"100 میلیون تومان"، این قیمتی بود که 2 فروشنده یک هاون عتیقه برای مشتری خود تعیین کرده بودند

اما آنها قبل از انجام این معامله میلیونی، در دام ماموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران گرفتار شدند. این هاون عتیقه‌ که متعلق به دوران میانی قرون اسلامی، (ایلخانیان) است در حفاری‌های غیرمجاز به‌دست آمده است.

تحقیقات برای دستگیری این دو متهم، مدتی قبل و زمانی آغاز شد که گزارش محرمانه‌ای درباره فعالیت یک باند قاچاق عتیقه در اختیار فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت.

در این گزارش آمده بود 2 مرد به‌تازگی محموله‌‌ای از اشیای تاریخی را به تهران انتقال داده و قصد دارند آن‌را به مبلغ هنگفتی به فروش برسانند.

در حالی که هیچ سرنخی از متهمان در دست نبود، با هماهنگی سرهنگ ساکی- فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی کشور- تحقیقات برای یافتن ردی از قاچاقچیان آغاز شد و ماموران در نخستین اقدام به بررسی اطلاعات به دست آمده از منابع اطلاعاتی خود پرداختند.

تحقیقات پلیسی- قضایی در این زمینه ادامه داشت تا اینکه مدتی بعد ماموران واحد اطلاعات و عملیات یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران متوجه شدند، قاچاقچیان عتیقه قصد دارند یک شیء عتیقه مربوط به دوران ایلخانیان را در یک معامله به مبلغ 100 میلیون تومان به فروش برسانند.

به این ترتیب با به دست آمدن این اطلاعات، ماموران از طریق منابع خبری تحقیقات بیشتری انجام داده و دریافتند قاچاقچیان قصد دارند ظهر دوشنبه، ششم مهرماه، شیء عتیقه را برای انجام معامله به خیابانی در غرب تهران منتقل کنند.

عملیات ضربتی

ماموران که مطمئن شده بودند در یک‌قدمی قاچاقچیان قرار گرفته‌اند از صبح دوشنبه گذشته، محل معامله را به‌صورت نامحسوس زیر نظر گرفتند. عقربه‌ها ساعت یک بعدازظهر را نشان می‌داد که ماموران متوجه شدند یک خودروی پ‍‍‍ژوی مشکی‌رنگ به محل قرار نزدیک شد و 2 مرد جوان درحالی‌که یک کیف مشکی رنگ بزرگ را با خود حمل می‌کردند از خودرو پیاده شدند.

وقتی ماموران متوجه شدند  این افراد همان قاچاقچیان عتیقه هستند در یک عملیات ضربتی آنها را دستگیر و به اداره پلیس منتقل کردند.

متهمان در بازجویی‌ها لب به اعتراف گشوده و گفتند: مدتی قبل وقتی در یک مغازه‌ سمساری کار می‌کردیم، این هاون را یکی از مشتریان برای فروش به مغازه آورد و ما هم آن را خریدیم ولی وقتی قصد فروش آن را داشتیم دستگیر شدیم.

اطلاع بدهید

سرهنگ پاسدار علیرضا انوری - فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران - با بیان این خبر گفت: کارشناسان سازمان میراث فرهنگی بعد از بررسی شیء مکشوفه از متهمان اعلام کردند که این هاون با 5 ردیف کتیبه نوشته کوفی از جنس برنز است و خطوط کوفی آن نقره‌کوب شده است که مربوط به دوران میانی قرون اسلامی (ایلخانی) است و ارزش فرهنگی دارد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران ادامه داد: شهروندان درصورتی‌که از خرید و فروش اشیای عتیقه و دستگاه‌های فلزیاب اطلاعاتی دارند، می‌توانند ماجرا را با شماره تلفن 88938406 داخلی 108، به معاونت اطلاعات عملیات یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران اطلاع دهند.

کد خبر 91798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز