همشهری انلاین: مجلس ایرلند شمالی جمعه 24 نوامبر(3 آذر) به علت حمله یک شبه‌نظامی مشهور پروتستان با یک کیف پر از بمب به آن تخلیه شد.

به گزارش آسوشیتدپرس مایکل استون، پروتستان طرفدار حفظ اتحاد ایرلند شمالی با انگلیس که قبلا در سال 1988 در یک مراسم تشییع جنازه ارتش جمهوریخواه ایرلند سه نفر را کشته بود، پس از آنکه کیف حاوی چند وسیله انفجاری را در ورودی ساختمان مجلس رها کرد، به درون ساختمان که نمایندگان در آن در حال بررسی نحوه تشکیل دولت بودند، دوید.
پلیس بلافاصله استون را مهار کرد و از ساختمان بیرون برد.

فرمانده پلیس ایرلند شمالی هیو اورد بعداً گفت کیف استون حاوی دست کم شش وسیله انفجاری بوده است که متخصصان ارتش آنها را خنثی کرده‌اند.

در هنگام حمله با صدا در آمدن آژیر خطر آتش از ساختمان به سیاستمداران و روزنامه‌نگاران دستور داده شد محل را ترک کنند و دو مأمور امنیتی در ورودی ساختمان با گرفتن بازوهای استون او را تحت تسلط گرفتند.

بعداً پلیس استون را در حالیکه شعار "تسلیم هرگز!" را سر می‌داد زیر باد و باران به خارج ساختمان بردند. بازرسی بدنی نشان داد که او یک چاقو و یک تفنگ دستی همراه دارد.

استون که کیف را در نزدیک محل بازرسی امنیتی ساختمان رها کرده بود توانسته بود شعار "قاتلان ارتش جمهریخواه" یا "جنایتکاران جنگی" را به طور ناتمام روی ورودی اسپری کند.

استون شعاری بر ضد ارتش جمهوریخواه را به طور ناتمام روی دیوار مجلس اسپری کرد

استون مسئول یک از تکان‌دهنده‌ترین روزهای تاریخ ایرلند شمالی- 16 مارس 1988 است که در ان او یک تنه با تفنگ و بمب به یک مراسم ترحیم ارتش جمهوریخواه ایرلند - که خواستار جدایی ایرلند شمالی از انگلیس هستند- حمله برد و باعث مرگ 3 نفر و مجروح شدن حدود 60 نفر شد. جماعت کاتولیک حاضر نهایتاً او را گرفتند و تا حد مرگ کتک زدند.

او تا سال 2000 در زندان بود و در این هنگام بر اساس عهدنامه صلح 1998 که آزادی زودرس 500 نفر از اعضای ارتش جمهوریخواه و گروه‌های شبه‌نظامی پروتستان مخالف آنها را اجازه می‌داد، از زندان آزاد شده بود.

کد خبر 9288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز