یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی عازم واشنگتن شد که دیدار او با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مقام‌های رژیم صهیونیستی ابراز امیدواری کرده‌اند که نتانیاهو در روز دوشنبه موفق به دیدار با اوباما می‌شود اما کاخ سفید هنوز این نشست را تایید نکرده است. سخنگوی نتانیاهو هم روز گذشته تنها احتمال این دیدار را اعلام و تاکید کرد که کاخ سفید هنوز برای مذاکره دو طرف برنامه‌ای مشخص نکرده است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی به آمریکا سفر کرده است که روزنامه اسرائیلی هاآرتص از توافق محرمانه برای اعلام یکطرفه کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 خبر داد؛مسئله‌ای که احتمال دارد مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گیرد.

این روزنامه به نقل از منابع رژیم صهیونیستی گزارش داده است که سلام فیاض، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین با باراک اوباما برای اعلام استقلال یکجانبه‌ کشور فلسطین به یک توافق محرمانه رسیده است. گفته می‌شود نتانیاهو در سفر 3 روزه خود به آمریکا در تلاش است اوباما را برای کنار گذاشتن این طرح قانع کند.

رژیم صهیونیستی به‌شدت از احتمال به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین در مرزهای 1967 از سوی شورای امنیت و اتحادیه اروپا نگران است. منابع رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که فیاض توانسته حمایت برخی کشورهای مهم اتحادیه اروپا از جمله فرانسه، انگلیس، سوئد و اسپانیا را هم از طرح خود به‌دست بیاورد.

براساس طرح سلام فیاض که تشابه‌هایی با طرح صلح اقتصادی نتانیاهو هم دارد، پیشنهاد شده که نهادهای فلسطینی در داخل اراضی فلسطینی ایجاد شود. این طرح همچنین دارای بندی محرمانه مبنی بر اعلام استقلال یکجانبه کشور فلسطین است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به واشنگتن قرار است در مجمع عمومی جامعه یهودیان متحد سخنرانی کند. اوباما برنامه حضور خود در این نشست 3 هزار نفری را لغو کرده و قرار است به‌جای آن در مراسم یادبود قربانیان تیراندازی اخیر، در پایگاه نظامی ایالت تگزاس شرکت کند.

بسیاری ملاقات نکردن نتانیاهو و اوباما در این سفر را نشانه‌های افزایش‌ اختلافات دو طرف می‌دانند. تاکنون به‌ندرت اتفاق افتاده است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا سفر کند و موفق به دیدار رئیس‌جمهوری این کشور نشود.

این مسئله علاوه بر این در حالی اتفاق می‌افتد که دولت اوباما در شرایط بسیار حساس درباره ازسرگیری‌ مذاکرات صلح خاورمیانه قرار دارد. هیلاری کلینتون در سفر اخیر خود به سرزمین‌های اشغالی در یک تغییر موضع ناگهانی از سوی واشنگتن اعلام کرد که توقف شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی پیش شرطی برای ازسرگیری مذاکرات صلح به حساب نمی‌آید.

هر چند کلینتون در روزهای بعد تلاش کرد این مسئله را کم اهمیت جلوه دهد اما بسیاری عقیده دارند دیدار نتانیاهو و اوباما در فاصله‌ای کم از این اظهارات به فلسطینی‌ها ثابت می‌کند که اوباما از چنین سیاستی پشتیبانی می‌کند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم چندی پیش به‌دنبال اظهارات کلینتون و با ابراز نا‌امیدی از تلاش‌های آمریکا در این زمینه اعلام کرد که برای انتخابات ماه ژانویه نامزد نخواهد شد.

منابع تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته اعلام کردند که محمود عباس علاوه بر این تهدید کرده است درصورتی که آمریکا و دیگر کشورها تلاش‌ها برای توقف شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی را ادامه ندهند این تشکیلات را منحل خواهد کرد.

این درحالی است که در روزهای گذشته صدها نفر از حامیان عباس با تجمع در خیابان‌های کرانه باختری خواستار شرکت عباس در انتخابات ماه ژانویه شدند.گفته می‌شود عباس به احتمال زیاد درصورت اصرار واشنگتن و دریافت امتیازهایی جدید بار دیگر نامزدی خود در انتخابات را اعلام خواهد کرد.

بازگشت مذاکرات صلح به نقطه آغاز

اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی اعلام کرد که مذاکرات صلح خاورمیانه به نقطه آغاز خود بازگشته است. دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی در گفت‌وگو با رویترز گفت: علاقه‌مندیم که درخصوص به واقعیت پیوستن وعده‌های اعلام شده از سوی باراک اوباما امیدوار باشیم.

البته به این موضوع رسیده‌ایم که مذاکرات به نقطه آغازین بازگشته است. در این راستا فلسطینیان خواستار توقف شهرک‌سازی‌‌ها شده‌اند.  وی با اشاره به دلایل زیاد برای ناامیدی در این مورد اعلام کرد: ما هنوز به ازسرگیری روند صلح امیدوار هستیم.

وی تاکید کرد: مسلمانان منتظرچگونگی عملکرد آمریکا در مورد روند صلح هستند و از خود می‌پرسند که موضوع شهرک‌سازی‌‌های اسرائیل چگونه حل و فصل خواهد شد؟

کد خبر 94733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز