گروه شهری: حمل‌ونقل عمومی با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها دچار شوک می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی افزایش قابل توجهی خواهد داشت و فشار مضاعفی به حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرها از جمله تهران وارد خواهد شد.

محمدرضا حسین‌نژاد، با اعلام این هشدار جدی به دولت و مسئولان شهری گفت: باید نمایندگان مجلس تدابیری را اتخاذ کنند که حمل‌ونقل عمومی بتواند از افزایش قیمت حامل‌های سوخت سهم قابل‌قبولی ببرد تا در مقابل جوابگوی هجوم قابل توجه قشر وسیعی از جامعه به سمت استفاده از آن باشد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه افزایش قیمت حامل‌های سوخت امری اجتناب‌ناپذیر است و یک بار باید این تصمیم جدی در کشور گرفته می‌شد، افزود: اگر بخواهیم قیمت سوخت را با قیمت جهانی همتراز کنیم، قیمت بنزین در کشور به رقم قابل ملاحظه‌ای خواهد رسید و این نگرانی بجاست که با هجوم قشر متوسط جامعه به سمت حمل‌ونقل عمومی در تهران با یک بحران جدی مواجه شویم.

وی خاطرنشان کرد: در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گرچه به 5 دهک پایین جامعه یارانه نقدی داده می‌شود اما به یقین طیف قابل‌توجهی از جامعه که حتی ممکن است قشر متوسط و مرفه هم باشند دیگر نمی‌توانند مانند گذشته از خودروهای خود استفاده کنند و تورمی که از این قانون در کشور به‌وجود می‌آید، به اجبار فشار زیادی را به حمل و نقل عمومی به‌ویژه در تهران وارد خواهد کرد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه پرداخت یارانه از سوی دولت به حمل‌ونقل عمومی باید جدی گرفته شود، گفت: در مورد پرداخت یارانه‌ها این احتمال وجود دارد که مانند یارانه‌های کنونی بلیت اتوبوس و مترو، دولت برای پرداخت، آنچنان الزامی به‌خود ندیده و مشکلات جدی‌تری در آینده به‌وجود بیاید.

وی افزود: به همین دلیل تصور می‌کنم نمایندگان مجلس در زمان ارائه پیشنهادها باید تلاش کنند راهکارهای قانونی و قابل اجرا‌تری را برای بالا بردن سهم حمل‌ونقل عمومی از درآمدهای حاصل از افزایش قیمت سوخت اتخاذ کنند.

کد خبر 92733

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز