گروه ادب و هنر: سیزدهمین جشن خانه سینما شب گذشته با تقدیر از خدمات فرهنگی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران برگزار شد.

در جشن امسال که بر خلاف همیشه، به شکل غیررقابتی و کم و بیش آرام برگزار شد، اهالی خانه سینما از خدمات شهردار تهران در حوزه سینما، به‌ویژه سالن‌سازی، تقدیر کرده و تندیس این خانه را به محمدباقر قالیباف تقدیم کردند. همزمان برخی از رؤسای کانون‌ها و انجمن‌های خانه سینما، اقدامات شهرداری را مورد بررسی قرار داده و جنبه‌های مختلف عملکرد قالیباف را مطرح کرده‌اند.

عز‌ت‌الله انتظامی ، رئیس هیأت‌مدیره موزه سینما درباره فعالیت‌های انجام شده در حوزه فرهنگ و هنر توسط شهردار تهران به مهر می‌گوید: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با کمبود سالن‌های مناسب سینما مواجه بودیم، بیشتر سالن‌های موجود فرسوده و قدیمی بوده و برخی تعطیل شده بودند.

دردآورترین اتفاق، آتش‌سوزی و ویرانی سینما آزادی بود، متأسفانه بعد از این اتفاق هیچ تلاشی برای احیای این سالن سینما انجام نشد و تمام وعده‌ها به فراموشی سپرده شد.

انتظامی ادامه می‌دهد: روزی در مراسم بزرگداشت چند تن از چهره‌های سینمایی برای نخستین بار از نزدیک با دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران ملاقات کردم. ایشان در سخنرانی خود در آن مراسم اعلام کردند که سینما آزادی را بازسازی می‌کنند ولی من در آن زمان به‌دلیل اینکه حرف‌های بسیاری بر سر بازسازی این سینما گفته شده بود، این گفته را باور نکردم و به دیده شک به آن نگریستم.

اما بعدها وقتی که از مقابل سینما آزادی عبور می‌کردم وقتی عملیات بازسازی سالن و تابلوی روزشمار افتتاح آن را دیدم منقلب شدم. آن زمان بود که به این یقین رسیدم که هر کار سختی، انجام شدنی است به شرط اینکه یک مرد قصد انجام آن را داشته باشد.

اما جمشید مشایخی نیز می‌گوید: بیشتر سالن‌های سینما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌دلیل فرسوده بودن از بین رفتند اما چند سال اخیر به همت شهردار تهران چند سالن در نقاط مختلف شهر تهران راه‌اندازی شد که من در مراسم افتتاحیه یکی از آنها حضور داشتم. توجه دکتر قالیباف به فرهنگ و هنر نشان‌دهنده اهمیتی است که شهردار برای رشد و تعالی فرهنگ این سرزمین قائل است.

مشایخی ادامه می‌دهد: ساخت سالن سینما از کمک‌هایی است که به سینما می‌شود و از این‌رو باید از زحمت‌کشان این راه تقدیر شود. مسائل هنری به وزارت فرهنگ و ارشاد مربوط می‌شود و فکر می‌کنم کمک شهرداری به هنر از قوانین موجود برای شهرداری نیست.اما تلاش شهردار ستودنی است.

علیرضا رئیسیان، رئیس کانون کارگردانان خانه سینما نیز با بررسی دقیق‌تر عملکرد شهرداری در حوزه سینما معتقد است: عملکرد شهرداری در زمان قالیباف از لحاظ سخت‌افزاری در 30 سال گذشته بی‌سابقه و فوق‌العاده مثبت بوده است؛

به‌گونه‌ای که ما شاهد ساخت 2 پردیس زندگی و ملت طی 3 سال گذشته بوده‌ایم. 2 پردیس و یک سالن دیگر هم در شرف اتمام است، ساخت این سالن‌ها تاثیر انکارناپذیری بر چرخه نمایش اکران فیلم‌ها داشته است به‌گونه‌ای که ضریب اشغال نمایشی را به دو برابر ارتقا داده، این سالن‌ها با تجهیزات و امکانات روزآمد ساخته شده‌اند که فاکتور مثبت دیگری برای آن است.

در جشن خانه سینمای سیزدهم، از نیکو خردمند و ناصر تقوایی نیز به خاطر یک عمر فعالیت سینمایی تقدیر شد. این مراسم با اجرای علی معلم و کارگردانی مهدی کرم‌پور و حضور تعداد کمی از سینمادوستان و خبرنگاران برگزار شد.

کد خبر 90737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز