مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

حمید هیدارن: جدا از مسئولان شهری که دغدغه فراهم کردن آسایش و آرامش شهروندان را دارند، مردم هم باید کمی به فکر خود باشند.

 البته بی‌اعتنایی به تذکرات و سفارشات مکرر دست‌اندرکاران نهادهای  مربوط به یک عادت غلط برای ما تبدیل شده، اما باید بدانیم که دود این سهل‌انگاری‌ها نهایتا به چشم خودمان می‌رود و آن‌که درنهایت بیشترین ضرر و زیان را متحمل می‌شود، ما هستیم. با این حال در بسیاری از موارد دیده شده که از گذشته و مشکلاتی که پشت‌سر گذاشته‌ایم درس عبرت نگرفته و انگار به تکرار اشتباهات خود خو گرفته‌ایم.

دقیقه90

وحید نوروزی،‌ مدیرعامل مرکز معاینه‌فنی خودروهای شهرداری تهران با ابراز تاسف از توزیع نامناسب زمان مراجعه خودروها به مراکز موجود در طول سال می‌گوید: سال گذشته حدود یک‌میلیون‌و200هزار خودرو به مراکز معاینه‌فنی مراجعه کردند که متاسفانه 900هزار خودرو فقط طی 4ماه پایانی اقدام به اخذ برگه معاینه‌فنی کردند.

 این امر غیر از اتلاف وقت شهروندان بعضا به میزان 10 تا 15ساعت در برخی روزها، باعث شد فشار بیشتری به کارکنان شاغل در مراکز وارد آمده و ضمنا تجهیزات مربوطه زودتر مستهلک شوند. بنابراین انتظار داریم تهرانی‌های عزیز در اوقات دیگر سال هم برای این مهم وقت‌بگذارند و نسبت به حفظ سلامت خود، خانواده و همشهریان‌شان سهل‌انگار نباشند.

تماس تلفنی و مراجعه به سایت

تنها مدرک موردنیاز برای انجام معاینه‌فنی، اصل کارت یا سند خودرو است. از طرفی شهروندان می‌توانند به منظور دریافت اطلاعات بیشتر و گرفتن پاسخ سوالات خود باشماره تلفن‌های 88100364 و 88102476 تماس حاصل کرده و یا به سایت این ستاد به نشانی www.tehran.ir/vtib مراجعه کنند.

تلفن گویای 88100401 هم برای تعیین وقت قبلی و جلوگیری از اتلاف وقت پایتخت‌نشینان در نظر گرفته شده است. با این اوصاف بی‌توجهی به توصیه‌های ارایه شده، نوعی تضییع حقوق شهروندی خود و دیگران به حساب آمده و البته تبعات پرشمار دیگری را نیز به دنبال دارد که بارها به اطلاع مردم رسیده است.

رفع معایب واضح خودروها

رفع معایبی چون شکستگی شیشه جلو، چراغ‌ها، سیستم ترمز، سرویس عمومی(روغن و فیلتر)، میزان خروجی آلاینده‌ها از اگزوز، اشکالات جلوبندی و فرمان، ازجمله مواردی است که می‌تواند امکان قبولی در تست‌های مراکز معاینه‌فنی را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

 هزینه هر بار معاینه‌فنی خودروها 8750تومان بوده و در صورت عدم قبولی در مراجعه نخست، مالک خودرو فرصت دارد ظرف یک‌ماه با رفع اشکالات وارده و پرداخت 2هزارتومان در مراجعات بعدی، نسبت به اخذ برگه معاینه‌فنی اقدام کند، اما اگر از تاریخ مراجعه نخست بیش از یک ماه بگذرد، صاحب خودرو موظف به پرداخت همان 8750تومان برای مراجعات مجدد خواهد بود.

جذب سرمایه‌گذاران شخصی

مدیرعامل مرکز معاینه‌فنی خودروهای تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: با ایجاد بسترهای اقتصادی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایجاد مراکز معاینه‌فنی خودرو دارای توجیه اقتصادی می‌شود. در همین زمینه لایحه‌ای تنظیم و راهکارهای اجرایی جهت مشارکت بخش خصوصی در ایجاد و توسعه مراکز معاینه‌فنی خودرو به شورای اسلامی شهر تهران ارایه شده تا در صورت توافق به تصویب برسد.

 البته طی سالیان گذشته به دلیل عدم صرفه اقتصادی مراکز معاینه‌فنی، این بخش با استقبال سرمایه‌گذاران داخلی مواجه نبوده اما اگر زمین از طریق شهرداری عرضه شود و ساخت و ساز و تجهیز مراکز به بخش خصوصی واگذار گردد، می‌توان به جذب سرمایه‌گذاران خصوصی امیدوار بود.

فقط 600هزار خودرو

از آغاز سال1388 تاکنون 600هزار خودرو به مراکز معاینه‌فنی مراجعه کرده‌اند. این در حالی است که امکان سرویس‌دهی به 5/1میلیون خودرو در مراکز مربوطه وجود داشته است. تهران با داشتن 3میلیون دستگاه خودرو و حدود 2میلیون خودرویی که از زمان ساخت آن‌ها بیش از 2سال گذشته، نیاز به معاینه‌فنی اتومبیل‌ها را به شدت احساس می‌کند.

خوشبختانه مراکز معاینه‌فنی دارای توزیع جغرافیایی مناسبی در سطح پایتخت بوده و در اکثر نقاط شهر می‌توان با صرف کمترین زمان به این مراکز مراجعه کرد. مرکز معاینه‌فنی همه‌روزه غیر از ایام تعطیل از ساعت7و30دقیقه صبح تا 16 باز است و روزهای پنجشنبه نیز تا ساعت 12ظهر آماده ارایه خدمات می‌باشند.

کاهش ساعت کار مراکز معاینه‌فنی

متاسفانه به دلیل ادامه رکود مراجعه به مراکز معاینه‌فنی، از شنبه دوم آبان‌ماه، ساعات کار این مراکز 2ساعت کاهش یافت. در حال‌حاضر روند رجوع به مراکز معاینه‌فنی وضعیت نگران‌کننده‌ای داشته و این درحالی است که مراجعه به‌هنگام خودروها جهت معاینه‌فنی می‌تواند سبب کاهش 23درصدی آلودگی هوای تهران شود.

 از طرفی برخوردهای مقطعی و فصلی با این قضیه باعث شده از اهمیت معاینه‌فنی خودروها کاسته شود. هم‌اکنون 300 کارشناس و کاردان‌فنی آماده ارایه خدمات به شهروندان هستند. البته توصیه می‌شود صاحبان خودروها قبل از مراجعه به مراکز معاینه‌فنی، معایب واضح خودروهای خود را رفع کنند تا در همان بار نخست موفق به اخذ برگه مربوطه شوند.

75درصد ظرفیت خالی

هم‌اکنون بین 70 تا 75درصد ظرفیت مراکز معاینه‌فنی خودروها خالی است. بیشترین مراجعه‌های خودروها در 3منطقه شمال، شرق و غرب تهران به مراکز بیهقی، شهیدبابایی، سراج و نیایش بوده است،ضمن این‌که در 2مرکز بیهقی و الغدیر امکان تعویض پلاک خودروها با هماهنگی پلیس راهور فراهم شده است.

 از طرفی در طول آبان‌ماه سال‌جاری امکان معاینه‌فنی رایگان برای خودروهای خبرنگاران ایجاد شده و دست‌اندرکاران تمام رسانه‌ها و نشریات با ارایه معرفی‌نامه می‌توانند به صورت رایگان از خدمات مراکز معاینه‌فنی خودرو شهرداری تهران بهره‌مند شوند. به این ترتیب امید می‌رود شهروندان فرصت طلایی ماه‌های آبان و آذر برای مراجعه را از دست ندهند.

مرکز فوق‌تخصصی خودروهای سبک

مهندس وحید نوروزی به افتتاح اولین مرکز فوق‌تخصصی معاینه‌فنی خودروهای سبک در منطقه8 شهرداری در روز 15 آذرماه اشاره کرده و می‌گوید: این مرکز دهمین مرکز معاینه‌فنی خودرو در تهران بوده و معاینه‌فنی وکنترل بخش‌های ایمنی و فنی نیز در آن انجام خواهد شد به طوری که خودروهای مدل2009 هم می‌توانند به آن مراجعه نمایند.

اما در مورد سایر وسایل نقلیه گفتنی است؛ صددرصد اتوبوس‌های تهران فرسوده بوده و معاینه‌فنی مینی‌بوس‌ها نیز بیشتر شبیه‌ طنز است. موتورسیکلت‌ها هم سرطان متحرکی هستند که از مسئولان از آن غافل شده‌اند. 49درصد آلودگی صوتی موجود در شهر تهران توسط موتورسیکلت‌ها تولید شده که در همین راستا هم اولین مرکز تست آلاینده‌های صوتی 20آبان‌ماه در پایانه بیهقی افتتاح خواهد شد.

همشهری مسافر

کد خبر 94478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز