مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جهاددانشگاهی دانشگاه تهران با همکاری دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران دومین کارگاه آموزشی «ارزیابی تاثیر اجتماعی» طرح‌ها و پروژه‌های شهری را برگزار کرد.

«سازمان خدمات شهری شهرداری تهران باید تبدیل به یک نهاد اجتماعی شود که رویکردهای فرهنگی واجتماعی این سازمان در آینده نزدیک در اختیار شهرداری و مراکز علمی قرار گیرد.»

این رویکرد جدید شهرداری تهران است. برگزاری دوره‌هایی چون کارگاه آموزشی ارزیابی تأثیر اجتماعی طرح‌ها و پروژه‌های شهری (اتا) را می‌توان بر اساس همین رویکرد ارزیابی کرد.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی این کارگاه‌ها، دکتر ایازی معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران و رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مراسم افتتاحییه این کارگاه آموزشی گفت : از این پس شهرداری تهران هیچ پروژه‌ای انجام نمی‌دهد مگر آنکه مطالعه اجتماعی و پیوست اجتماعی داشته باشد.

« پروژه هایی که در کلان شهر اجرا می‌شود اگر بدون توجه به مسائل اجتماعی باشد آثار زیان باری به جای خواهد گذاشت به همین منظور از سال 89 این پیوست اجتماعی به طور کامل محقق و پیاده سازی می شود.»

دکتر ایازی با بیان این مطلب، اعلام کرد: دفتر مطالعات اجتماعی ساز و کارهای پیوست اجتماعی پروژه‌ها را انجام می‌دهد و در این رابطه کتاب‌هایی تالیف شده است.
در ادامه این نشست مهندس مصطفوی ، مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز، به طرح مشکلاتی که بر سر راه برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پرداختن به تاثیرات اجتماعی طرح‌ها و پروژه‌های شهری به همراه داشته، پرداخت: «پیش از این در سطح کشور در این رابطه چارچوب خاصی وجود نداشت که سازمان های مختلف کشوری از آن پیروی کنند؛ به همین دلیل جلساتی را برگزار کردیم تا به یک چارچوب مشخص دست یابیم. اما پس از ابلاغ چارچوب و در مرحله اجرا مشخص شد که مجری این کار در سطح کشور کم است و به همین دلیل شهرداری به حوزه برگزاری این کارگاه‌های آموزشی وارد شد.»

به گفته مصطفوی، با هدف فراگیر شدن دانش این مسئله در سطح کشور، طراحی این کارگاه‌ها در سه دوره مقدماتی، تخصصی (آموزش تخصص‌های مختلف برای پیوست اجتماعی به افراد) و دوره تکمیلی و سالیانه انجام گرفته است و بر اساس ثبت‌نام متقاضیان این دوره‌ها به صورت مستمر برگزار می‌شوند.

«در اداره شهر باید مشارکت مردم را داشته باشیم و باید توجه داشته باشیم که پروژه‌هایی که ارائه می‌دهیم در وهله اول باید مردم از آن استقبال کنند و لازمه آن پیوست اجتماعی برای مشارکت مردم است.» مصطفوی با بیان این مطلب، تاکید کرد: در تهیه طرح جامع تهران یکی از موضوعاتی که حائز اهمیت است مسائل اجتماعی است، در طرح جامع به موضوعات مختلفی از جمله جمعیت اشاره می‌‌شود. اکنون با تهیه طرح اجتماعی این موضوع کامل‌تر می‌شود.

«اشتغال‌زایی» از دیگر محاسن طرح اجتماعی است که مدیر کل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، به آن اشاره کرد: اگر این فرهنگ کامل ایجاد شود اشتغال‌زایی خواهیم داشت، در قسمت‌های مختلف همچون شهر سازی ، حمل و نقل و ... اگر پروژه ای اجرا شود قبل از اجرا باید پیامدهای منفی آن چاره‌سازی شود و همه طرح‌ها باید در کنار طرح‌های دیگر  صورت گیرد.

گفتنی است سومین دوره این کارگاه 16 الی 17 مهرماه برگزار می‌شود.

 علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن  84650 – 021 تماس بگیرند.

کد خبر 92156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز