همشهری آنلاین - عبدالمطهر محمد خانی با اشاره به اینکه برای کاهش ترددها و کنترل مصرف انرژی و موضوعات مرتبط با آلودگی هوا و تعطیلی ادارات، نشست به صورت مجازی برگزار می شود و در کنار این مجموعه شهرداری با اعلام رسمی دکتر زاکانی، به پویش دو درجه کمتر که توسط رئیس جمهور آغاز شده، پیوسته است. گفت: در تبلیغات و اطلاع رسانی این پویش نیز تلاش خود را انجام خواهیم داد، همچنین تمام بخش های شهرداری به این پویش می پیوندند و در این زمینه کمک های لازم را انجام خواهیم داد.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص انتقادات مطرح شده به طرح من شهردارم، یادآور شد: ایده مترقی و پیشروانه بودجه ریزی مشارکتی موضوعی است که در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا در حال پیگیری است و مراجعه به نظرات مردم برای حکمرانی شهر یک مسئله بسیار جدی در دنیاست و برای نمونه در اجلاس جهانی در شهر روسیه همه دیدیم که شهرداری تهران موفق شد جایزه جهانی بریکس را دریافت کند.
وی ادامه داد: در بسیاری از رویدادهای بین المللی بودجه ریزی مشارکتی به صورت جدی پیگیری می شود و مورد علاقه نهادهای بین المللی است و شهرداری تصمیم گرفته بخشی از اقدامات خود را با مراجعه به نظرات مردم انجام دهد و این نمودی از مردم سالاری دینی است و مردم برای منطقه و ناحیه خود تصمیم می گیرند که چه اتفاقی بیفتد. فارغ از گرایش های سیاسی و مباحث حاشیه ای، باید این طرح مورد استقبال اعضا قرار بگیرد؛ کمااینکه برخی اعضای شورا حمایت جدی در این زمینه دارند.
محمدخانی با بیان اینکه متأسفانه اینکه این موضوع درگیر مباحث سیاسی می شود و برخی رسانه های رقیب اظهارات اعضای شورا را که انتظار می رود مورد همراهی قرار نگیرد، برجسته می کنند که نکته قابل تأملی است، یادآور شد: ۱۲ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران برای طرح من شهردارم امسال تخصیص یافته و این بودجه صرف هزینه های پروژه های عمرانی، فرهنگی، محیط زیستی و شهرسازی محلات می شود.
وی با اعلام اینکه ۱۸ درصد طرح هایی که به رأی گذاشته شده از نظرات مردم برخاسته است، تصریح کرد: در مرحله اول ایده های مردم برای اداره شهر را دریافت کردیم و پس از پالایش های صورت گرفته توسط کارشناسان متخصص به رأی گذاشتیم. به نظر می رسد از سمت یک نهاد مردم سالارانه مثل شورای شهر باید بیشترین میزان همراهی با این طرح صورت بگیرد که البته همینطور هم هست و از سوی اکثریت اعضا شاهد حمایت هستیم و امیدواریم در دوره های بعدی نیز شاهد افزایش استقبال مردم باشیم.
راهکار مدیریت شهری برای کاهش آلودگی پایتخت
وی درباره مطالبه اصلی شهروندان تهرانی نسبت به رفع آلودگی هوا و اقدامات شهرداری گفت: آن چیزی که میثاق است، قانون است. قانون هوای پاک تکالیف همه نهادها مشخص کرده و تکلیف شهرداری تهران هم مشخص شده است. در این زمینه در بحث توسعه حمل و نقل عمومی، فضای سبز شهری و پسماند فعالیت هایی صورت گرفته است ... در ۳ سال گذشته اتفاق های مهمی در این زمینه ها رخ داده است. در زمینه خرید اتوبوس از شرکت های تولید داخل رکورد تاریخی زده است. اکنون بیش از ۱۳۰۰ اتوبوس خریداری شده است. در ماه هم ۸۰ تا ۱۰۰ اتوبوس در حال رود به خطوط است.
وی در ادامه گفت: تمامی این اتوبوس ها در ذیل کمپین تهران دوست داشتنی در حال اجراست. توسعه خطوط و واگن های مترو هم در حال اجراست. از بهار سال آینده هم در ماه ۲ تا ۳ واگن وارد خطوط می شود.
محمدخانی با اشاره به حمل و نقل عمومی برقی گفت: اتفاق مهمی در این زمینه رخ داده و در هفته های آتی رونمایی می شود. در حوزه فضای سبز هم رکورد کاشت درخت زده شده است. کاشت ۳و نیم میلیون درخت داشته ایم که اتفاق مهمی است. در زمینه پسماند هم طرح جدی ما تاسیس و ساخت یک زباله سوز بزرگ است که امیدواریم هر چه زودتر به سرانجام برسد.
وسعت پیاده رو سازی قابل قیاس با گذشته نیست
وی در زمینه وضعیت پیاده روها هم گفت: متولی بحث پیاده روها و پیاده سازی شهردارن منطق ۲۲ گانه است که تلاش می کنند. نکته قابل توجه درباره پیاده روها، وسعت زیاد پروژه اجرایی است. یکی از عددها ۱۲۹۷ کیلومتر پیاده راه در شهر تهران است که باید مناسب سازی شود. بخشی در قالب من شهردارم و برخی هم با پیگیری شهرداران مناطق اتفاق خوبی رخ داد.
مطهر با اشاره به اینکه در سامانه ۱۳۷ گاهی اعتراضات مردم در این خصوص و سایر موارد و گزارش های من شهردارم داریم گفت: این موضوع در حال پیگیری است. به ویژه آنکه در مناطق مرکز و جنوبی و پیاده رو سازی و اصلاح یپاده روسازی کرده است. در مورد وسعت بسیار زیاد و مسیر طولانی صحبت می کنیم و عدد در قالب یک و دو سال و عقب ماندگی جدی قابل جبران نیست و در پایان نشست نقشه پیاده رو سازی که اطلاح شدند به تفکیک مناطق در اختیارتان قرار دهم در هر معبر پیاده رو اصلاح شده است.
خبرهای خوش درباره پادگان ۰۶ منتشر می شود
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در رابطه با تبدیل پادگان ۰۶ به بوستان و توقف این طرح اظهار کرد: اتفاق بسیار مهمی که در دوره ششم مدیریت شهری افتاد توافقات با دستگاه های دولتی و مجموعه های نظامی برای آزادسازی و قابل استفاده کردن فضاهای داخل شهری بود. تفاهمات بسیار خوبی برای توسعه فاز غربی پروژه یادگار امام و اجرای آزادراه شوشتری و محوطه ورزشگاه تختی انجام شد و در پروژه پادگان ۰۶ نیز قرار شد ۳۵ هکتار از محدوده این مجموعه به بوستان تبدیل شود و در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی افزود: فرایند تحویل آن کمی زمان بر شده و امیدواریم در روزهای آینده ساخت آن آغاز شود؛ چراکه طراحی خوب و جذابی صورت گرفته و به پایان رسیده و امید می رود که عملیات عمرانی آن در روزهای پیش رو با همکاری ارتش سرعت بگیرد. در کنار آن پادگان ها و فضاهای دیگری در اختیار شهرداری قرار گرفته و می تواند در قالب فضای سبز و بوستان ها و مراکز فرهنگی، هنری و مراکز فناوری و هوشمندسازی در اختیار شهروندان قرار بگیرد. در مجموع در روزهای آینده خبر خوبی در این خصوص به شهروندان خواهیم داد.
نتایج مثبت رویداد استانبول
محمد خانی در در خصوص رویداد استانبول هم گفت: از چند ماه قبل شهردار استانبول از شهردار تهران برای شرکت در اجلاس شهرداران صلح دعوت کرده بود. نامه از طریق وزارت امور خارجه به دستمان رسید و تصمیم بر این شد از طرف شهردار تهران بنده شرکت کنم. اجلاس در سطح بسیار خوبی برگزار شد. مدیرانی از غرب آسیا و شمال آفریقا و شهرهای مختلف حضور داشتند. اجلاس در حقیقت با وجود اینکه اجلاس صلح اجلاس شهرداران برای صلح بود اما صحنهای شد که بسیاری از نمایندگان شهرها تصمیم گرفتند تا در انجا وقتشان را به محکومیت جنایتهای اسرائیل اختصاص دهند و همچنین درخواست کمک به مردم غزه داشته باشند. در این زمینه شهرها صحبت کردند و شهر تهران هم به وظیفه خودش عمل کرد و بحثی که مطرح کردیم ابراز نگرانی از کشته شدن مردم شهرها بود. حداقل در درخواست مشخص ما تحریم اقتصادی اسرائیل توسط کشورها و شهرهای اسلامی بود که اقتصادی بود و همچنین برقراری آتش بس در غزه.
مهلت ۱۰ روزه برای رفع مشکل مدارس
وی در پاسخ به سوالی درباره نشست شهردار تهران و رئیس جمهور و اعلام مدارس در وضعیت بحرانی گفت: تاکنون جلسات متعددی برگزار و قرار شد که جلسه با حضور خود آقای دکتر پزشکیان برگزار شود. جلسهای با حضور شهردار و وزیر آموزش و پرورش برگزار و شکل گرفت و با توجه به اهمیت موضوع رئیس جمهور هم در این جلسه حضور داشت. به پیشنهاد شهرداری تهران قرار شد در یک مدت ۱۰ روزه بر اساس همه ظرفیتها یک اقدام جامع و جهادی برای کمک به دولت انجام گیرد. در این زمینه و حل مشکلات در این بخش در این فاصله ۱۰ روزه جلساتی در مجموعه شهرداری برگزار میشود تا طرح کامل و جامعی به دولت ارائه دهیم.
سخنگوی شهرداری تهران افزود: در بیش از ۲۰۰ مدرسه بحث آسفالت حیات مدارس را داشته ایم و در بخشهای فرهنگی و اجتماعی هم همکاریهای خوبی صورت گرفته است و همراهی با طرح من شهرداران مدرسه هم همکاریهای خوبی شکل گرفته است. طی مدت ۱۰ روز یا کمتر طرح جامع همراهی شهرداری تهران با دولت محترم در حوزه مدارس آماده میشود و میتوانیم گزارش دقیقتری ارائه دهیم. نکته تکمیلی هم این است که در این بخش بودجهای که تخصیص دادیم ۳ برابر شده و دست شهرداری برای کمک بیشتر به مدارس باز می شود.
جایگزینی ۳۰۰ هزار موترسیکلت برقی
محمد خانی درباره تردد موتورسیکت های آلاینده در تهران هم گفت: طبق بحث هوای پاک باید در این حوزه کمک کنیم، اما وظیفه اصلی به عهده دستگاههای دیگر است. اما با این وجود برای ساخت موتورسیکلتهای برقی و موتور سیکلتهایی با کاهش آلایندگی کمتر تفاهمات خوبی انجام شده و امیدواریم سال آینده به سمت جایگزینی ۳۰۰ هزار موتور با موتورسیکلت های برقی حرکت کنیم که اتفاق مهمی است. چون موتورسیکلت ها بیشترین ترددها را دارند.
وی افزود: بحث دیگر موضوع معاینه فنی موتورهاست که متاسفانه سال گذشته از مجموع موتور سیکلتهای شهر تهران تنها ۸۲۳ دستگاه موتور به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند، در حالیکه ۶ مرکز معاینه فنی برای موتور سیکلتها در تهران وجود دارد و در ۱۱ خط خدمات ارائه میدهند. برای افزایش انگیزه و ترغیب موتور سواران به ویژه در نقاط مرکزی و محوریت منطقه ۱۲ و بازار در سه بخش میدان بهارستان میدان امام خمینی و میدان محمدیه طرح مراکز فنی مراکز معاینه فنی سیار راهاندازی شده است که با هدایا و تشویقی موتور سواران را برای انجام معاینه فنی موتور سیکلتها ترغیب می کنند. امیدواریم با اجرای این طرح عدد بیش از ۳ میلیون موتور سیکلت که عدد قابل توجهی بوده و بالاترین میزان آلودگی را دارند، ساماندهی شوند.
ورود صدها اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری
سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره کمبود اتوبوس های شهری هم گفت: در جلسات مختلف گزارشها به مردم ارئه شده است. شهرداری در قالب دو بخش داخلی و خارجی در زمینه تامین اتوبوس ها فعالیت می کند. ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی از تولید کنندگان چینی خریداری شده و در حال طی مراحل قانونی طی است. ۲۵۰۰ دستگاه هم در قالب خرید داخلی از تولید کنندگان شرکتهای داخلی است.
وی افزود: نکته مهم این است که تمام این ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوسی که خریداری شده است بدون اتکا به کمک دولت و از محل صرفهجویی در انرژی خریداری شده و شهرداری تهران مستقلاً و با همراهی در تخصیص بودجه خریداری شده است. که از این حیث یک رکورد بینظیر در سه دهه گذشته است.
محمد خانی در ادامه گفت: بیش از ۱۳۰۰ دستگاه از این خریدها در بخش تولیدات داخلی تحویل داده شده و به صورت منظم تولید و تحویل اتوبوسهای داخلی سرعت گرفته است و حداقل ۶۰ تا ۱۰۰ دستگاه اتوبوس اضافه خواهد شد. اما امیدواریم به حد قابل قبولی برسد. در خصوص اتوبوسهای چینی هم تعدادی از آنها وارد کشور شده است فکر میکنم در نمایشگاه حمل و نقل هم نمایش داده شدند و امیدواریم تا پایان سال حدود حداکثر ابتدای بهار سال آینده ۵۰۰ دستگاه از اتوبوسهای برقی هم وارد مدار خدمت شوند.
ماجرای تصادف اتوبوس شرکت واحد در خیابان جمهوری
وی درخصوص تصادف اتوبوس هم گفت: متاسفانه در برخی خطوط و شرکتهای بخش خصوصی با مشکل جدی فرسودگی اتوبوسها مواجه هستیم. بسیاری از این اتوبوسها سالهاست که نیاز به اورهال و تعمیرات اساسی دارند و شرکتها به تعهدات خود عمل نکردهاند. یکی از این بخشهایی که اعتراضات جدی مردم در پی داشته خط ویژه خط جمهوری - بهارستان است.
محمد خانی افزود: مشکلی در آن محدوده پیش آمد امیدواریم اتوبوس مسیر جایگزینی اتوبوسهای نو و با کیفیت تولید داخل و در مرحله بعد اتوبوسهای برقی را در این خط داشته باشیم. تا شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم. شرکت هم پاسخگوی این اتفاق باشد و بتوانیم در این زمینه اصلاح جدی رقم بزنیم. گرچه این وعده را قبلاً هم دادهایم و امیدواریم به زودی در این خط شاهد راهاندازی خط مسیر سبز اتوبوسرانی شهر تهران باشیم.
قرارداد چین متوقف نشده است
سخنگوی شهردار تهران در پاسخ به اینکه به نظر میآید قرارداد چین متوقف شده یا به کندی پیش میرود گفت: قرارداد چین هرگز متوقف نشده است؛ با توجه به ظرفیت خوب تولید داخلی موتورهای برقی تصمیم بر این شد که اولویت اصلی در این بخش به تولیدکنندگان داخلی اختصاص یابد و اولویت اختصاص بودجه را به اتوبوس ها و تاکسی های برقی وارداتی قرار دهیم.
وی افزود: ما با مافیای واردات خودرو مواجه هستیم و اجازه ورود خودروهای ارزان تر با کیفیت مناسب تر را نمی دهند و از تمام ظرفیت ها در فضای رسانه ها و حتی در برخی مجموعه ها و نهادها استفاده کردند که این وسایل حمل و نقل عمومی وارد شهر نشود. با این اتفاقی که این نادوستان رقم زدند شاهد تفاوت ۸۰ تا ۹۰ یورویی قیمت ها بودیم و مشخص بود که چه ضرری به شهر وارد می شود. شهرداری تصمیم گرفت زیر بار زور این مافیا نرود و مسیر جدید و سالمتری را انتخاب کند که نتیجه آن کیفیت بالاتر و قیمت پایین تر آن است.
محمدخانی با بیان اینکه ما با دست اندازهایی مواجه بودیم، تصریح کرد: آزمون و خطا در مسیر واردات تا حدودی انجام شد و تلاش بر این بود که خودروی با کیفیت تر و ارزان تری را وارد کنیم. اگر قرار بود به نفع مافیا عمل شود به جای دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دو هزار دستگاه اتوبوس وارد کشور می شد. با ورود محموله چین در هفته های آینده شاهد شتاب در این مسیر خواهیم بود و امیدواریم تعهدات خود را به طرف خارجی انجام دهیم و امسال حداقل هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را وارد کنیم و در سال آینده تمام این دستگاه ها وارد شود.
شهرداری بدون گرایش سیاسی و سلایق، پاسخگوی اعضاست
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در پاسخ به پرسش مبنی بر اظهار نظر برخی اعضای شورا نسبت به کارشکنی های شهرداری در دیدارهای مردمی آنها، تأکید کرد: بازدیدهای اعضای شورا از مناطق و بخش های مختلف شهرداری صورت گرفته و بخشی از آن شاید مرتبط با اعضایی باشد که منتقد شهرداری تهران محسوب می شوند. هرچند در شهرداری چنین دسته بندی وجود ندارد و شورا ۲۱ نماینده دارد و شهرداری طبق وظایف، خود را پاسخگوی تمام اعضا می داند.
وی ادامه داد: رئیس شورا به عنوان چهره شاخص شورا چندین بار بر مشخص کردن زمان بازدید از مناطق تأکید کرد. اگر این زمان بندی ها و هماهنگی ها انجام نشود، ممکن است در یک هفته مشخص چند عضو شورا به یک منطقه مراجعه کنند و این به معنای این است که شهردار آن منطقه زمان زیادی را صرف حضور در جلسات با اعضای شورا و بازدیدها قرار دهند و قطعاً اعضا نیز راضی نیستند کار مردم روی زمین بماند. می توان روزهای مشخصی را برای حضور اعضا مشخص کرد و این می تواند به برنامه ریزی و نظم دهی در امور کمک کند و آمادگی ها در این راستا شکل بگیرد.
محمدخانی افزود: برای مثال شاهد این هستیم که آقای امانی که منتقد شهرداری هم هستند، هر هفته از مناطق بازدید می کنند و گزارش آن را نیز در شورا ارائه می دهند. برخی اعضا در یک یا دو سال ابتدایی در هیچ منطقه ای بازدیدی نداشتند و در هیچ یک از مراسمات افتتاحیه و پویش های امید و افتخار که ارائه دستاوردها برای مردم بود، مطلقاً شرکت نمی کردند و موارد مطرح شده تناقضاتی را برای مردم ایجاد می کند و ما هم با این سوال مواجه می شویم که آیا جایز نبود که در بیش از ۱۵۰ پویش امید و افتخار، برخی اعضا در افتتاح بوستان های بزرگ، مترو و پروژه های اساسی حضور پیدا می کردند؟ با این حال شهرداری خود را موظف به نظارت پذیر بودن و عمل بر اساس چارچوب های قانونی می داند. ما بدون گرایش سیاسی و سلایق، پاسخگوی اعضا هستیم.
نظر شما