود نیوجرسی‌ها را به اندازه یک لاین کنار بزند. این ویدئو که نشان‌دهنده فناوری ترافیکی چین بود در فضای مجازی با استقبال کاربران روبه‌رو شد.

چطور در برخی کشورها بزرگراه‌هاپهن و باریک می‌شوند

کانادا - دلتا

جابه‌جایی با احتیاط کامل

ایمنی یکی از مهم‌ترین نکته‌های استفاده از نیوجرسی‌های قابل جابه‌جایی است. چند سال قبل شهرداری شهر دلتا در غرب کانادا تصمیم گرفت نیوجرسی‌های مسیر روی پل آلکس فریزر را به‌صورت قابل جابه‌جایی در آورد. این پل بیشتر از ۲هزار متر طول دارد و با کابل روی رودخانه آویخته شده است. طرح با احتیاط اجرا شد و در روزهای اول پل برای حرکت دستگاه جابه‌جاکننده کاملا مسدود می‌شد. اکنون هر روز از ساعت ۴ تا ۱۱ صبح یک لاین به مسیر پرترافیک صبح اضافه می‌شود و بعد به شکل قبلی برمی‌گردد. در مقابل محدودیت سرعت از ۹۰کیلومتر بر ساعت به ۷۰کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا کرد تا احتمال تصادف کمتر شود. جابه‌جایی باعث شده است که زمان حرکت خودروها ۶ تا ۱۶دقیقه کمتر شود. یکی از کاربردها جابه‌جایی مکانیزه نیوجرسی‌ها تبدیل سریع بزرگراه‌های یک طرف به دوطرفه است. وقتی نیوجرسی‌ها تا کناره بزرگراه جابه‌جا شوند تمام فضای باقیمانده برای یک جهت حرکت استفاده می‌شود و با بازگرداندن آنها در روز بعد، بزرگراه دوباره به شکل دو طرف درمی‌آید. هر بار حرکت دستگاه نیوجرسی‌ها را یک لاین کنار می‌زند و با چندبار حرکت لاین‌ها حذف می‌شوند یا فقط یکی باقی می‌ماند. این کار در هنگام اوج ترافیک راهگشاست و ظرفیت بزرگراه را به نفع مسیری که مورد هجوم خودروها قرار گرفته است تغییر می‌دهد. این دستگاه را با رعایت نکات ایمنی می‌توان در بزرگراه‌هایی که از تونل‌ها عبور می‌کنند هم به‌کار گرفت.

چطور در برخی کشورها بزرگراه‌هاپهن و باریک می‌شوند

بیشتر بخوانید: داستان جالب سرعت گیرها ؛ اولین سرعت گیر در این کشور ساخته شد | وقتی ساندویچی کف خیابان باعث ترک خوردن دیوار خانه ها شد!

کد خبر 906838
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha