سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

گروه سیاسی: در جلسه شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان، علی لاریجانی برای دومین سال پیاپی و با کسب 24 رای از 32 رای، رئیس این فراکسیون باقی ماند

مرتضی آقاتهرانی تنها رقیب لاریجانی 6 رای از کل آرا را کسب کرد.

حسین فدایی دبیر کل جمعیت ایثارگران در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه از چرخش قدرت در میان اضلاع اصولگرایان سخن گفته و تاکید کرده بود این بار نوبت جریان حامی دولت است که قدرت را در فراکسیون اصولگرایان به دست بگیرند، اما به‌نظر می‌رسد در جلسه روز گذشته فراکسیون اصولگرایان این ترتیب رعایت نشد و نه‌تنها لاریجانی رئیس ماند، بلکه جریان حامی دولت نامزد خود را به کرسی نایب رئیسی نیز نتوانست برساند. آقاتهرانی بعد از آنکه ریاست را به لاریجانی واگذار کرد برای نایب‌رئیسی نامزد شد اما با کسب 13 رای  نایب‌رئیسی را به محمدرضا باهنر و محمد حسین ابوترابی واگذار کرد.

باهنر که از تداوم ریاست لاریجانی بر فراکسیون حمایت می‌کرد با 18 رای به‌عنوان نایب رئیس اول انتخاب شد. ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس نیز با 16 رای به‌عنوان نایب رئیس دوم فراکسیون برگزیده شد. 

شهاب‌الدین صدر و حسین ابراهیمی دیگر نامزدهای نواب رئیسی نیز با 9 و 4 رای از تصدی این سمت بازماندند. در جلسه روز گذشته کاظم دلخوش اباتری نماینده صومعه‌سرا، حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان و سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین به‌عنوان منشی‌های این فراکسیون انتخاب شدند.

اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی به ریاست روح‌الله حسینیان در روزهای گذشته از افزودن بندی به اساسنامه فراکسیون اصولگرایان سخن گفته بودند که برای ورود لاریجانی به عرصه رقابت با مرتضی آقاتهرانی محدودیت ایجاد می‌کرد.

براساس این بند رئیس مجلس همزمان نمی‌توانست رئیس فراکسیون اصولگرایان نیز باشد. درصورت توافق روی این بند شاید محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس در مقابل آقا تهرانی قرار می‌گرفت اما بند مذکور نیز مورد اقبال 42 عضو شورای مرکزی اصولگرایان قرار نگرفت.

پیش از آنکه شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان جلسه بعدازظهر خود را برگزار کند، رایزنی جناح‌های مختلف جریان اصولگرا به نفع مرتضی آقاتهرانی و علی لاریجانی در صحن علنی مجلس قابل توجه بود. آقا تهرانی که در کنار علی اصغر زارعی و شهاب‌الدین صدر به‌عنوان گزینه اصلی ریاست فراکسیون اصولگرایان از سوی حامیان دولت مطرح شده بود، دقایقی پس از آغاز جلسه علنی دیروز با چهره‌هایی مثل غلامعلی حداد عادل، محمدرضا باهنر، اسماعیل کوثری و حمید رسایی به گفت‌وگو نشست. 

گفته می‌شود روز یکشنبه محمدرضا باهنر که همان روز گفته بود درصورتی‌که از من درخواست شود، برای ریاست فراکسیون اصولگرایان نامزد می‌شوم، 13 تن از 42 عضو شورای مرکزی را به دفتر خود دعوت و آنان را برای رای دادن به علی لاریجانی قانع کرده است.

ولی اسماعیلی عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان نیز در گفت‌وگو با همشهری از دیدار جمعی از اصولگرایان با لاریجانی در روزهای گذشته برای قانع کردن او به انصراف از ریاست فراکسیون اصولگرایان خبر داد و گفت: رئیس مجلس بر تصدی ریاست فراکسیون اصولگرایان اصرار دارد.

حسن زمانی مشاور لاریجانی که پیش از این بارها انصراف لاریجانی از ریاست فراکسیون اصولگرایان را تکذیب کرده و از کاندیداتوری قطعی رئیس مجلس برای ریاست فراکسیون اکثریت مجلس خبر داده بود، دیروز در دقایقی از جلسه علنی، در صحن حضور پیدا کرد.

استدلال اصولگرایان حامی دولت در گرفتن ریاست فراکسیون اصولگرایان از لاریجانی، دقیقا در نقطه مقابل استدلال حامیان لاریجانی قرار گرفته بود. اگر ضلع اول اصولگرایان که همان اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری باشند، حذف لاریجانی از ریاست فراکسیون را موجب انشقاق در دل اصولگرایان مجلس می‌دانستند، در مقابل حامیان دولت و اصولگرایان تحول خواه تداوم حضور لاریجانی در این فراکسیون را مانع از وحدت یکپارچه اصولگرایان فرض می‌کردند آنچنان که حمیدرسایی عضو رایحه خوشی مجلس هشتم در یادداشتی در وبلاگ خود با انتقاد از عملکرد یکساله فراکسیون اکثریت مجلس این سؤال را مطرح کرد که آیا کسی از نقش آفرینی این فراکسیون درخصوص ایجاد وحدت جریان اصولگرایی کشور در باره موضوعات مهمی چون انتخابات دهم و حوادث پس از آن، هدفمند کردن یارانه‌ها، اصلاح الگوی مصرف، رای به کابینه، بودجه و حتی نحوه تعامل و نظارت بر دولت و... ردپایی می‌یابد؟

این در حالی است که جمع دیگری از اصولگرایان مجلس ازجمله حسین ابراهیمی حضور لاریجانی در رأس فراکسیون اصولگرایان را موجب اقتدار جریان اصولگرایی مستقر در مجلس می‌دانند.

کد خبر 92247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز