مترو نیویورک در آمریکا با 468 ایستگاه یکی از قدیمیترین، گرانقیمتترین و طولانیترین متروهای دنیاست.
در سال 2008 مترو نیویورک 1.623 میلیارد مسافر را جابهجا کرد. یعنی به تفکیک روز، شنبهها 2.9 میلیون نفر، یکشنبهها 2.3 میلیون نفر و سایر روزهای هفته بیش از 5 میلیون مسافر از مترو استفاده کردند.
مسافران مترو نیویورک از مجموع مسافران ایالتهای آمریکا بیشتر است و خدمات در بسیاری از خطها و ایستگاهها به دو صورت عادی و اکسپرس است.
اگرچه اولین سیستم ترانزیت زیرزمینی در نیویورک توسط آلفرد الی بیچ در سال 1869 ساخته شد اما افتتاح اولین بخش سیستم حملونقل سریع یعنی مترو به 27 اکتبر 1904 برمیگردد.
کولاک سنگین برف در 1888 بیش از هر زمان دیگر مزایای استفاده از سیستم حمل ونقل زیر زمینی را تایید کرد.
مترو نیویورک هم اینک دارای6.371 قطار و 26 خط با رنگهای متفاوت است.
در گذشته استفاده از چراغهای زرد، سبز و قرمز در ایستگاهها کاربرد زیادی داشت. چراغ سبز نشانه 24 ساعته بودن مترو، زرد باز بودن در طول روز و قرمز نشانه خروج بود. امروز رنگ زرد کاربردی ندارد، سبز نشانه 24 ساعته بودن مترو و قرمز 24 ساعته نبودن است.
فروش اقلام مختلف از جمله روزنامه و مواد غذایی در ایستگاهها متداول است.
دکوراسیون:
بسیاری از ایستگاهها با کاشیهای سرامیک تزیین شدهاند. استفاده از مجسمه، موزاییک، نقاشیهای دیواری نیز مرسوم است. هنرمندان با اجرای موسیقی مردم را به استفاده از مترو تشویق میکنند.
اقدامات امنیتی:
مقامات مترو بعد از حمله 11 سپتامبر هرگونه فیلمبرداری یا گرفتن عکس در مترو را زیر نظر دارند. آنها با وجود تلاش در جهت به تصویب رساندن ممنوعیت تصویربرداری هنوز به نتیجه مثبتی نرسیدهاند. در حال حاضر گرفتن فیلم و عکس در صورتی که با فعالیتهای مشکوک و بر هم زدن نظم عمومی همراه نباشد، آزاد است. از دیگر مسائل امنیتی بازرسی کیف مسافران است.
خفاشها:
مترو نیویورک در بسیاری مواقع مورد هجوم خفاشها قرار میگیرد. در بسیاری ایستگاهها خفاشها هنگامی که تردد کمتر است به سکوها حمله میکنند.
سالها تلاش برای ریشهکنی خفاشها یا به حداقل رساندن آنها بینتیجه مانده است و استفاده از سموم جدید و تلههای کاریتر همچنان ادامه دارد.