یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: درحالی‌که سال گذشته جشن سینمای ایران در برج میلاد و با حضور انبوه علاقه‌مندان به سینما برگزار شد، جشن امسال (جمعه‌شب) در هتل استقلال بیشتر به یک میهمانی خصوصی و کوچک شباهت داشت.

در این مراسم طبق وعده‌ای که از قبل داده شده بود از ناصر تقوایی، نیکو خردمند، دیگران تومانیان از هنرمندان پیشکسوت و محمدباقر قالیباف شهردار تهران تقدیر شد. در این مراسم که با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدباقرقالیباف شهردار تهران و محمدرضا جعفری‌جلوه معاون سینمایی و جمعی از سینماگران در هتل استقلال برپا بود، علی معلم اجرای برنامه را برعهده داشت.

گزارش متفاوت دبیر

فرهاد توحیدی، دبیر جشن امسال گزارش عجیب و طنزآمیزی را ابتدای مراسم قرائت کرد که در آن هیچ نشانی از روال معمول گزارش‌های دبیر نبود. توحیدی در گزارش خود دلایل تغییر روال جشن امسال از شکوه گذشته به میهمانی خصوصی را توضیح داد.

آن طور که ایسنا نوشته است، ابتدای متن گزارش توحیدی آمده است: «همانگونه که شرف عرض سروران گرانقدر رسید، قرار بود که در این بخش گزارش دبیر جشن به خاک پای مبارک عرضه شود اما با کمال تأسف باید به استحضار برساند که شخص نامبرده از چند روز پیش مفقود شده و اثری از وی در دست نیست.

طبق اخبار واصله خانواده، ماموران انتظامی، بیمارستان‌ها، پزشکی قانونی، پایانه‌های مسافری، ماموران مرزهای زمینی و هوایی گزارشی مبنی بر رؤیت وی ثبت نکرده‌اند. گویی چنین کسی از اول نبوده است.»

تقدیر یشایایی از تومانیان

سپس مراسم نکوداشت‌ گرامیداشت روز ملی سینما با نکوداشت دیگران تومانیان پیشکسوت لابراتوار آغاز شد. هارون یشایایی تهیه‌کننده سینما که برای اهدای تندیس این پیشکسوت لابراتوار به روی سن آمده بود، در سخنانی اذعان داشت: نکوداشت دیگران تومانیان، قدردانی از همه دست‌اندرکاران سینماست؛

کسانی که برای سینمای ملی زحمت می‌کشند و دیده نمی‌شوند. تومانیان هم با قدردانی از خانه سینما، باعث افتخارش دانست که در کنار نیکو خردمند و ناصر تقوایی از او تجلیل می‌شود.

تقدیر تیموریان از خردمند

سپس‌رؤیا تیموریان بازیگر سینمای ایران به دعوت علی معلم به‌روی صحنه آمد و گفت: از نیکو بانو می‌خواهم امشب را برای من به یاد‌ماندنی بکند و من جایزه‌اش را به او بدهم. نیکو خردمند که با همراهی آهو خردمند خواهرش به روی صحنه آمد، در سخنانی کوتاه گفت: دلم می‌خواست خیلی بیشتر با شما صحبت می‌کردم اما فعلا توانایی‌اش را ندارم و از همه کسانی که این جشن را برگزار کردند سپاسگزارم.

تقدیر کیمیایی از تقوایی

در ادامه‌ برنامه برای نکوداشت ناصر تقوایی کلیپی با حضور عباس گنجوی، بهرام بیضایی، علیرضا زرین‌دست، مسعود کیمیایی، کیانوش عیاری و جمشید مشایخی پخش شد که درباره این فیلمساز به اظهارنظر پرداختند.

مسعود کیمیایی که برای اهدای تندیس او به روی صحنه رفته بود تقوایی را یکی از نزدیک‌ترین دوستان خود طی 50 سال فیلمسازی‌اش دانست و گفت: یا باید برای ناصر زیاد گفت و یا اصلاً نگفت.

اگر بخواهم وارد اقیانوس ناصر شوم باید خیلی چیزها بگویم. در این 50سال فیلمسازی‌ام دوستانی داشته‌ام که ناصر یکی از نزدیک‌ترین آنهاست که  چند سالی است   فیلم نساخته، سکوت این سال‌های ناصر کمتر از فیمسازی‌اش نیست. اما یک سؤال مطرح می‌شود چرا ناصر فیلم نمی‌سازد؟

او یادآور شد: 11ماه پیش آقای جعفری‌جلوه فیلمنامه‌ای را از من گرفت تا با حمایت فارابی آن‌را بسازم اما طی این مدت به‌دنبال آن هستم. عمر کاری ما آنقدر نیست که چنین زمانی را به‌دنبال فیلم ساختن باشیم. البته شکل فیلم ساختن من با ناصر فرق می‌کند و به هر طریق فیلمم را می‌سازم.

ناصر تقوایی هم بیان کرد:  علت فیلم نساختنم سر دراز دارد و روزی که ببینم صحبت‌کردن درباره آن اثرگذار است، سخن خواهم گفت. او ادامه داد: ما ایرانی‌ها در 2مورد معمولا خیلی غُلو می‌کنیم؛ وقتی یکی را دوست داشته باشیم یا یکی را دوست نداشته باشیم که البته الان دوست داشتن شامل حال من شده است.

وی ادامه داد: امروز واژه هنرمند به راحتی به کسی داده می‌شود اما باید توجه داشت حرمت آن بیشتر است و شاید هرکسی لایق آن نباشد. هنرمند فردی است که وقتی کاری می‌کند، مردم از آن بهره ببرند و از شما سپاسگزارم که فرض می‌کنید من چنین جایگاهی دارم و خودم را شایسته آن نمی‌دانم.  بعد از صحبت‌های تقوایی صحنه‌هایی از فیلم ناتمام «چای تلخ» به کارگردانی او پخش شد که بعد از آن عسگر‌پور، مدیرعامل خانه سینما خبر از ساخت باقیمانده این فیلم را داد.

وی در سخنانی گفت: چند سال پیش آقای تقوایی از من خواستند پادرمیانی کنم تا این فیلم ادامه پیدا کند که البته آن موقع مسئولیتی در سینما نداشتم و دوست داشتم موقعیتی فراهم شود تا این کار را بکنم.

عسگرپور افزود: چند روز پیش با آقای حاجی‌میری، تهیه‌کننده این فیلم صحبت کردم و 50 درصد ازسوی ایشان حل شده است و امیدوارم 50 درصد آقای تقوایی هم حل شود و این کار که 60 دقیقه آن مونتاژ شده است، ادامه پیدا کند و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار تهران هم که اینجا هستند، می‌خواهم حمایت کنند.

تقدیر از محمد باقر قالیباف

آخرین بخش برنامه‌ گرامیداشت روز ملی سینما اختصاص داشت به جایزه یادبود سیف‌الله داد که از امسال به یکی از شخصیت‌هایی که به سینما خدمت کرده است، اهدا می‌شود.
با پخش کلیپی که در آن عزت‌الله انتظامی، داریوش ارجمند، داوود رشیدی، مرتضی شایسته، کیومرث پور‌احمد، غلامرضا موسوی،‌رؤیا تیموریان، مسعود رایگان، آتیلا پسیانی، احمدرضا درویش و فاطمه معتمد‌آریا صحبت کردند، مشخص شد این تندیس به محمد باقر قالیباف شهردار تهران اهدا می‌شود و از عسگر‌پور دعوت شد تا برای دادن این جایزه به روی سن بیاید.

قالیباف گفت: کار اندکی برای سینما کرده‌ام اما قدر‌شناسی شما من را مکلف کرد با انگیزه و تلاش بیشتر در خدمت شما باشم.

وی اعتلای سینمای ایران را یک ضرورت انکار‌ناپذیر در کشورمان دانست و اذعان داشت: بنده هم وظیفه دارم این تلاش را داشته باشم. البته نباید انتظار نرم‌افزاری از من داشت و وظیفه‌ام توسعه فضای کالبدی فرهنگ و هنر است.

شهردار تهران با اشاره به صحبت‌های علی معلم که اجرای مراسم را برعهده داشت، درخصوص لزوم واگذاری مکان‌های دولتی به بخش خصوصی خاطرنشان کرد: به قول امام (ره) «کاری که مردم می‌توانند انجام دهند دولتی‌ها نباید دخالت کنند.»

در همین راستا لایحه‌ای را در کمیسیون فرهنگی شورای شهر به تصویب رساندیم و اگر نهایی شود، هیچ مجموعه فرهنگی در کشور تحت مدیریت شهرداری نخواهد ماند و همه را واگذار خواهیم کرد. 

وی افزود: امروز بالغ بر 3میلیون مترمربع فضای فرهنگی در سطح شهر که حدود 5 هزار میلیارد ریال هزینه آن می‌شود، دردست احداث است.

مانند باغ موزه که دهه فجر افتتاح می‌شود و بزرگ‌ترین سالن کشور با 5500 نفر ظرفیت که در تپه‌های عباس‌آباد افتتاح خواهد شد و سالنی منحصربه فرد در دنیا خواهد بود. امیدوارم جشن سال آینده در این سالن برگزار شود. قالیباف از بهره‌برداری فضاهای فرهنگی تهران تا 3سال آینده خبر داد.

کد خبر 90813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز