جاده‌های بین شهری، روستایی و حتی جاده‌های مزارع یکی از تهدیدهای حیات وحش است. به طور متوسط سالانه ۸۰ هزار فرد از جمعیت حیات وحش کشور در اثر تصادفات جاده ای تلف می‌شوند در حالی که ساخت پل‌های رو و زیر گذر در این جاده‌ها می‌تواند تلفات را به طور چشمگیری کاهش دهد.

بزرگترین پل عبور حیات وحش در هلند

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: پل‌های عبور حیات وحش، که گاهی با نام پل‌های سبز یا پل‌های حیات وحش شناخته می‌شوند، ساختارهایی هستند که به طور خاص برای کمک به عبور امن جانوران از موانعی مانند جاده‌ها، خطوط راه‌آهن یا سایر سازه‌های انسانی طراحی شده‌اند. این پل‌ها بخشی از تلاش برای کاهش تأثیر زیرساخت‌های انسانی بر حیات وحش و جلوگیری از تصادفات جاده‌ای هستند. در ایران حدود ۵۰ درصد از تلفات گوشتخواران مرتبط با تصادفات جاده‌ای حاشیه مناطق حفاظت شده است چراکه حیوانات به طور طبیعی مجبور به خروج از زیستگاه می‌شوند و به دلیل نبود زیرساخت‌های ضروری، تصادف می‌کنند.

ویژگی‌های پل‌های عبور حیات وحش:

  1. طراحی طبیعی: این پل‌ها با خاک، گیاهان، و درختان پوشانده می‌شوند تا شبیه محیط طبیعی شوند و جانوران به استفاده از آن‌ها ترغیب شوند.
  2. عرض مناسب: عرض پل بسته به نوع و تعداد گونه‌های جانوری منطقه تعیین می‌شود. گونه‌های بزرگ‌تر و گروه‌های متنوع به پل‌های وسیع‌تر نیاز دارند.
  3. محل مناسب: پل‌ها در مسیرهای مهاجرت، گدار یا نقاط پرتردد جانوران ساخته می‌شوند.
  4. امنیت و حفاظ‌ها: دیوارها یا موانع کنار پل‌ها کمک می‌کنند که جانوران به سمت مسیر درست هدایت شوند.

فواید پل‌های حیات وحش:

  • کاهش تصادفات جاده‌ای: سالانه هزاران جانور به دلیل عبور از جاده‌ها کشته می‌شوند. در ایران آخرین آمار ۸۰ هزار فرد گزارش شده است.
  • حفظ تنوع زیستی: این پل‌ها ارتباط میان زیستگاه‌های قطع شده را بازسازی می‌کنند و به تنوع ژنتیکی گونه‌ها کمک می‌کنند.
  • حفاظت از گونه‌های در معرض خطر: برخی از این پل‌ها برای حفاظت از گونه‌های خاص طراحی شده‌اند.

چند نمونه‌های برجسته در جهان:

هلند: بزرگ‌ترین پل حیات وحش در جهان در هلند ساخته شده است. پل حیات وحش بنلوکس به حیوانات مختلف کمک می‌کند درون یک زیستگاه به سلامت به سمت دیگر بروند. هلند پیشتاز ساخت پل‌های حیات وحش است و تاکنون نزدیک به ۳۰۰۰ سازه شامل پل‌های سبز و تونل‌های زیرزمینی ایجاد کرده است. هدف اصلی این سازه‌ها کاهش مرگ و میر جاده‌ای و ارتباط دوباره زیستگاه‌های قطع‌شده است.

پل‌هایی که فقط برای عبور حیات وحش ساخته می شود | بزرگ‌ترین پل حیات وحش در جهان
بزرگترین پل عبور حیات وحش در هلند

کانادا: کانادا به ویژه در پارک ملی بنف، بیش از ۸۰ گذرگاه شامل پل‌ها و تونل‌های حیات وحش ساخته است. این گذرگاه‌ها به کاهش چشمگیر تصادفات با حیوانات بزرگ مانند خرس، گرگ و گوزن کمک کرده‌اند.

پل‌هایی که فقط برای عبور حیات وحش ساخته می شود | بزرگ‌ترین پل حیات وحش در جهان
پارک ملی بنف

ایالات متحده: ایالات متحده نیز در ساخت پل‌های حیات وحش پیشرفت زیادی داشته است. ایالت‌هایی مانند مونتانا و کالیفرنیا پروژه‌های برجسته‌ای اجرا کرده‌اند. قانون زیرساخت‌ها (Infrastructure Investment and Jobs Act) در سال ۲۰۲۱ مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار برای پروژه‌های گذرگاه حیات وحش اختصاص داد. نمونه برجسته: Liberty Canyon Wildlife Crossing در کالیفرنیا است که برای حفاظت از شیرهای کوهی ساخته خواهدشد.

پل‌هایی که فقط برای عبور حیات وحش ساخته می شود | بزرگ‌ترین پل حیات وحش در جهان

هند: تداخل زندگی هندی‌ها با محیط زیست زیاد است. گذرگاه فیل ها و ببرها در پارک ملی راجاجی و پارک ملی کازیرانگا یکی از نمونه‌های موفق در دنیاست.

پل‌هایی که فقط برای عبور حیات وحش ساخته می شود | بزرگ‌ترین پل حیات وحش در جهان

فنلاند: حفظ مسیرهای مهاجرت گوزن شمالی و کاهش کشتار جاده ای از اولویت‌های اصلی است. ده‌ها گذرگاه که تعداد بیشتری در مناطق قطبی وجود دارد. پل‌های حیات وحش در لاپلند برای گله‌های گوزن شمالی از جمله این پروژه‌هاست.

وضعیت گذرگاه‌های حیات‌وحش در ایران

در ایران پل‌های عبور حیات وحش بیشتر از اینکه وجود خارجی داشته باشند، روی کاغذ خود نمایی می‌کنند. سال‌هاست ساخت گذرگاه برای عبور یوزپلنگ ایرانی از وزارت راه و شهرسازی مطالبه می شود ولی هنوز نه تنها زیستگاه این گونه به شدت در معرض انقراض که هیچ زیستگاهی زیرساخت لازم را برای حیات وحش ندارد. حتی جاده‌هایی که اخیرا تاسیس می‌شوند هم به پیوست‌های زیست محیطی اهمیت نمی‌دهند. تنها مسیرهای عبور حیات‌وحش آبراهه‌هایی است که وزارت راه برای هدایت آبهای سطحی می‌سازد که آنها هم عمدتا برای عبور دام استفاده می‌شود.

کد خبر 909606
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 15
  • سراج امامی IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۲
    16 0
    با سلام مسولین محترم در مورد حفاظت محیط زیست و برای بقا کونه های حیاط وحش هیچگونه احساس مسولیت نم کنند بخصوص در محل‌های عبور مرور زیر پل زیر و وساختمان مانند سایر کشو ه
  • حسین . IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۲
    21 6
    شمایی که به فکر حیوانات هستید و آدما مملکت رو هیچی به حساب نمیارید اول خودروهای ایمن تحویل مردم بدین و بعد جاده های کشور را بعدا بفکر حیوانات باشید . نزارید جان مردم عزیز ۱۰ تا ۱۰ در جاده ها ازبین برند .
  • پروانه همزاد IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۳
    14 11
    الان اسم اون یه ذره چمن شد حیات وحش :/
    • محمد تقی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۳
      2 2
      سلام در عوض خودروی چینی رو به سه چهار برابر قیمت تمام شده به خورد ملت میدن ،🫶
  • محمد حسین حسینی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۳
    18 1
    بادرود. پل های سبز خوب است من نمیگویم کار خوبی نیست با این دیدگاه که ۱-رانت خواری در آن نباشد۲-- اما در ایران شکار چیان بویژه شکارچیان دوپا با دام وتفنگ در آن نزدیکی ها کمین می کنند وتلفات جانوران بیشتر می شودفکری هم برای آن دوپایان ونیرنگ بازی هابکنید
    • سارا IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۳
      6 6
      حالا شما چرا با جزئیات گفتی؟ اونی هم که این نیرنگ رو بلد نبود، یاد گرفت.
  • علی IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۳
    15 6
    اینجابرای گونه های انسانی هم پل ساخته نمیشود...خوش به حال حیوانات درسایرنقاط جهان که جانشون ازجان انسان درایران مهم تره
    • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۴
      7 2
      سلام دمت گرم حرف دل منو زدی داداشم
  • علی IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۳
    7 0
    دقیقا مثل ایران جاده های ما تو اتوبان دست انداز داره که ماشین از این دنده در میاد میره تو یه دنده دیگه
  • ح ف IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۴
    3 0
    شتر با بارش گمشده شما دنبال افسارشی خدا پدرت روبیامرزه
  • محسن IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
    3 0
    به قول فریبرز سریال زیر خاکی کجای کاری پری خانم.... تو این مملکت جون آدماش هم هیچ اهمیتی نداره چه برسه به حیوونای زبون بسته...😏
  • Mojtaba IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۰
    1 0
    با سلام ، علی رغم تلاش‌های دلسوزانه و از خودگذشتگی نیروهای حفاظت محیط زیست و حیات وحش ولی هیچگونه احساس مسؤلیت و تلاش قابل توجه ای از مسؤلین این سازمان دیده نمی‌شود و عموما رفتارها جنبه تبلیغاتی و حفظ سمتی دارند .