همشهری آنلاین: مدیرعامل انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری از گردش مالی سالانه یک‌هزار و 500 میلیارد دلاری شبکه‌های بین‌المللی قاچاق مواد مخدر و اعتیادآور خبر داد

دکتر بهرام یگانه در گفت‌وگو با ایسنا، تجارت مواد مخدر را سومین تجارت پر سود جهانی عنوان و اعلام کرد: اگر صنعت نفت و تسلیحات نظامی را به عنوان دو تجارت اول پر سود جهان در نظر بگیریم، تجارت مواد مخدر سومین تجارت پر سود جهانی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در جهان بیش از 200 میلیون نفر معتاد وجود دارد و طبق آخرین اعلام سازمان ملل متحد، شمار افراد فعال در شبکه‌های بین‌المللی قاچاق مواد مخدر نیز به 10 میلیون نفر در سال 2009 رسیده است که این امر، وسعت آلودگی افراد جهان در چرخه مواد مخدر چه در بخش مصرف و چه در بخش توزیع را نشان می‌دهد.

مدیرعامل انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری همچنین با بیان این که از آغاز هزاره سوم میلادی، مواد مخدر، جنایت و تروریسم سه تهدید اصلی علیه صلح و امنیت جهانی محسوب شده‌اند، اظهار کرد: سه عامل فردی،‌ خانوادگی و اجتماعی در گرایش افراد به مواد مخدر تاثیرگذار هستند که این موارد باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند.

وی در ادامه نسبت به روند سرعتی شیوع مصرف مواد اعتیادآور صنعتی در کشورمان نیز هشدار داد و تصریح کرد: کاهش شدید قیمت این مواد و ارزان بودن آنها و نیز، قابل دسترس بودن آنها به ویژه در شهرهای بزرگ کشور، از مهم‌ترین عوامل افزایش مصرف این مواد در کشور و سرعت گرفتن روند جایگزینی مصرف این مواد با مواد مخدر سنتی به ویژه برای جوانان و نوجوانان کشور ماست که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

وی مصرف راحت و کم دردسر، تاثیر سریع‌تر در ایجاد نئشگی و کنجکاوی برای مصرف را از دیگر شیوه مصرف اعتیادآورهای صنعتی در جامعه ذکر و بیان کرد: درمان اعتیاد به اعتیادآورهای صنعتی بسیار سخت است، زیرا جبران آسیب‌های ناشی از مصرف این مواد، نیاز به زمان و روشهای درمانی به ویژه روان‌درمانی دقیق و سخت دارد.

یگانه در پایان «شیشه» را سردمدار اعتیادآورهای جدید در کشور خواند و اذعان کرد: در مورد مصرف مواد اعتیادآور صنعتی، «شیشه» در اوج قرار دارد و سرعت افزایش مصرف آن در ایران بسیار نگران ‌کننده است

کد خبر 91771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز