گروه ادب و هنر- الهام اناری: هفتمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام رضاع که از 28 مهرماه در استان قم آغاز شده بود، روز پنجشنبه در شب میلادامام رضاع با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد

این جشنواره که به مناسبت میلاد امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) به‌صورت همزمان، در 30 استان و 20 کشور برگزار شد، در 3 بخش‌ ملی، بین‌الملل و ویژه شکل گرفته بود.

سید جواد جعفری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دبیر جشنواره فرهنگی هنری امام رضا ع، در مورد چگونگی برگزاری هفتمین دوره این جشنواره، با اشاره به اینکه این دوره با‌شکوه‌تر از دوره‌های پیشین برگزار شد، می‌گوید: این جشنواره در دهه کرامت و به مناسبت سالروز میلاد باسعادت حضرت علی بن موسی‌الرضاع برگزار شد.

اخبار و گزارش‌هایی که چه در سطوح استانی و چه خارج از کشور نسبت به انجام برنامه‌های جشنواره فرهنگی هنری امام رضا ع داریم حکایت از حضور باشکوه مردم و به‌ویژه اصحاب فرهنگ و هنر دارد.

اطلاعات ما از برنامه‌های جشنواره فرهنگی هنری امام رضا ع درخصوص آثار فرهنگی و هنری ارائه شده به این جشنواره حکایت از ارتقای سطح کیفی آثار و همچنین رقابت‌های سازنده بین هنرمندان و به‌ویژه نسل جوان و حمایت و پشتیبانی پیشکسوتان دارد.

برنامه‌های اجرا شده در خارج از کشور نیز با اقدام هنرمندان، شاعران، سخنوران و عالمان محقق در زمینه فرهنگ رضوی در حال برگزاری است. بر‌آیند کار در مراسم اختتامیه که در شب میلاد در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا ع برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد.

دبیر جشنواره فرهنگی هنری امام رضاع توسعه این جشنواره در 3 شاخه را از نشانه‌های رشد کیفی آن در هفتمین دوره برگزاری دانسته و می‌گوید: این سه‌موضوع شامل جشنواره تولیدات رادیویی تلویزیونی رضوی، همایش علمی پژوهشی طب‌الرضا و آرای تفسیری امام رضا ع بود. در خارج از کشور نیز 12 عنوان برنامه برای 12 کشور که در سال‌جاری به جشنواره پیوستند اضافه شده که جمعا در خارج از کشور 20عنوان برنامه در 20کشور اجرا می‌شود.

جعفری، توسعه جشنواره فرهنگی هنری امام رضا ع در 5 قاره را از برنامه‌های آینده این جشنواره عنوان کرد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد آن را اخیرا مطرح کرده بود.

جعفری در این باره می‌افزاید: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود به جشنواره‌های استان‌ها و خارج از کشور تصریح کرد که جشنواره در 5 قاره برگزار شود و ما هم آن را در دستور کار شورای سیاستگذاری قرار خواهیم داد.

در این دوره 20 کشور حضور داشتند که هر یک برنامه‌هایی از قبیل برپایی نمایشگاه، نشست‌ فرهنگی، سخنرانی و … را برگزار کردند و البته در این زمینه ابتکاراتی نیز داشتند.رشد 30 درصدی آثار شرکت‌کننده در هفتمین دوره این جشنواره حکایت از استقبال خوب از این دوره داشت.

جعفری در تشریح این رشد کمی، با اشاره به اینکه این جشنواره ریشه در اعتقادات، باورها، عشق و ارادت مردم به‌ویژه در باب اندیشه، اهل قلم، هنرمندان و صاحب‌نظران دارد، می‌گوید: با حمایتی که مردم از این جشنواره داشتند و حمایتی که دولت با اجرای مصوبات سفرهای استانی در این زمینه داشته است و همچنین شور و شوق و علاقه‌ای که در ایام میلاد با سعادت امام رضاع و حضرت فاطمه معصومه س وجود دارد، جشنواره ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه کمی و کیفی دارد که می‌بایست متناسب با این ظرفیت، منابع و امکانات مهیا شود.

مخصوصا که این جشنواره توانسته است پیوندهای فرهنگی مستحکمی را در بین همه اقشار چه در داخل و چه در خارج از کشور با توسل جستن به نام مقدس حضرت
 امام رضا ع ایجاد کند.

مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره فرهنگی هنری امام رضا ع در شب میلاد این امام همام با حضور مقامات دولتی، وزیر ارشاد و مقامات کشوری و استانی و همچنین برگزیدگان این دوره از جشنواره در مشهد برگزار خواهد شد. به گفته جعفری، میهمانان این جشنواره در صبح روز میلاد، برای عرض تبریک به حرم مطهر مشرف شده و در جشن میلاد شرکت می‌کنند.

گفتنی است، در این دوره 131عنوان برنامه با بیش از 7500 فعالیت فرهنگی با موضوع فرهنگ رضوی برگزار شد. این برنامه‌ها در قالب 62 جشنواره، 15همایش علمی پژوهشی و 54 نمایشگاه بود. همچنین 6 هزار جشن مردمی در مساجد و امامزاده‌های سراسر کشور برگزار شد.

در بخش ملی، 29 جشنواره، 8 همایش علمی و پژوهشی، 31 نمایشگاه و در بخش بین‌الملل 33 جشنواره، 7 همایش علمی پژوهشی‌ و 23 نمایشگاه با موضوع فرهنگ رضوی برگزار شد.آثار تولید شده برنامه‌های موضوعی 38 هزار و 285 اثر و تعداد برگزیدگان برنامه‌های موضوعی 490 نفر بود.

کد خبر 93852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز