جمعه ۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مراسم تشییع جنازه پیرجمیل وزیرصنایع و از اعضای گروه ‌مخالف سوریه و حزب‌الله لبنان در کابینه سینیوره به میتینگ سیاسی و صف‌بندی جناح‌های لبنانی تبدیل شد.

در این مراسم که با سخنرانی تعدادی از اعضای برجسته جناح اکثریت پارلمان و کابینه همراه بود سخنوران با اشاره و گاه مستقیم سوریه را عامل این ترور اعلام کرده و به حزب‌الله و هوادارانش هشدار دادند که نوعی رویارویی جدی جناحی در لبنان شکل گرفته است.
در این مراسم ولید جنبلاط گفت که عاملان این ترور مخالف تشکیل دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری هستند و با این کار می‌خواستند تصویب این دادگاه در دولت را تحت‌الشعاع قرار دهند. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حزب‌الله لبنان، جنبش امل به رهبری نبی بری رئیس مجلس لبنان و امیل لحود رئیس جمهور این کشور از اصلی‌ترین مخالفان تشکیل دادگاه مذکور به شیوه بین‌المللی هستند.
سعد حریری رهبر جناح اکثریت و گروه موسوم به 14مارس نیز در سخنرانی خود گفت این تجمع ثابت کرد که ما در اکثریت هستیم و اقلیت باید این واقعیت را پذیرا باشد. این سخنان حریری اشاره به اظهارات حزب‌الله لبنان است. حزب‌الله لبنان و متحدان آن معتقدند که مخالفان در حال حاضر دارای اکثریت آرا در لبنان نیستند و از این روی خواهان تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات پیش از موعد هستند.
سمیر جعجع نیز با اشاره به مخالفان سیاسی جناح 14 مارس و پیر جمیل اعلام کرد که آنان عامل این ترور هستند و سپس اظهار داشت که عاملان این ترور باید آماده رویارویی باشند.
امین جمیل پدر پیرجمیل نیز در این مراسم در اظهاراتی صریح سوریه را عامل این ترور معرفی کرد و گفت: این ترور بخشی از برنامه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه  برای فروبردن لبنان در هرج و مرج بود. وی در سخنان خود از امیل لحود رئیس جمهوری لبنان به عنوان ستون پنجم دشمن نام برد و گفت که رئیس جمهوری در جهت منافع سوریه و حزب‌الله حرکت می‌کند.
در واکنش به این اظهارات تند و تحریک مردم دیروز حسن نصر‌الله رهبر حزب‌الله لبنان، مردم را به صبوری و پرهیز از خشونت فراخواند. نصرالله به‌ویژه پس از آن‌که گروهی از هوادارانش در واکنش به توهین‌هایی که به وی و سلیم‌‌الحص نخست وزیر سابق لبنان صورت گرفت راه فرودگاه بیروت را بسته بودند گفت: باید منتظر توهین‌های دیگری هم بود اما مواظب باشید کشور به سمت هرج و مرج نرود. وی از هوادارانش خواست بدون هیچ عکس‌العملی به خانه‌های خود بروند.
حزب‌الله لبنان بنا داشت در هفته جاری هوادارانش را در اعتراض به دیکتاتوری اکثریت به تظاهرات فراخواند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد که پیامد این تظاهرات به همراه خروج وزرای مخالف سینیوره می‌توانست دولت را ساقط کند اما ترور جمیل مانع از تحقق آن شد و عملاً فرصتی را در اختیار جناح اکثریت و هواداران 14 مارس قرار داد تا خود را بازسازی کنند. اما شواهد نشان می‌دهد با این ترور لبنان به بحران تازه‌ای غلتیده که خروج از آن معلوم نیست چگونه خواهد بود.
در همین حال در حالی که کابینه لبنان قرار است امروز طرح تشکیل دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری را تصویب کند، سازمان ملل اعلام کرد در پی تقاضای دولت لبنان از شورای امنیت سازمان ملل برای تحقیق در خصوص ترور پیر جمیل ، شورای مذکور موافقت خود را با این تقاضا اعلام کرده است.
کد خبر 9284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز