کبری آجربندیان: وجود «تقوای سیاسی» بی‌شک وجه تمایز خفتگان و نخبگان جامعه است

بیانات مقام معظم رهبری در این راستا و تاکید ایشان بر لزوم ایجاد و گسترش تقوای سیاسی در جامعه و به‌خصوص در میان سیاسیون نیز موید همین مطلب است، چه در حال حاضر نبرد سیاسی جایگزین تقوای سیاسی شده است.

سیدمحسن صالح، مدیر سیاسی جامعه مدرسین در این‌باره اظهار داشت: بحث تقوای سیاسی که به نوعی می‌توان از آن به انصاف سیاسی هم تعبیر کرد، در حال حاضر جایگاه خود را در جامعه ما از دست داده است.

صالحی گفت: در جریانات اخیر  شاهد موضع‌گیری‌هایی بودیم که بر صحت این مطلب گواهی می‌دهد. در این میان البته موضع‌گیری‌های سیاسیون، احزاب و جناح‌ها خالی از حب و بغض‌های شخصی نبود.

وی به جریانات افراطی و تفریطی طی ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: افرادی که با بی‌توجهی به اصل نظام و نیز شایسته‌سالاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی با مو‌ضع‌گیری‌های احزاب، تغییر موضع می‌دادند، در دامن تغییرات افتاده و جریانات افراطی و تفریطی خلق می‌کردند.

 در حالی که بی‌شک آرامش و اعتدال است که اهداف نظام ما را تامین می‌کند. صالح به نقش مخرب برخی احزاب در این‌باره نیز پرداخت و گفت: اینکه برخی افراد تحت تاثیر احزاب با اندیشه‌های مخرب قرار می‌گیرند، امری طبیعی است. آنچه مهم می‌نماید تهذب و تقوای سیاسی احزاب است که رنگ باخته و افراد تابع را دگرگون می‌سازد.

 بنابراین می‌توان گفت که بیشترین گناه متوجه احزابی است که به بلوغ سیاسی کامل نرسیده و وارد عرصه نظام شده‌اند.

دستیابی به بلوغ کامل سیاسی

مدیر سیاسی جامعه مدرسین شرایط طبیعی ورود احزاب به صحنه سیاست را دستیابی به بلوغ کامل سیاسی خواند و گفت: هر انقلابی هویت احزاب، جناح‌ها و گروه‌های سیاسی را به رسمیت شناخته و آنها را به دید منابع تاثیرگذار در جامعه می‌نگرد. این در حالی است که اگر تقوای سیاسی در تقابل اندیشه‌ها در میان احزاب گوناگون جای خود را به نبرد سیاسی دهد، این تاثیرگذاری، مثبت و سودمند به حال نظام نخواهد بود.

 این مشکل البته بیشتر متوجه احزابی است که حول محور اشخاص می‌گردند. صالح به این ترتیب به آسیب‌شناسی عدم توفیق احزاب در زمینه رعایت انصاف سیاسی و یا به تعبیر دیگر تقوای سیاسی پرداخت و افزود: ما کمتر حزبی را می‌بینیم که دارای یک مرامنامه مشخص باشد که بتواند در طول عمر خویش بر آن مدار مشخص حرکت کند. این یکی از دلایلی است که موجب می‌شود در برخی موارد احزاب دچار چرخش‌های 180 درجه‌ای شوند.

چرخش عجیب احزاب

وی ادامه داد: در طول این 30 سال، احزاب به اصطلاح چپ‌گرایی را دیدم که به یکباره به سمت راست افراطی گرایش یافته‌اند و یا برعکس، لذا به نظر می‌رسد که پیش از اخذ مجوز باید این فرهنگ یعنی فرهنگ تحزب همراه با تهذیب در این گروه‌های سیاسی نهادینه شود.

مدیر سیاسی جامعه مدرسین به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم وجود عدالت و انصاف سیاسی در بین سیاسیون و حتی دیگر اقشار جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: فرمایشات مقام معظم رهبری باید به عنوان یک اصل در نظام مورد توجه قرار گیرد. در این راستا باز هم باید به احزاب پرداخت.

دلیل این تاکید آن است که خوراک فکری جامعه از این طریق تامین می‌شود، لذا باز هم باید تاکید کرد که بیشترین توجه را باید به طراحی مانیفیستی در احزاب معطوف کرد که حول محور آن اساسنامه و آئین‌نامه بگردند و از مسیر خود منحرف نشوند.

سکاندار منصف

وی ادامه داد: سکاندار انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری نشان داده‌اند که هیچ تعلق خاطری به هیچ حزب یا جناح و یا گروه خاصی ندارند و بر مدار اعتدال و انصاف حرکت می‌کنند.

این ویژگی فراجناحی و ملی بودن ایشان باید سرلوحه کار سیاسیون قرار بگیرد، چه در غیر این صورت تاوان چنین موضع‌گیری‌هایی را باید نظام و در اصل مردم بپردازند. صالح تاکید کرد: اتفاقات و جریانات اخیر در واقع به مثابه زنگ خطری بود که نشان داد ما از تحزب واقعی و نیز تقوای سیاسی و حتی در برخی موارد، تقوای اجتماعی به دور مانده‌ایم.

حال اگر این پیام توسط رجال سیاسی کشورمان به موقع شنیده شود، می‌توان به آینده امیدوار بود، در غیر این صورت در جامعه‌ای که انصاف در همه ابعاد آن رعایت نشود، چالش‌های جدی رخ می‌نماید و این همان مطلبی بود که مقام معظم رهبری به فراست آن را دریافته و ابلاغ نمودند که اجرای آن بر همه امری واجب است.

همشهری جمعه

کد خبر 91694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز