گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: به‌دنبال انتشار خبر احتمال 6 ساله شدن دوره ابتدایی، معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش تصمیم‌گیری درباره تغییر ساختار دوره‌های آموزشی را منوط به تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش و مجلس با درنظر گرفتن صرفه و صلاح کشور دانست

به گفته محی‌الدین بهرام محمدیان، روشن شدن نتایج و دریافت نظرات کارشناسی صاحب‌نظران و قابل اجرا بودن آنها، به‌عهده شورای‌عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی  و مجلس شورای اسلامی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: در سند ملی آموزش و پرورش نظرات مختلفی مانند اینکه دوره ابتدایی 6 ساله، راهنمایی و دبیرستان هر کدام 3 ساله شود مطرح شده‌است. هر نظریه هم پشتوانه علمی دارد ولی هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده‌است.

وی تاکید کرد: همه اینها در حد پیشنهاد است که هنوز صحت و سقم آنها در میدان پژوهش به نتیجه منجر نشده‌است. به گفته محمدیان، هر‌گونه شتابزدگی و کم توجهی به جوانب گوناگون یک سیاست با توجه به گستره وسیع آموزش و پرورش و تاثیر ملی تصمیمات این دستگاه، نظام تعلیم و تربیت کشور را با آسیب روبه‌رو می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: سلایق شخصی در مدیریت آموزشی و تربیتی نمی‌تواند مبنای تصمیم‌گیری‌های ملی باشد و هر گونه طرح و تصمیمی نیازمند پیوست پژوهشی و حداقل ضمائم و دیدگاه‌های کارشناسی در شرایط مختلف است.

پیش‌دبستانی جایگزین پیش‌دانشگاهی

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش اخیرا به ایسنا اعلام کرد که درصورت تصویب نهایی در نهادهای ذیربط، دوره ابتدایی کشور، 6 ساله و دوره پیش‌دبستانی، جایگزین پیش‌دانشگاهی می‌شود.

مهدی نوید‌ ادهم، در باره این طرح گفته که اسناد تحولی در وزارت آموزش و پرورش در دست بررسی، تدوین و تصویب است که اگر به تصویب برسد، لازم‌الاجرا خواهد بود. وی افزود: یکی از بحث‌های شاخص در این زمینه و پیشنهادهای قاطعی که در این راستا مطرح شده، این است که دوره «دبستان» و «دبیرستان»، هر دو 6 ساله شود و فرایند موجود در ساختار مقاطع تحصیلی تغییر کند.

تغییر کتاب‌های تاریخ

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش در باره مسایل مطرح شده در باره کتاب تاریخ نیز اظهار کرد: رویکرد کنونی ما تاریخ نگاری توصیفی است که ماجراهای تاریخی را نقل کرده و گزارشی که می‌دهیم عمدتا بر حفظ گزارش‌های تاریخی تکیه دارد.

وی گفت: در رویکرد جدید بنا داریم که معلمان و دانش‌آموزان در گفت‌وگوها و آموزش تاریخ به چگونگی، چرایی و چیستی حوادث تاریخی بپردازند.  

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: چرا باید مبنای تدوین کتاب‌های تاریخ ما پادشاهان باشد؟ چرا کتاب‌ها را براساس دوره‌های تاریخی مختلف تقسیم بندی نکنیم؟ متأسفانه در شیوه کنونی به یک دوران نگاه تجزیه‌ای می‌شود و بیشترین اولویت را به تک چهره‌ای به نام پادشاهان داده‌ایم. اما می‌خواهیم عملکرد آنها را پردازش کنیم تا دانش‌آموزان بتوانند بر مسند قضاوت بنشینند.

کد خبر 91483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز