سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

محمد سرابی: یکی از اعضای دیوان دادرسی لاهه به جرم افشای اسناد محرمانه به پرداخت جریمه محکوم شده است

خانم «فلورانس هرتمن» متهم است که اسناد مربوط به محاکمه «میلوسویچ» و جنگ داخلی یوگسلاوی را در کتاب خود به نام «صلح و مجازات» فاش کرده.

دیوان دادرسی بین‌المللی یکی از سازمان‌های حقوقی سازمان ملل متحد است که در شهر لاهه هلند واقع است و به شکایت‌های بین‌المللی رسیدگی می‌کند. بیشتر پرونده‌های این دیوان مربوط به اختلافات بین کشورها یا پیگیری جنگ‌ها و جنایتکاران جنگی است. چون این شکایت‌ها در هیچ کدام از کشورهای مورد نظر قابل رسیدگی نیست به دیوان لاهه فرستاده می‌شود. از جمله مهم‌ترین پرونده‌های ایران در این سازمان پرونده صنعت نفت در سال 1329شمسی و در زمان نخست‌وزیری دکتر مصدق است که با پیروزی ایران در مقابل انگلستان، صنعت نفت ملی شد.

فلورانس هرتمن

خیلی اوقات از دیوان دادرسی لاهه با نام دادگاه لاهه یاد می کنند.  احکام دادگاه‌ها باید توسط پلیس یا نیروی دولتی دیگری اجرا شود در حالی که حکم دیوان لاهه تنها صادر می‌شود و اجرای آن بستگی به طرفین شکایت دارد.

در دهه 1990 میلادی جنگ داخلی بزرگی در یوگسلاوی اتفاق افتاد که باعث تجزیه این کشور شد. در این جنگ گروه‌هایی از صرب‌ها به کشتار بوسنیایی‌ها پرداختند. پس از پایان جنگ داخلی دولت اسلوبودان میلوسویچ، رئیس‌جمهور وقت یوگسلاوی سابق که حامی صرب‌ها بود سقوط کرد، میلوسویچ زندانی و چند سال پیش به عنوان جنایتکار جنگی در دیوان لاهه محاکمه شد ولی قبل از پایان محاکمه در زندان مرد. قربانیان نسل‌کشی یوگسلاوی عقیده دارند که محکومیت هرتمن برای مطالبی که در کتابش نوشته است نشان می‌دهد دیوان لاهه از انتشار اسناد مربوط به دخالت میلوسویچ در جنایات صرب‌ها جلوگیری می‌کند.

کد خبر 91573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز