سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

ساسان شادمان منفرد: بار دیگر فصل پاییز با تمام خصوصیاتش از راه رسید تا طبیعت دچار تغییر شود.

تغییری که برایش لازم است. با فرارسیدن پاییز تغییر تنها در طبیعت صورت نمی‌گیرد، بلکه سبک زندگی جوامع گوناگون هم همراه با دگرگونی طبیعت دستخوش تغییر می‌شود. پاییز فصل رنگ‌هاست و می‌شود به آسانی در آن گوشه‌ای دیگر از قدرت بی‌پایان خالق گیتی را دید.

 کسی می‌تواند باور کند که پاییز یکی از فصل‌های خدا، خوب نیست؟ یا مثلاً دلگیر است و فصل حزن و غم؟ به‌هر حال، دلگیری هم برای خودش عالمی دارد و حال و هوایی. همین دلگیری است که انسان‌ها را به تفکر وامی‌دارد، مشروط بر این‌که اهل تفکر باشید. در این بین نقش ادبیات و هنر در موضوعات گوناگون به‌‌خوبی حس می‌شود.

 در بسیاری از فرهنگ‌ها و زبان‌ها از پاییز به‌عنوان فصل زرد شدن، افسرده شدن و آماده شدن برای مرگ و خواب یاد شده است، اما پاییز هم برای خود نوعی شروع است. در بسیاری از مناطق که فصل پاییز واقعی دارند مردم برنامه‌ها و جشنواره‌های خاصی را برگزار می‌کنند.

 برخی از این جشنواره‌ها ریشه در آداب و سنت‌های قدیمی دارد و برخی دیگر اخیراً برپا می‌شود و تب آن در فصل پاییز همه‌جا را فرامی‌گیرد. خلاصه کلام این‌که پاییز برای جمع زیادی از مردم این کره خاکی فصل زیبایی و هزاررنگ است.

کره‌جنوبی

چند سالی است که مردم کره‌جنوبی شاهد برپایی جشنواره پاییزی هستند که ارتباط مستقیمی با فرهنگ در این کشور دارد. جشن پاییزی کتاب امسال هم برای پنجمین بار برگزار شد. در پنجمین سال برگزاری این جشن پاییزی، 53رویداد فرهنگی در کنار دانشگاه هانگیک رقم ‌خورد تا پیوند دوستداران کتاب را با نویسندگان و ناشران کره‌ای مستحکم‌تر کند.

 تفاوت جشنواره امسال با سال‌های گذشته افزایش روزهای بازدید از 3 به 7 بود. در کنار این جشنواره برنامه خیریه پاییزی نیز برگزار شد که مردم برای کودکان فقیر پول جمع کردند تا کتاب‌هایی برای آن‌ها خریداری شود.

 البته امسال یک گروه موسیقی از آمریکای جنوبی هم میهمان جشنواره بودند. منتقدان ادبی برجسته کره‌ای هم در جشن کتاب پاییزه سئول حضور ‌یافتند. در نمایشگاه خیابانی نیز که در حاشیه نمایشگاه اصلی برگزار شد حدود 100غرفه با حضور 73ناشر به ارایه کتاب در سطح شهر پرداختند.

کانادا

پاییز 2009 در کانادا با تقدیر از یکی از چهره‌های بزرگ ادبی این کشور همراه خواهد بود. اول اکتبر امسال(نهم مهرماه) جشنی برای تقدیر از یکی از بزرگان فرهنگی کانادا ترتیب داده شده و قرار است مارگارت آتوود با حضور بر صحنه، به ارایه نمایش روخوانی از آخرین کتابش «سال طغیان» بپردازد.

پاییز در کانادا توام با آغاز فصل سرماست. به هرحال در کشور سردسیری مانند کانادا پاییز با آن حال و هوایی که ما سراغ داریم بسیار کوتاه است.در پاییز امسال نیز مانند سال‌های گذشته مسئولان فرهنگی برنامه ویژه‌ای را برای علاقه‌مندان به هنر ترتیب داده‌اند.

 از کتاب «سال طغیان» که هنوز منتشر نشده، قرار است چند روز دیگر و در جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب ادینبورو رونمایی بشود. برپایی جشنواره کتاب در آغاز فصل پاییز نوعی تشویق مردم به کتاب‌خوانی در فصلی است که روزها کوتاه‌تر می‌شود و شب‌ها فرصتی است تا مردم رو به سوی کتاب  خوانی آورند.

چین

ازجمله کشورهایی که پاییزی بسیار زیبا در مناطق مختلفش دارد، چین است. می‌گویند زیباترین و البته کوتاه‌ترین فصل سال در پایتخت چین ، پاییز است. جایی که برگ‌ها زرد می‌شوند و زیبایی خاصی را می‌توان در سطح شهر دید. جوامع مختلف چینی در این کشور پهناور برنامه‌ها و مراسم خاصی در فصل پاییز دارند.

در کشوری که بیش از یک‌میلیاردو300میلیون نفر جمعیت دارد جشن‌ها و مراسم بسیاری برپا می‌شود. یکی از معروف‌ترین مراسم چینی‌ها در فصل خزان جشنواره‌ای است که در نیمه پاییز با عنوان «جشنواره ماه کیک» برگزار می‌شود. این مراسم به افتخار شاهزاده ماه افسانه‌ای که به هزاران سال پیش بازمی‌گردد، برگزار می‌شود.

 این جشنواره ازجمله مراسمی است که چینی‌های مقیم مالزی نیز در فصل پاییز در آن شرکت می‌کنند. البته از آن‌جایی که گفته شده نژاد مردمان مالزی هم به چین می‌رسد، برگزاری چنین جشنواره‌ای در این کشور چندان هم بی‌ربط به نظر نمی‌رسد.

آلمان

در برخی کشورها آب و هوای متنوع شاید تا حدودی در موضوعی مانند تغییر فصل‌ها تاثیرگذار باشد، اما برای آلمان‌ها پاییز آغاز فصل سرما به‌حساب می‌آید. یعنی در برخی کشورها که 4فصل کامل وجود دارد، مردم به‌خوبی وضعیت جوی را درک می‌کنند، اما به‌عنوان مثال در شهری مانند مونیخ که سرما خیلی زود از راه می‌رسد، مردم هنوز از زیبایی‌های پاییز بهره‌مند نشده باید به استقبال برف و سرما بروند.

با فرارسیدن پاییز سراسر ایالت باواریا سرد می‌شود و مردم مجبور می‌شوند که لباس‌های زمستانی بر تن کنند. در برخی شهرهای کوچک و روستاها جشنواره‌های پاییزی برگزار می‌شود که البته بیشترین مشتریان این برنامه‌ها روستاییان هستند که باید پذیرفت تغییر فصل برای آن‌ها بیشترین تغییرات را در زندگی روزمره در پی خواهد داشت. جشنواره‌های سنتی در این کشور ریشه در آداب و سنن گذشته دارد. برخی از فستیوال‌های پاییزی با مسابقه  همراه است و متعاقب آن جوایزی  داده می‌شود.

سوئد

اجازه بدهید پاییز در سوئد را با یک تحقیق پزشکی که به‌وسیله برخی از دانشمندان سوئدی صورت گرفته توصیف کنیم. پژوهشگران این کشور اعلام کرده‌اند با بررسی و تحقیق در سوابق پزشکی مردم سوئد به این مهم پی برده‌اند که کاهش  تعداد حملات قلبی در روز دوشنبه و پس از تغییر ساعت پاییزی که یکشنبه انجام می‌شود، به این دلیل است که افراد یک ساعت بیشتر می‌خوابند!

این پژوهشگران اعلام کرده‌اند: «اگر یک ساعت خواب اضافی در اولین روز کاری پس از تغییر ساعت پاییزی اثر حفاظتی بر قلب داشته باشد، بسیار جالب‌توجه است». با این حال آن‌ها هنوز به‌درستی و دقیق نتوانسته‌اند اعلام کنند، این کاهش آمار به‌خاطر همان یک ساعت خواب بیشتر است یا علت دیگری دارد.

 البته برعکس این موضوع درخصوص بهار و جلو رفتن ساعت‌ها هم وجود دارد. در توصیف پاییز در سوئد باید به این نکته اشاره کرد که در شهری مانند استکهلم وضعیت تقریباً شبیه تهران است، اما پاییز در این شهر مدتش کمتر بوده و خیلی زود سرما از راه می‌رسد.

همشهری مسافر

کد خبر 91570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز