بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در صحن علنی مجلس، امروز با بررسی مواد الحاقی و پیشنهادی نمایندگان مجلس ادامه می‌یابد.

مصوبات روز یکشنبه مجلس به‌گونه‌ای بود که به‌نظر می‌آید مجلس در جهت تامین خواسته‌های دولت از مصوبات قبلی خود عدول کرده است. درباره آخرین وضعیت لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و چگونگی تعامل مجلس و دولت درباره موارد اختلافی با محمدرضا خباز،‌ مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • در جلسه یکشنبه، اعتراض‌های زیادی نسبت به تصویب ماده 16 صورت گرفت. علت چه بود؟

آنچه که تحت عنوان ماده 16 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به تصویب رسید، با ماده 13 این لایحه تقریبا مشابه است اما تناقضاتی هم دارد که اعتراض ما به این تناقض‌ها بود.

در واقع مجلس در ماده 16 چیزی را تصویب کرد که با ماده 13 در جزئیاتی دچار تناقض شد. اما در نهایت این ماده به تصویب مجلس رسید.

  • با توجه به تصویب این ماده در مجلس، آیا راه قانونی برای اصلاح آن وجود دارد؟

احتمالا در تنقیح،  این مشکلات حل می‌شود و چون این دو ماده تقریبا شبیه هم هستند می‌توان این دو را با هم ادغام کرد.

  • آیا تصویب ماده 16 در تناقض با ماده 13 که مورد اعتراض دولت بود به معنای کوتاه آمدن مجلس است؟

ما دعوا نداشتیم که کوتاه بیاییم. می‌خواستیم کار زیربنایی و ریشه‌ای در اقتصاد کشور اجرا کنیم. هدفمند کردن یارانه‌ها طرح اصلاحی بزرگی است که همچون یک پرنده 2بال دارد که یک بال آن قوه مقننه و دیگری قوه مجریه است.

اگر قوه مقننه همکاری لازم را نکند قوه مجریه نمی‌تواند به وظیفه‌اش عمل کند و اگر دولت قصد اجرای یک قانون را نداشته باشد، هرچقدر هم مجلس آن قانون را خوب تصویب کند، بازهم بی‌فایده است. بنابراین بر مبنای این اصول، قصد مجلس تعامل با دولت بود نه کوتاه آمدن. معتقدم این تعامل باید اتفاق می‌افتاد تا طرح بزرگ هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا شود.

  • آیا با این تفاصیل، بحث استرداد لایحه منتفی شد؟

در این باره خبر ندارم. اصرار دولت این است که منابع هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه‌های سالانه نیاید که در ماده 13 خلاف خواست دولت به تصویب مجلس رسید و هنوز هم در این بخش اتفاقی نیفتاده است که تعبیر کوتاه آمدن مجلس از آن بشود.

در ماده 16 هم آنچه تصویب شده فقط یک جمله دارد که مربوط به درآمد-هزینه‌ای است که باز هم مربوط به بودجه است. بنابراین هم در ماده 13 و هم در ماده 16 منابع هدفمند کردن یارانه‌ها به بودجه‌های سالانه وصل شده است و خواست دولت تامین نشده است.

  • آیا کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی برای تأمین نظر دولت در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مواد الحاقی آن، جلسه برگزار می‌کند؟

الحاقیه‌ها که در کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی بررسی و تصویب شده و چاپ هم شده است، در جلسه امروز سه‌شنبه مجلس بررسی می‌شود، بنابراین دیگر نیازی به بررسی مواد الحاقی در کمیسیون ویژه نیست.

کمیسیون ویژه اگر هم جلسه‌ای برگزار کند احتمالا برای این است که اعضای آن می‌خواهند برای تعامل بیشتر دولت و مجلس درباره مواد الحاقی تصمیماتی اتخاذ کنند.

کد خبر 94850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز