چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

گروه ورزشی: هجدهمین دوره مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا از 19 تا 23 آبان ماه در گوانگ‌جوی چین برگزار می‌شود.

این مسابقات از این لحاظ برای ایران مهم است که در مسابقات 2 سال پیش اردن، دوندگان ایران توانستند با درخشش، حدود 9مدال کسب کنند و قهرمان آسیا شوند. این خود روزنه امیدی بود برای دوومیدانی ایران در مسابقات المپیک پکن که گرچه در کمیت این اتفاق رخ داد و ایران برای اولین بار 6 نماینده در المپیک داشت، اما نتوانست از آن استفاده کند و حتی امید اول کاروان ایران یعنی احسان حدادی نیز با ناکامی روبه‌رو شد.

تیم ملی دوومیدانی کشورمان با ترکیب 17 ورزشکار در هجدهمین دوره مسابقات قهرمانی دوومیدانی آسیا در گوانگ‌جو چین شرکت خواهد کرد. دوندگان کشورمان درحالی مسابقه خود را آغاز می‌کنند که در هفدهمین دوره این رقابت‌ها در امان اردن با کسب 9 مدال رنگارنگ، بهترین نتیجه تاریخ دوومیدانی ایران را رقم زدند.

این مسابقات تابستان سال 2007 در امان اردن برگزار شد که تیم ایران با 2 مدال طلا، 4 نشان نقره و 3 برنز با 9 پله صعود در مکان نهم آسیا ایستاد و چین، هند و عربستان اول تا سوم شدند.

قطر، قزاقستان، ژاپن و سریلانکا هم چهارم تا ششم شدند. تیم ایران برای اولین‌بار در این رقابت‌ها توسط لیلا ابراهیمی در دوی 3 هزارمتر با مانع، صاحب یک مدال برنز در بخش زنان آسیا شد. در پرش با نیزه 400 متر دهگانه و دو مدال در پرتاب دیسک جزو با ارزش‌ترین مدال‌های این رشته محسوب می‌شود که در این رقابت‌ها به دست آمد. احسان حدادی در پرتاب دیسک با پرتابی بالای 65 متر ضمن کسب مدال طلا، رکورد آسیا را جابه‌جا و به نام خود ثبت کرد.

در این ماده عباس صمیمی هم مدال برنز گرفت، محسن ربانی هم در پرش با نیزه رکورد آسیا را جابه‌جا کرد و اولین مدال طلای این ماده را برای ایران به دست آورد. رضا بوعذار مدال نقره 400 متر را کسب کرد. هادی سپهرزاد اولین مدال دهگانه ایران را در آسیا به دست آورد. سجاد مرادی هم مدال برنز 800 و 1500 متر را به گردن آویخت. محمد عاکفیان هم مدال برنز 400 متر را گرفت. هجدهمین دوره مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا با حضور 800 دونده از 40 کشور در گوانگ‌جو چین برگزار می‌شود.

گوانگ‌جو در شرایطی برای اولین بار و در فاصله یک سال مانده به بازی‌های آسیایی 2010، میزبان مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیاست که برگزاری این دیدارها می‌تواند محکی باشد برای میزبانی رقابت‌های دوومیدانی در سال آینده. اولین دوره این مسابقات سال 1973 به میزبانی مانیل فیلیپین برگزار شد این مسابقات هر دوسال یک‌بار برگزار می‌شود. فیلیپین 3 بار و اندونزی هم 3 بار رکورددار میزبانی این مسابقات هستند. در کنار این مسابقات کنگره دوومیدانی آسیا هم برگزار می‌شود.

کریمی: به مدال آسیایی نزدیکیم

مصطفی کریمی، رئیس فدراسیون دوومیدانی با اشاره به شانس‌های ایران در رقابت‌های آسیایی گوانگ‌جو گفت: «ما هم اکنون دو ورزشکار پـرش طول خوب داریم که باید بتوانیم آنها را از مرز 8 متر عبور بدهیم یا در پرتاب چکش، موسوی و مقدم به بالای 70 متر رسیده‌اند که این یعنی نزدیک شدن به مدال آسیایی. از طرفی در پرتاب وزنه، الوند، شاهرخی و ندهی باید در یک رقابت بیفتند. آنها به مرز رکورد 19متر رسیده‌اند و می‌توانند خود را به مدال‌های آسیایی برسانند. صمیمی‌ها اکنون در یک مسیر خوب هستند که کسب مدال‌های طلا و نقره آسیا برای آنها دور از دسترس نیست.»

کریمی با بیان اینکه در شرایط کنونی توقع حمایت از کادر جدید سازمان تربیت‌بدنی را داریم، اظهار داشت: «ما اکنون در شرایطی قرار داریم که به امکانات و ابزارهای جدید برای پیشرفت بیشتر نیاز داریم. من اکنون می‌گویم اگر ضعف و عقب افتادگی در این ورزش باشد از من است. اما با امکانات موجود، ادامه راه پیشرفت کمی سخت است.»

وی ادامه داد: «با این حال در شرایطی که وضعیت کلی دوومیدانی را خوب می‌بینم، اکنون 4 ماه است که یک ریال پول به ما نداده‌اند.   اکنون بحث آماده‌سازی برای بازی‌های آسیایی در سال آینده است. اما باید این را بدانید که عمده مشکل ما در منابع مالی است. به ما پول تزریق نمی‌شود. دادن پول هم در زمان خودش فایده دارد.

اگر آخر سال پرداخت کنند به درد ما نمی‌خورد. در آن صورت ما مجبور می‌شویم برنامه‌هایمان را ناقص انجام دهیم. از طرفی دیگر مسئولان هم حق دارند. چرا که در شرایط تغییر و تحول‌ها بوده‌اند. اما در این 4 ماه اخیر چه کسی جز ورزشکار و مربی ضرر کرده است. متاسفانه من اکنون با برخی از فدراسیون‌ها مواجه هستم که مسئولان آن می‌گویند ما به دلیل بی‌پولی برنامه‌هایمان را تعطیل کرده‌ایم. اما من نمی‌توانم برنامه‌هایم را تعطیل کنم.»

کد خبر 94969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز