در توکیو پایتخت ژاپن دو سیستم حملونقل کاملا مجزا وجود دارد.
مترو توکیو با 9 خط، 168 ایستگاه و 203.4 کیلومتر، یکی از دو سیستم حمل و نقل سریع است که به دولت ژاپن و شهرداری توکیو تعلق دارد و در سال 1920 افتتاح شد.
تویی یا همان TRTA دیگر سیستم حملونقل در این شهر که در سال 1941 تشکیل گردید، توسط وزارت راه و ترابری اداره میشود.
اگرچه مترو توکیو امکان دسترسی به مرکز شهر و جاذبههای دیدنی را برای گردشگران فراهم میکند، اما به تنهایی برای گشت در حومه توکیو کافی نیست. ترکیب مترو با خطوط Toei امکان دسترسی به کل مناطق را فراهم میکند.
مترو توکیو بسیار دقیق است و قطارها کمتر از 5 دقیقه سر وقت به ایستگاه میرسند.
مترو 24 ساعته نیست. در 1 بامداد متوقف و تقریبا از 5 صبح دوباره به راه میافتد.
اعلام ایستگاهها و دستگاههای فروش بلیت به دو زبان انگلیسی و ژاپنی است.
ایستگاهها به زبانهای انگلیسی و ژاپنی علامتگذاری شدهاند و اعداد چینی و کرهای نشانهاند.
ایستگاهها با رنگهای خاص شمارهگذاری و کددارشدهاند، یعنی اگر کسی به زبان انگلیسی آشنا نباشد هم میتواند بدون اطلاع از نام ایستگاه تردد کند. مثلا ایستگاه شینجوکو در خط مارونوچی به صورت M-08 داخل دایره قرمز قرار گرفته است.
حتی اگر مسافر از روی نقشه یا علایم قادر به خواندن ایستگاه به ژاپنی یا انگلیسی نباشد، بهراحتی میتواند با پیدا کردن خط قرمز شماره ایستگاه را در خط مورد نظر به طور دقیق پیدا کند.
وجود بریل روی نردهها در بسیاری از ایستگاهها به افراد نابینا کمک میکند.
بلیت:
قیمت بلیت توکیو از 300-160 ین با توجه به مسافت مورد نظر متغیر است. یک روز استفاده کامل از مترو با710 ین امکانپذیر است.
بلیت برای توریستها تخفیف دارد و هزینه آن در فرودگاه برای 1 روز 600 ین و 2 روز 980 ین است.
با 1000 ین میتوان یک روز کامل از مترو و Toei استفاده کرد.
کارتهای سویکا و پاسما نیز در مترو توکیو مورد استفاده قرار میگیرند.
برخی معتقدند با تکمیل خط فوکوتوشین، شبکه مترو ژاپن تکمیل میگردد. اگرچه بعضی خطوط مانند هانزومون طبق برنامه هنوز در حال تکمیل است.