همشهری آنلاین: سازمان ناظر بهداشتی فرانسه در یک اقدام احتیاطی توصیه کرد قرارگیری در معرض تلفن‌های همراه و سایر وسائل بی‌سیم قابل‌حمل کاهش یابد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه این دستورالعمل که روز پنج‌شنبه 15 اکتبر (23 مهر) منتشر شد، یک اقدام موقتی است تا هنگامی که پژوهش‌های گسترده‌‌تر در مورد اثرات ناشی از میدان‌های فرکانس‌های رادیویی را بر سلامت انسان انجام شود.

مارتین گوسپرو، رئیس سازمان سلامت و امنیت فرانسه (آفست) (Afsset) در یک کنفرانس خبری گفت:‌ "زمان بی‌عملی گذشته است."

 ‌سازمان آفست، بیش از 1000 بررسی انجام‌شده در مورد تلفن‌های همراه، فرستنده‌های وای‌فای، اجاق‌های مایکروویو، تلفن‌های خانگی بی‌سیم و سایر دستگاه‌هایی را که از امواج رادیویی با فرکانس میان 9 کیلوهرتز تا 300 گیگاهرتز استفاده می‌کنند، را مورد بازبینی قرار داده است.

 اغلب این بررسی‌ها هیچ تاثیر منفی را نشان نداده است.

اما برخی از پژوهش‌ها مشکلات بهداشتی احتمالی مانند، آسیب سلولی، کاهش باروری مردان و کاهش جریان خون به مغز را نشان داده‌اند.

 گوسپرو با تاکید بر حفظ احتیاط همچنین اشاره کرد تلفن‌های همراه تازه حدود یک دهه است، مورد استفاده قرار می‌گیرند،‌ که مدتی کافی برای بررسی اثرات درازمدت قرارگیری مداوم در مقابل آنها نیست.

گوسپرو گفت: "ما نمی‌توانیم با این ایده که هنوز هیچ چیز ثابت نشده است، بگوییم لازم نیست هیچ کاری انجام داد."

 این سازمان با توجه عدم قطعیت در این مورد می‌گوید پژوهش بیشتری لازم است تا تاثیرات بالقوه این دستگاه‌ها بر سلامتی افراد مشخص شود و تا آن هنگام به مردم توصیه کرد در این مورد احتیاط به خرج دهند.

 این سازمان در بیانیه خود توصیه می‌‌کند قرارگیری محیطی به این امواج را بتوان کاهش داد،‌ باید این کار را کرد و آن را در غالب اصل "هر چقدر کمتر که به طور معقول قابل دستیابی است."

 آفست به خصوص می‌گوید قرارگیری کودکان در معرض تلفن‌های همراه باید محدود شود.
سایر توصیه‌ها استفاده از کیت‌های "هندز- فری" برای تلفن‌های همراه و خاموش کردن ابزارهایی مانند مودم‌ها و فرستنده‌های وای‌فای در صورت امکان است.

  مصرف‌کنندگان همچنین می‌توانند وسائلی را انتخاب کنند که "میزان جذب اختصاصی" (میزان گسیل امواج رادیویی) پایین دارند و از وسائلی استفاده کنند که شدت پرتوتابی در محیط را تحت نظر داشته باشد.

 آفست برای شبکه‌های تلفن‌های همراه، پیشنهاد کرد سه شرکت بزرگ مخابراتی رقیب فرانسه در فرستنده‌های محلی خود شریک شوند ‌تا میزان کلی ایستگاه‌های رله کاهش یابد.

 یک سخنگو روز پنچ‌شنبه اعلام کرد یک بازبینی فراگیر در مورد عواقب بالقوه بهداشتی تلفن‌های همراه با نام Interphone Study، که تحت نظارت سازمان بین‌المللی پژوهش درباره سرطان (IARC) انجام شده است، قرار است تا پایان سال میلادی جاری منتشر شود.

کد خبر 92887

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز