چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

با کاهش ارزش دلار، فلز زردرنگ دوباره رکورد زده و قیمت هر اونس طلا به بیش از هزار و103‌دلار رسید.

در پی تداوم تضعیف دلار در برابر ارزهای مهم جهان و نیز رسیدن نرخ بیکاری آمریکا به بالاترین میزان طی 26‌سال گذشته، تقاضا برای طلا به‌عنوان یک دارایی امن همچون گذشته افزایش یافت و این افزایش تقاضا منجر به صعود بهای این فلز گران‌قیمت به رکورد جدیدی شد.
در بازار مبادلات کالای نیویورک(نایمکس) هر اونس طلا برای تحویل در ماه دسامبر با بهایی معادل یک هزار و 103‌دلار و 5 سنت معامله شد و رکورد یک هزار و 100‌دلار و 90‌سنت ثبت شده در روز جمعه را شکست.

آمارهای منتشره نشان می‌دهند که ثبت چنین رقمی برای بهای طلا تاکنون در تاریخ، بی‌سابقه بوده، این در حالی است که تنها در سال‌جاری میلادی بهای طلا بیش از 25‌درصد افزایش داشته است. ثبت ر‌کورد جدید برای طلا در حالی صورت می‌گیرد که نرخ بیکاری در آمریکا به بالاترین سطح در 26‌سال گذشته رسیده است.براساس آمار منتشر شده به وسیله وزارت کار آمریکا، رقم بیکاری در ماه اکتبر به 2/10درصد رسید که طی 26‌سال گذشته بی‌سابقه بوده است. نرخ بیکاری آمریکا در ماه سپتامبر 8/9 درصد بود و در این ماه نزدیک به 200‌هزار نفر کار خود را از دست دادند. با انتشار این خبر ارزش دلار در برابر ین و یورو نیز کاهش یافت.

قیمت سکه کاذب نیست

همچنین رئیس بانک‌کارگشایی با بیان اینکه رشد قیمت سکه در بازار کاذب نبوده و حتی از قیمت‌های جهانی پایین‌تر است، در زمینه رشد روزافزون سکه بهار آزادی و رسیدن قیمت آن به بیش  از 260‌ هزار تومان گفت: با وجود افزایش قیمت‌ طلا در بازارهای جهانی و داخلی تقاضا برای خرید سکه در بازار بالا نیست اما آنچه مشخص است قیمت‌های کنونی سکه کاذب نیست و ارزش طلای آن نسبت به قیمت‌های جهانی پایین‌تر است.

علی‌عادلی، افزود: اکنون برای حراج سکه در بانک کارگشایی 3 جلسه در هفته و در روزهای زوج انجام می‌شود. وی تاکید کرد: بانک مرکزی هنوز برنامه‌ای برای افزایش حراج سکه از هفته‌ای 3 جلسه به 6‌جلسه به بانک کارگشایی ارائه نکرده است، بنابراین هر برنامه‌ای که از سوی بانک مرکزی به بانک کارگشایی ارائه شود این بانک آن‌را اجرا خواهد کرد.رئیس بانک کارگشایی تصریح کرد: افزایش قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی به‌دلیل رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی است، بنابراین این افزایش قیمت‌ها به‌دلیل تقاضای بالا در بازار داخلی نبوده است.

تداوم روند صعودی قیمت سکه و طلا

افزایش قیمت‌های جهانی طلا موجب شده است تا روند صعودی قیمت سکه در بازار طلای کشورمان نیز تداوم داشته باشد. با این شرایط در روز دوشنبه هفته جاری قیمت هر سکه تمام طرح قدیم به رکورد تازه 263 هزارو 500 تومان، طرح جدید 262 هزارو 500 تومان، نیم بهار آزادی 137 هزار تومان و هر قطعه سکه ربع بهار آزادی به 69 هزار تومان رسید.

همچنین قیمت هر مثقال طلای 18 عیار به 26 هزارو 250 تومان رسید.  رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر همچنین قیمت هر گرم طلای زرد 18 عیار در بازار را 26 هزار و 250 تومان اعلام کرد و گفت: همچنین قیمت هر اونس طلای جهانی نیز به هزارو 109 دلار رسید.وی دلیل افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی را متاثر از افزایش قیمت طلای جهانی دانست و عنوان کرد: کاهش ارزش دلار و افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت طلای جهانی شده است.

کد خبر 94984

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز