همشهری آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی، توجیه افکار عمومی در اجرای طرح‌های پلیس را مهم ارزیابی کرد و ترافیک، آلودگی هوا و مواد مخدر را از جمله مشکلات اساسی مردم تهران نام برد.

به گزارش ایسنا، سردار احمدی مقدم در همایش عمومی مدیران فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با اشاره به این که راهبرد مشخصی در فرماندهی تهران بزرگ وجود دارد و هر فرماندهی این خطوط را دنبال می‌کند، اظهار کرد: طرح امنیت اجتماعی در زمان اجرا، ضرورت آن روز بود و امروز دیگر کمتر خبری از قمه‌کش و اراذل و اوباش در شهر است، به طوری که ظواهر بی‌نظمی بیشتر از ظواهر ناامنی مشهود است.

وی ادامه داد: زمانی که به انضباط اجتماعی می‌رسیم، یعنی یک گام جلوتر رفته‌ایم که باید تلاش کنیم که هر سال عنوان نکنیم بناست طرح مقابله با اراذل و اوباش اجرا شود.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان این که یکی از موضوعات مهم در تهران بحث مواد مخدر است، اظهار کرد: در این رابطه باید به خدا متوسل شد که معتادی ترک کند، چون مدام هم مصرف وجود دارد و هم مواد مخدر و این موضوع بحث زودبازده‌ای نیست.

وی با اشاره به این که معتاد یک مریض است و خیلی هم قادر نیست که اراده کند و متعهد بماند، گفت: امروز در راس مطالبات مردم تهران موضوع مواد مخدر قرار دارد و با توجه به این که در حال حاضر یک میلیون معتاد رسمی در کشور هست، مواد مخدر مساله کم‌اهمیتی نیست.

به گفته سردار احمدی مقدم، با توجه به سیاست‌های مطلوبی که در نظام تعریف شده است، هر چند وضعیت موجود وضعیت بسیار مطلوبی نیست، اما بنا بر اعترافات سازمان‌های بین‌المللی ایران در حوزه برخورد با عرضه و توزیع مواد مخدر در رتبه اول قرار دارد.

وی توجیه افکار عمومی در رابطه با اجرای طرح‌های پلیس را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: در نیمه دوم سال باید توجه پلیس به مطالبات اساسی مردم باشد که ابزار این موضوع نیز پایش و سنجش افکار عمومی از طریق «197» و «110» و همچنین رسانه‌هاست.

فرمانده نیروی انتظامی اظهار کرد: در گذشته یک تصمیمی گرفته می‌شد و می‌دیدیم که جامعه واکنش خوبی نشان نمی‌دهد که در این رابطه مشخص بود که پلیس به جای مردم و جامعه تصمیم‌ گرفته است، در نتیجه باید از مطالبات مردم ارزیابی دقیقی داشته باشیم.

وی یکی دیگر از مطالبات مردم تهران را بحث‌های ترافیکی عنوان کرد و افزود: برطرف کردن مشکل ترافیک در تهران طرح دیربازدهی است، هر چند توسعه مترو در مسیرهای مختلف کمک شایانی به کاهش ترافیک کرده و در مجموع طرح‌های حمل و نقل امروز نسبت به گذشته بهبود یافته است، اما درمان قطعی در این رابطه وجود ندارد، مگر آن که با جراحی‌هایی به درمان‌های قطعی برسیم.

سردار احمدی مقدم با اشاره به طرح یک‌طرفه کردن خیابان ولیعصر (عج) اظهار کرد: زمانی که خیابان ولیعصر (عج) را یک‌طرفه کردیم، رسانه‌ها از لاین شمال این خیابان عکس گرفتند که یعنی ترافیک آن لاین بیشتر شده است، در حالی که هیچ تفاوتی در این لاین به وجود نیامده بود.

وی ادامه داد: شاید بخشی از این مشکلات به خود پلیس برمی‌گردد که قبل از اجرای طرح‌ها، افکار عمومی را به خوبی توجیه نمی‌کند.

فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر این که باید در مجتمع‌های عمومی و بیمارستان‌ها پارکینگ عمومی ساخته شود، بر لزوم اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی به صورت قوی‌تر تاکید کرد و گفت: در زمان اجرای طرح اراذل و اوباش، میزان تماس‌های تقدیر مردمی افزایش می‌یابد، اما زمانی که طرح انضباط اجتماعی اجرا می‌شود، در دو هفته اول میزان شکایات مردمی افزایش نشان می‌دهد، هر چند که طی هفته‌های بعدی اجرای طرح این روند معکوس می‌شود.

وی از ثبت 550 هزار جریمه در پایتخت خبر داد و افزود: از این تعداد 50 هزار جریمه توسط دوربین‌های شهرداری و 500 هزار جریمه نیز توسط دوربین‌های راهور تهران ثبت شده است، این در حالیست که مردم به دلیل ثابت بودن شماره‌های این دوربین‌ها فکر می‌کنند که آن‌ها جریمه‌هایشان را ثبت نمی‌کنند.

سردار احمدی مقدم گفت: در نیمه دوم سال آلودگی شدید هوا را در پیش خواهیم داشت، البته همه چیز را نباید پلیس اعلام کند بلکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه‌های مرتبط دیگر هم باید این موضوعات را عنوان کنند.

به گفته وی، اجرای طرح انضباط اجتماعی باید فراگیرتر شود، هر چند در برخی از مناطق شهر شاید در همه مسیرها لازم نباشد که انضباط اجتماعی اجرا شود، اما ساماندهی بافت‌های فرسوده، آلونک‌ها، بیغوله‌ها و مسکن‌های غیرمجاز باید انجام شود.

فرمانده نیروی انتظامی، با اشاره به این که در تقاطع اتوبان همت، صیاد شیرازی و منطقه فرحزاد این ساماندهی انجام شده است، به موضوع برخورد با اشرار و اراذل و اوباش اشاره کرد و گفت: البته موضوعی که در کهریزک پیش آمد، موجب شد این بازداشتگاه به دلیل پایین بودن سطح استانداردها تعطیل شود.

وی ادامه داد: لذا یک مکان جدید و استاندارد بازداشتگاهی ساخته شده که باید مجوز راه‌اندازی آن از سازمان زندان‌ها کسب شود که با همکاری سازمان زندان‌ها و دادگستری تهران پلیس درخواست دارد به سرعت این موضوع صورت گیرد، تا اراذل و اوباش در سایه مسایل سیاسی احساس امنیت نکنند.

سردار احمدی مقدم کاهش نارضایتی مردم و تسهیل در ارائه خدمات را از مساله دیگری عنوان کرد که پلیس باید به آن بپردازد و گفت: بخشنامه‌هایی در این رابطه داده شده که به عنوان مثال درباره ترخیص و یا انتقال خودروها به پارکینگ توجه ویژه‌ای شود و مردم هم به طور دقیق توجیه شوند، یعنی مردم بدانند که در زمان ترخیص باید اسناد قانونی و بیمه نامه از سوی راننده ارائه شود.

وی از سردار رجب‌زاده ـ فرمانده انتظامی تهران بزرگ ـ خواست که راحت‌ترین روش را برای ترخیص خودروها از پارکینگ‌ها در نظر بگیرد.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه با اشاره به این که در برخی از حوادث اخیر رفتارهایی که از سوی ماموران رخ داد بعد از آن بود که سنگ خورده بودند و عصبانی شده بودند، عنوان کرد: اما پلیس این را هم نمی‌تواند بپذیرد. اصل بر این است که سنگ و کتک بخوریم، اما واکنشی نشان ندهیم، بلکه کاری را که باید انجام دهیم را عملیاتی کنیم.

وی تقویت سیستم اطلاعاتی و مراقبتی در جهت پیشگیری از جرم را مهم ارزیابی و بر لزوم سرعت بخشیدن به آن تاکید کرد.

سردار احمدی مقدم در رابطه با این که آمار ارائه شده درباره افزایش 23 درصدی سرقت طی شش ماهه امسال نیز اظهار کرد: این آمار واقعیت بیرونی ندارد، چون میزان پرونده‌های ورودی به دادسرا و پلیس آگاهی تغییر چندانی نکرده است، بلکه افزایش این آمار به دلیل تغییر در نظام آماری پلیس و اصلاح و شفاف‌سازی این موضوع است.

کد خبر 93286

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز