سرد شدن هوا و آغاز بهکار مدارس که میتواند زمینهساز ابتلای دانشآموزان به این ویروس و تسری آن در خانوادهها باشد، تمامی ارگانها و سازمانهای مربوطه را بر آن داشته تا تدبیری برای کنترل این بحران بیاندیشند.
تعداد افراد مبتلا به بیماری ویروس اچ1ان1 روزبهروز بیشتر میشود و این در حالی است که تعداد و آمار افراد مبتلا، همه واقعیات را در مورد این بحران جهانی منعکس نمیکند. آماری که از سوی سازمان بهداشت جهانی و یا دولتها ارایه میشود، فقط مواردی را دربرمی گیرد که در آزمایشگاهها موردآزمایش قرار گرفتهاند.
موارد بسیاری وجود دارد که تحتآزمایش قرار نمیگیرند و تعداد زیادی از افراد حتی بدون آنکه خودشان هم متوجه شده باشند، احتمالاً به این آنفلوآنزا مبتلا شده و به دلیل خفیف بودن، آن را پشتسر گذاشتهاند.
دو دلیل اصلی برای نگرانی دولتها در این خصوص وجود دارد که ایجاب میکند همچنان این موضوع جدی گرفتهشده و اقدامات لازم در خصوص کنترل آن صورت بگیرد.
اول آنکه هیچکس نمیداند واقعا چه خواهدشد، چراکه هنوز هیچ درمان پیشگیرانه قطعی وجود ندارد و این درحالی است که برای مردم درک این واقعیت که بهرغم پیشرفتهای پزشکی،کار خاصی برای این نوع بیماریهای ویروسی نمیتوان انجام داد، دشوار است. دوم اینکه هیچ درمان پزشکی فوری برای مقابله با این بیماری وجود ندارد.
واکسن اگرچه بهترین راهحل است، ولی از زمان ساختن اولین نسخه آن تا تهیه کامل بین 6 تا 9ماه زمان نیاز است و وقتی هم که ساخته شود، بهدلیل محدود بودن، همه مردم نمیتوانند از آن بهرهمند شوند. با این شرایط به اعتقاد تمامی کارشناسان و پزشکان، اماکن عمومی و شلوغ مانند مترو، اتوبوسهای شرکت واحد و مدارس و دانشگاهها مستعدترین نقاط برای انتشار ویروس آنفلوآنزای نوع A هستند؛
فشردگی جمعیت و کاهش فاصله افراد به کمتر از یکمتر دلیل اصلی افزایش سرعت انتشار این بیماری است. از همین رو، شرکت متروی تهران برنامههای ویژه و جدی را برای مهار این بحران در ایستگاهها و قطارهای خود درنظر گرفته که پارهای از آنها را در ادامه این گزارش همشهریمسافر میخوانید.
ضد عفونی چندباره واگنها
همانگونه که همه مسافران مترو در جریان هستند، این شبکه حملونقلی روزانه حدود 1800000مسافر را جابهجا میکند که اگر یکدرصد این افراد مبتلا به ویروس سرماخوردگی معمولی و یا آنفلوآنزا باشند، محاسبه کنید تماس آنها با وسایل داخلی مترو اعم از میلههایی قطار، دستگیرهها و صندلی چه تعداد از مسافران را در معرض ابتلا به این بیماری خطرناک قرار میدهد.همین موضوع، مسئولان مترو را بر آن داشته تا نیروهایی را برای تمیز نگاه داشتن مترو در طول روز و مدتزمان خدماترسانی به خدمت بگیرند.
بدین صورت که این افراد در زمانی که قطار وارد ایستگاه آخر میشود، به محض خروج مسافران وارد واگنها میشوند تا بلافاصله تمامی محلهایی را که در معرض تماس دست مسافران قرار دارد، تمیز و ضدعفونی کنند.اما موضوع اینجاست که طبق بررسیهای انجامشده، شستوشو و ضدعفونی کردن مترو و اتوبوسها تاثیر چندانی در کنترل آنفلوآنزای نوعA ندارد، چراکه حجم گردش مسافر در این وسایل حملونقل عمومی بسیار بالاست و مطمئنا در طول مدتی که قطارهای مترو بین مبدا و مقصد در حال رفتوآمد هستند، این ویروس میتواند با یک عطسه و سرفه به چندین نفر سرایت کند.
تهویه مترو برای مقابله با ویروس
بسیاری از کارشناسان ارایه آموزشهای لازم در خصوص پیشگیری از خطرات انتقال بیماری، آموزش رعایت بهداشت فردی در داخل سالن، تهویه هوا و از همه مهمتر کاهش زمان توقف در ایستگاهها را از اولویتهای آموزشی در خصوص پیشگیری از آنفلوآنزای نوعA در مترو عنوان داشتهاند، اما نکته مهم اینجاست که فعالیت دقیق و منظم سیستمهای هواسازی و تهویه هوا که میتوانند سرعت مکش هوا به بیرون را در داخل ایستگاهها و حتی واگنها سرعت ببخشد، باید جزو اصلیترین برنامهها قرار گیرد.
این در حالی است که با توجه به بودجه اندک مترو و مشکلاتی که این مجموعه طی ماههای اخیر با آن روبهرو بوده، وزارت بهداشت باید در این راستا مسئولان مترو را یاریکند.وزیر بهداشت در آخرین صحبتهای خود در این خصوص میگوید:
«در بازدیدهایی که از متروی تهران بهعمل خواهدآمد، بر تقویت سیستم تهویه هوا تاکید بیشتری خواهد شد تا میزان ماندگاری ویروس در داخل ایستگاهها کمتر شود و در ضمن کاری تخصصی بین وزارت بهداشت و مترو انجام میشود که امیدواریم نتیجه لازم را بگیریم».
آموزش و پیشگیری، بهترین راه
لازم است بدانید که مسئولان مترو همکاری همهجانبه خود را با وزارت بهداشت و درمان در راستای پیشگیری از آنفلوآنزای نوعA اعلام کردهاند وطی همین روزها جلساتی بین نیروهای بهداشت محیط در مورد آنفلوآنزا با آنان برگزار خواهدشد. مطمئنا بحث آموزش و پیشگیری، بهترین راههایی است که میتوان در سطح جامعه بهخصوص مترو با حجم بالای جابهجایی مسافر به آن توجهداشت.
توزیع تراکتهای آموزشی که اطلاعات جامعی را از این بیماری، راههای سرایت و همچنین جلوگیری از تسری آن و حتی مداوا ارایه میدهد، میتواند در محیطی که روزانه حدود 2میلیون نفر در آن به سفر درونشهری میپردازند بهصورت برنامهریزیشده و اصولی پیادهشود.
نصب پوسترهای ویژه در ایستگاهها و داخل واگنها نیز از دیگر راههای آموزشی است، ضمن اینکه میتوان از چندین پزشک و متخصص برای ارایه اطلاعات و رفع برخی ابهامات در ایستگاههای مترو استفاده کرد. همچنین باید به مردم توصیههای لازم را کرد و آموزش داد که در هنگام سرفه و عطسه مسایل بهداشتی را رعایت کنند.
همشهری مسافر