چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

تنها سرنخ پلیس برای گشودن راز 150‌سرقت از خانه‌های ویلایی شمال تهران، یک تکه کاغذ بود که شماره یک آژانس کرایه خودرو روی آن نوشته شده بود

از اواخر سال گذشته، با وقوع سرقت‌های مشابه از خانه‌های ویلایی در منطقه شمیرانات تهران، تیم ویژه‌ای از کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی، تحقیقات خود را برای یافتن ردی از سارقان، آغاز کردند.

تیم تحقیقی در بررسی‌های اولیه خود دریافت تمامی سرقت‌ها در یک نقطه مشترک است و آن اینکه خانه‌هایی که از آنها سرقت شده بود همگی خانه‌های ویلایی‌ای بودند که در کوچه‌های بن بست قرار داشتند.

طبق این بررسی‌ها سارق یا سارقان هنگامی که صاحبخانه در خانه نبود با روش چفت زنی وارد خانه می‌شدند و دست به سرقت‌ طلاها، پول نقد، دوربین‌های فیلمبرداری و عکاسی و... می‌زدند و بدون برجای گذاشتن سرنخی فرار می‌کردند.

درحالی‌که تحقیقات ادامه داشت، کارآگاهان در جریان بررسی سرقت از یک خانه در منطقه فرمانیه، سرنخ نه چندان مهمی پیدا کردند که تنها پیگیری‌های طولانی این سرنخ، می‌توانست کارآگاهان را به سارق برساند.

شماره تلفنی که سرنخ شد

کارآگاهان در بررسی دقیق محل سرقت، برگه کوچکی را پیدا کردند که روی آن شماره تلفنی ثبت شده بود اما نکته جالب توجه آن بود که برگه کاغذ متعلق به هیچ کدام از اعضای خانواده نبود و احتمالا از جیب سارق بر زمین افتاده بود.

هنگامی که یکی از کارآگاهان که روی این پرونده کار می‌کرد با شماره تلفن ثبت شده تماس گرفت مشخص شد این شماره متعلق به یک آژانس کرایه خودرو است.

در این مرحله از تحقیقات، کارآگاهان پلیس با کمک مسئولان آژانس ردپایی از مردی پیدا کردند که بعد از آنکه خودروهای آژانس را کرایه می‌کرد درمناطق شمال تهران گشت می‌زد و پس از مدتی گردش بی‌هدف، با دادن کرایه‌‌ای بالاتر از حدمعمول پیاده می‌شد.

با جمع‌آوری اطلاعات از رانندگان آژانس‌ها، کارآگاهان توانستند تصویر چهره نگاری شده متهم را به دست بیاورند و با مراجعه به بانک اطلاعات مجرمین سابقه دار، وی را شناسایی کنند.
با شناسایی این متهم، مخفیگاه وی در در دهمین روز شهریورماه گذشته در منطقه مهرآباد به محاصره درآمد و وی درحالی‌که مقدار زیادی از اموال مسروقه را در خانه‌اش مخفی کرده بود، دستگیر شد.

صحنه‌سازی‌‌های یک دزد

با دستگیری مرد جوان و شناسایی تعداد زیادی از مالباختگان، کارآگاهان دریافتند در تعداد زیادی از سرقت‌ها، همسایه‌ها به رفتار این مرد جوان که در داخل کوچه پرسه می‌زد مشکوک شده بودند اما او توانسته بود طوری ظاهر‌سازی‌ کند که همسایه‌ها تصور کنند او یک فرد روانی و یا نیازمند کمک است و به این ترتیب توانسته بود فرار کند.

در یکی از سرقت‌ها نیز هنگامی که او قصد خارج کردن اموال مسروقه را از خانه داشت، با صاحبخانه روبه‌رو شده و بعد از درگیری با صاحبخانه، با پاشیدن افشانه اشک آور به‌صورت او فرار کرده بود.

150 سرقت

در جریان تحقیقات، متهم با اعتراف به بیش از 150 فقره سرقت منزل در مناطق قیطریه، شریعتی، نیاوران، فرمانیه، دولت، پاسداران، چیذر، مقدس اردبیلی، ولنجک، اقدسیه، دزاشیب و... گفت: از سال 79 به مواد‌مخدر معتاد شدم، مدتی قبل وقتی از طریق یکی از دوستانم با مخدر شیشه آشنا شدم، زندگیم ناگهان نابود شد، هر روز بیش از 2 ساعت مواد‌مخدر مصرف می‌کردم و بنابراین به پول زیادی احتیاج داشتم اما چون قیافه‌ام به‌شدت خراب شده بود دیگر نمی‌توانستم کار سابقم را ادامه دهم و برای همین سرقت‌هایم را شروع کردم.

وی درباره شگرد خود در سرقت‌ها گفت: با کرایه ماشین از آژانس‌ها، ساعت‌ها در خیابان‌های شمالی تهران پرسه می‌زدم و بعد از آنکه خانه‌ای را برای سرقت مناسب می‌دیدم از خودرو پیاده می‌شدم و بعد از آنکه از خالی بودن خانه مطمئن می‌شدم، دست به سرقت می‌زدم.

سرهنگ کارآگاه علی اکبرپور، رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: تاکنون بیش از 140 مالباخته مورد شناسایی قرار گرفته‌اند.

سرهنگ علی اکبرپور در ادامه گفت: متهم از سارقان سابقه‌داری است که در سال‌های گذشته نیز به اتهام سرقت از منزل و جعل عنوان مأمور دستگیر و روانه زندان شده بود.

رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ در پایان درخصوص ارزش اموال مسروقه گفت: ارزش اموال مسروقه که از سوی 140 مالباخته شناسایی شده، بیش از یک میلیارد تومان است و تا‌کنون با شناسایی5 مالخر اموال مسروقه، مقداری از این اموال کشف و به صاحبان آنها بازگردانده شده است.

کد خبر 91720

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز