دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست‌وزیر لبنان پس از پنج ماه مذاکره با رقبا تحت رهبری حزب‌الله، اصلاحات نهایی کابینه را ارائه کرد

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ترکیب کابینه جدید این هفته پس از توافق حزب‌الله و متحدانش با اصلاحات نهایی سعد حریری اعلام شده است. این کابینه 30 عضوی، متشکل از 15 وزیر از جناح حریری، 10 وزیر از جناح مخالف و پنج وزیر معرفی شده توسط میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان خواهد بود.

این ترکیب به این معناست که هیچ حزبی در دولت جدید، اکثریت ندارد و میشل سلیمان نقش مرجع را ایفا خواهد کرد.

رهبر جریان سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان نیز گفت که به اعتقاد وی احزاب سیاسی مختلف این کشور اختلاف‌نظری درباره چارچوب تعیین شده برای کابینه نخواهند داشت.

ولید جنبلاط بعد از دیدار با «سعد حریری»، نخست‌وزیر آینده لبنان، در گفت‌وگو با روزنامه السفیر گفت: بیائید مسائل را قدم به قدم بررسی کنیم. نخست مسائل مربوط به تشکیل کابینه و بعد چارچوب سیاست‌های آن را مورد نظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: در هر حال معتقدم که بحرانی در ارتباط با سیاست‌های کابینه وجود نخواهد داشت.

جنبلاط همچنین گفت: حریری در حال حاضر با صبر و حوصله مشغول بررسی سایر جزئیات مربوط به کابینه است.

از سوی دیگر، روزنامه‌ الحیات اسامی نامزد‌های تمامی گروه‌های سیاسی لبنان را برای ورود به دولت به غیر از اسامی نامزد‌های جریان ملی منتشر کرد.

بر اساس این فهرست، «عدنان القصار»، وزیر دولت، «ریا الحفار الحسن»، وزیر دارایی، «حسن منیمنه»، وزیر آموزش و پرورش، «رضوان السید»، وزیر فرهنگ، «محمد الصفدی»، وزیر اقتصاد در کابینه جدید لبنان خواهند بود.

از شیعیان نیز «محمد جواد خلیفه»، وزیر بهداشت، «محمد فنیش»، وزیر توسعه اداری، «حسین الحاج حسن»، وزیر کشاورزی، «عدنان السید حسین» یا «علی الشامی» استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه لبنان به‌عنوان وزیر دولت که باید توسط رئیس‌جمهوری انتخاب شوند، ولی تا به این لحظه مشخص نشده است کدام یک این سمت را برعهده خواهد گرفت.

طبق این گزارش، از مارونی‌ها، «زیاد بارود»، وزیر کشور، «پطرس حرب»، وزیر دادگستری، «سلیم صایغ»، وزیر کار، «یوسف سعاده»، وزیر دولت خواهند بود.

از ارتودوکسی‌ها، «الیاس المر»، معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع ملی که باید از سوی رئیس‌جمهوری انتخاب شود، «طارق متری»، وزیر اطلاع‌رسانی، «عماد واکیم»، وزیر امور اجتماعی. البته قرار است سرنوشت چهارمین ارتودوکس نیز که آن را رئیس‌جمهوری باید انتخاب کند، مشخص شود.

از میان دروزی‌ها، «غازی العریضی»، وزیر مشاغل، «اکرم شهیب»، وزیر امور مهاجران، «وائل ابوفاعور»، وزیر دولت در امور پارلمان.

از کاتولیک‌ها، «میشل فرعون»، وزیر محیط زیست، «سلیم ورده»، وزیر دولت و از میان ارمنی‌ها، «آبراهام دادیان»، وزیر صنایع، «جان اوگاسبیان»، وزیر دولت خواهد بود.

طبق این گزارش، پس از پیروزی ائتلاف تحت حمایت آمریکا و عربستان به رهبری حریری در انتخابات سراسری ماه ژوئن، از وی خواسته شد کابینه جدید را تشکیل دهد. اما تلاش‌های وی به‌دلیل اختلاف میان احزاب رقیب در زمینه تقسیم سمت‌ها و انتخاب وزرا با مشکلاتی مواجه شد. یکی از مسائل مهم مورد اختلاف، درخواست «میشل عون»، رهبر مسیحیان مارونی لبنان ـ‌یکی از متحدان حزب‌الله‌ـ بود که تاکید داشت وزارت حساس ارتباطات و مخابرات باید در کنترل یکی از بستگانش باقی بماند. حریری در ابتدا این درخواست را رد کرد اما در نهایت پذیرفت.

کد خبر 94832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز