گروه بین‌الملل: وقوع 2 انفجار خونین در نزدیکی وزارت دادگستری و دفاتراستانداری عراق در منطقه سبز بغداد باردیگر ترس و وحشت را به خیابان‌های پایتخت این کشور آورد

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، در پی این دو انفجار مهیب، ده‌ها نفر از مردم عراق زیر آوار برجای مانده از انفجار گرفتار شده و بیش از ده‌ها دستگاه خودرو نیز در این انفجار به‌طور کامل منهدم شد.

این دو انفجار تا لحظه تنظیم این خبر 140 کشته و بیش از 500 مجروح به‌جا گذاشت. نخستین انفجار در نزدیکی ساختمان وزارت دادگستری رخ داد که آسیب جدی به ساختمان 6طبقه این وزارتخانه وارد کرد. انفجار دوم نیز که دقایقی بعد از انفجار اول رخ داد، در نزدیکی ساختمان دفاتر استانداری بغداد به‌وقوع پیوست.

آماری که در لحظات نخست این انفجار از تلفات این حادثه توسط پلیس عراق اعلام شد به سرعت تغییر کرد و بالا رفت.  تعداد کشته‌ها به‌دلیل شدت انفجار باز هم افزایش خواهد یافت.

شدت انفجارهای دیروز به حدی بود که ماموران نظامی بغداد تا ساعت‌ها در خیابان‌های اطراف وقوع این دو انفجار اجساد سوخته قربانیان را جمع‌آوری می‌کردند.  وزارت دادگستری عراق در منطقه فوق امنیتی بغداد موسوم به منطقه سبز قرار دارد.

مراکز مهم امنیتی، وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌های اکثر کشورها در این منطقه قرار دارد. تامین امنیت این منطقه تاچندی پیش در اختیار نیروهای آمریکایی قرار داشت اما درچارچوب واگذاری امنیت عراق به عراقی‌ها و خروج سربازان خارجی از شهرهای عراق، این منطقه هم به عراقی‌ها واگذار شد.

حملات دیروز بزرگ‌ترین حمله پس از حملات 19 آگوست بود که طی آن، 2وزارتخانه عراق هدف حملات تروریستی قرار گرفتند. عراق پس از حملات آگوست، برخی کشورها و در راس آنها سوریه را متهم به دخالت در این حملات کرد؛ امری که به‌شدت از سوی مقامات دمشق تکذیب شده است.

با وجود این اصرار عراق در این باره سبب شد روابط دمشق- بغداد که تا چندی پیش در آستانه نوسازی قرار گرفته بود دوباره تیره شود. در این میان حتی پای ترکیه هم به میانجی‌گری باز شد اما در نهایت وزارت امورخارجه عراق با بی‌ثمر خواندن گفت‌وگوها در این باره ادامه مذاکرات را بی‌نتیجه خواند.

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق 3 آبان و لحظاتی پس از این انفجارها اعلام کرد که این بمب‌گذاری‌ها نشست سفیران خارجی را که قرار بود در هتل المنصور در مرکز بغداد برگزار شود، هدف قرار داده بود. این سخنگو عوامل القاعده یا عوامل حزب بعث صدام حسین را متهمان شماره یک این انفجارها خواند.

کد خبر 93680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز