گروه بورس: بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران از مرز 50 درصد عبور کرد و به 53.7 درصد رسید.

به گزارش همشهری، در شرایطی که بیشتر بازار‌های رقیب بازار سرمایه در رکود به‌سر می‌برند، سهامداران بورس تهران توانسته‌اند از ابتدای امسال تاکنون 54 درصد سود از محل خرید سهام به دست بیاورند.

کارشناسان معتقدند رکود در بازار‌های رقیب و همچنین کاهش رکود در اقتصاد جهانی و برخی دیگر از عوامل داخلی و خارجی از جمله کاهش تنش‌های بین‌المللی عمده‌ترین دلیل افزایش سرمایه‌گذاری در بورس تهران بوده است.

به‌نظر می‌رسد رکود در بازار مسکن و کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی جذابیت بازارهای رقیب را برای سرمایه‌گذاران کاهش داده و سرمایه‌گذاران را به انتقال نقدینگی به سمت بورس تهران ترغیب کرده است.

این در حالی است که شاخص بورس تهران نیز توانست هفته گذشته پس از مدت‌ها از مرز 12هزار واحد عبور کند. در همین رابطه، هادی بیدختی کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس درباره دلایل رشد شاخص و همچنین افزایش میزان بازده بورس تهران گفت: عمده‌ترین دلیل رشد سرمایه‌گذاری و کسب بازدهی در بورس تهران رکود در بازار‌های رقیب از جمله بازار مسکن است.

وی افزود: بازار‌هایی مانند طلا، سکه یا خودرو مانند گذشته جزء فرصت‌های سرمایه‌گذاری تلقی نمی‌شوند اما بازار مسکن همچنان محلی برای کسب بازدهی بود که این بازار نیز در طول 2 سال گذشته با رکود مواجه شده است.

وی به نقش بانک‌ها در جذب نقدینگی اشاره کرد و ادامه داد: بانک‌ها نیز نرخ سود سپرده‌ها و همچنین نرخ سود اوراق مشارکت خود را کاهش داده‌اند؛ به‌طور مثال سال گذشته اوراق مشارکت با نرخ سود 19 درصد منتشر می‌کردند در حالی که این نرخ در سال‌جاری به 15درصد رسید. بر همین مبنا طبیعی است که برخی به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تمایل پیدا کنند.

بیدختی خاطر نشان کرد: دلیل دیگری که منجر به رشد دادوستد‌ها در بورس تهران شد کاهش رکود در اقتصاد جهانی در طول چند ماه گذشته بود؛ به‌طوری که اکثر بورس‌های دنیا در طول این مدت با رشد شاخص‌هایشان مواجه شدند و این به‌دلیل بهبود اقتصاد جهانی نسبت به گذشته بود.

مدیرعامل کارگزاری عمران فارس تصریح کرد: کاهش رکود در اقتصاد جهانی باعث افزایش قیمت بسیاری از محصولات ازجمله نفت یا فلزاتی مانند روی، سرب و مس شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: قیمت نفت در سال گذشته در محدوده 35 تا 45 دلار در نوسان بود، در حالی که قیمت نفت هم‌اکنون به 80 دلار رسیده است و همچنین قیمت مس که در سال گذشته 4هزار دلار بود اکنون به 6 هزارو 600 دلار رسیده است و این موضوع تاثیر خود را روی سهام شرکت‌های تولید‌کننده این محصول نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: به غیر از این موارد، کاهش تنش‌های بین‌المللی و ایجاد آرامش بیشتر در فضای سیاسی باعث رونق کسب و کار و بهبود فضای روانی بازار سهام شد.  به گفته وی، در نیمه نخست سال‌جاری بسیاری از سهامداران نگران فضای سیاسی بودند اما در روز‌های گذشته وقوع تحولات جدید از میزان این نگرانی‌ها کاست.

کد خبر 93595

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز